• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Angel Gbg skrev 2010-07-11 09:14:23 följande:
    Snutten uscha då det går verkligen fel håll för Siri måste jag säga... nytt hela tiden och inte av det positiva slaget
    Nä fy jag blir så ledsen tar det aldrig slut. Nu ger jag 4 puffar med seretid av mellanstyrkan. Det är ju dosering för tonåringar! Min lilla skrutta som redan är kort, hur ska detta bli?
  • myran82

Någon här inne som vet om det är okej att blanda althera ersättning med kallt/rumstemererat vatten?

Sonen äter ganska dåligt i värmen och kanske skulle äta mer om den inte var varm.

• Kavat
    sally00 skrev 2010-07-11 11:51:12 följande:
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!

Hej!
    Håller helt klart med Snutten angående allergi. Tycker att ni ska se till att komma till läkare relativt snabbt eftersom det blir sämre.
    Går man på statistik så är mjölkproteinallergi vanligast, följt av ägg, soja, vete (havre), fisk och nötter.
    Soja/baljväxter och nötter hänger ihop och det är relativt vanligt att om man har fler än en allergi har både mjölk, ägg och/eller soja.

Benägenheten att få en allergi är ärftligt men inte just en speciell allergi. Så med de arvsanlagen så skulle jag ju gissa på att det är mat i första hand som ger besvären. Är man gnällig så brukar det betyda att man har ont. Och har han alltid varit det så tyder det nog mer att allergin funnits från början-

Hoppas ni får hjälp snarast!

Ammar du eller äter han ersättning?
  • Prince or Princess
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!
    Hej! Usch vad tufft för er! Har en dotter som såg exakt likadan ut i den åldern! Hon helammades och efter mycket om och men förstod vi att hon var allergisk mot soja, mjölk och ägg (via amningen, sen upptäckte vi MASSA fler när hon började äta riktig mat) Önskar jag hade hittat den här tråden tidigare än vi gjorde då...

Så mitt tips, om du ammar, är att utesluta iaf mjölk o ägg en månad till att börja med för att se om det blir bättre, sen långsamt återinföra dem EN I TAGET för att se vilken/om det blir nya eksem o utslag (provokation). Mer info om detta på k kavats sida (tror jag)
    Att utesluta ägg o mjölk är inte det lättaste, det gömmer sig under OTROLIGT många olika namn i massa olika produkter, (tror det står på kavats sida med). Laktosfritt är INTE samma som mjölkfritt, så laktosfri mjölk funkar inte. Däremot finns en massa ersättningsprodukter, tex havremjölk, rismjölk.
    Men det är viktigt att få i sig alla näringsämnen, tex kalcium, och då får man sätta sig och räkna på sitt kalciumintag, D-vitamin är med viktigt. Finns kalciumtabl med D-vitamin.

Om du inte ammar så är det nog ersättningen han får som ger reaktion, skulle jag tro. Finns ersättningar på apoteket som inte är mjölkbaserade, men de är svindyra om man inte får dem på livsmedelshänvisning. Vi har fortfarande pepti junior till vår dotter för att komplettera med, "trots" att hon är två år.
  • Prince or Princess
    Prince or Princess skrev 2010-07-11 23:23:49 följande:
    Hej! Usch vad tufft för er! Har en dotter som såg exakt likadan ut i den åldern! Hon helammades och efter mycket om och men förstod vi att hon var allergisk mot soja, mjölk och ägg (via amningen, sen upptäckte vi MASSA fler när hon började äta riktig mat) Önskar jag hade hittat den här tråden tidigare än vi gjorde då...

Så mitt tips, om du ammar, är att utesluta iaf mjölk o ägg en månad till att börja med för att se om det blir bättre, sen långsamt återinföra dem EN I TAGET för att se vilken/om det blir nya eksem o utslag (provokation). Mer info om detta på k kavats sida (tror jag)
    Att utesluta ägg o mjölk är inte det lättaste, det gömmer sig under OTROLIGT många olika namn i massa olika produkter, (tror det står på kavats sida med). Laktosfritt är INTE samma som mjölkfritt, så laktosfri mjölk funkar inte. Däremot finns en massa ersättningsprodukter, tex havremjölk, rismjölk.
    Men det är viktigt att få i sig alla näringsämnen, tex kalcium, och då får man sätta sig och räkna på sitt kalciumintag, D-vitamin är med viktigt. Finns kalciumtabl med D-vitamin.

