• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • cofiepropp

Provar i denna tråden.
    Har fått Nutramigen utskrivet till dottern. Leverades första sändningen för ett par veckor  sedan, här levereras det med posten. Nu börjar det ta slut och jag beehöver mer. Läkaren skrev ut 6 uttag men hur gör jag nu föör att få en ny leeverans.
    BVC vet inte... VET NI hur man går tillväga??
    ska jag vända mig till förskrivaren varje gång jag behöver mer när det finns uitskrivet mpånga uttagf eller har posten koll på att de ska leverera en gång oi månaden?

• susieQ
    trållmor skrev 2010-07-10 22:19:27 följande:
    SusieQ: vår