Om du inte ammar så är det nog ersättningen han får som ger reaktion, skulle jag tro. Finns ersättningar på apoteket som inte är mjölkbaserade, men de är svindyra om man inte får dem på livsmedelshänvisning. Vi har fortfarande pepti junior till vår dotter för att komplettera med, "trots" att hon är två år.
    oj, nu ser jag att du redan fått ett par svar, hoppas ni blir hjälpta!!
  • maribel
    Hej,

Tacksam för all hjälp!

Hej såg också att ni fått svar men vill bara ge rådet att definitivt kräva att han blir testad, både prick och blodprover. Min lillkille hade samma liknande utslag när han fick mjölk el ägg i sig och då var det små mängder via amningen. Bvc och vårdcentraler har en tendens att inte vilja "testa" små barn. Han gjorde tester när han var 3 mån och det visade pos på blodprov.
  • ViFrånLandet
    ViFrånLandet skrev 2010-07-08 20:58:31 följande:

Dock är vi nu bekymrade över huruvida han tål havre... Han är, som jag säkert nämnt i tidigare inlägg, känslig mot ägg också (gav utslag på prick) och när han för någon vecka sedan fick pannkaka på havremjölk trodde vi att det var äggen som gjorde honom dålig i magen och har helt uteslutit det från hans kost. Vi har gett honom soyayoghurt förut men har förstått att man ska undvika det som mjölkallergiker och provade havreyoghurt istället men då fick han otäcka utslag kring munnen (som för övrigt fortfarande är kvar, svårt att smörja där när han envisas med napp och dreglar så mycket). Och rumpan blev helt sårig, typ 7 resor värre än hur han blir av mjölk Rynkar på näsan Ont i magen har han också haft, så där så han bara vridit och vänt sig och avföringen blev verkligen STENHÅRD och TORR (!?!). Kan det vara havren? Eller är det någon annan ingridiens i yoghurten som är vanlig att man som allergiker reagerar på? Jag blir knäpp på det här, speciellt eftersom läkarna misstänker vete också, ska testa det nästa gång vi är dit...

Sorry för det långa inlägget men jag är verkligen novis på det här, hoppas således att någon av er kan hjälpa mig lite med mina funderingar.

Puffar lite för min fundering över havren och passar på att fråga om något av nedanstående är vanligt att vara allergisk/överkänslig mot?
    havre
    riskoncentrat (rissirap, risolja, risstärkelse, rismjöl, kalcium, stabiliseringsmedel (karragen)), förtjockningsmedel (xantangummi, pektin, agar),
    malen vaniljstång,
    vanilj-arom,
    havsalt,
    färg (betakaroten),
    probiotisk syrakultur (Bifidobacterium BB12™, Lactobacillus acidophilus LA5™, Lactobacillus rhamnosus Lc 705).
    (Innehållet i Yosa vanilj, tänkte ifall det kan vara något annat än havren han reagerade så starkt på)

Tack på förhand!
  • ViFrånLandet
    FenomenaA skrev 2010-07-08 22:08:33 följande:
    Jag har börjat göra gröt till sonen på Nutramigen, rismjöl/intant risgröt (får på anvisning), rapsolja och katrinplommon- eller annan puré (annan puré är godast).
    Tack, det ska jag prova! Vart köper man rismjöl, finns det i de vanliga affärerna eller går det bara att få tag i via apoteket? Hur mycket har du i av allt, eller kör du på känn? Har aldrig gjort egen gröt till sonen då jag är så orolig att han inte ska få i sig det han behöver i näringsväg, så jag är lite lost även i detta ämne Flört
  • ViFrånLandet
    Hej,

Tacksam för all hjälp!

Har inga tips eller råd ang utslagen i sig men jag tycker absolut att ni ska kräva en läkartid, oavsett vad det beror på! Lycka till, hoppas ni får bukt med det hela!
  • Cs mamma

Snutten: Då har ni samma som här... min enda tanke är att kanske försöka få en nebulisator så ni verkligen kan öppna upp innan Seretiden så den verkligen kommer ner dit den ska. S blir mer och mer lik C i sin astma så ...

Svar på tråden Allergitråden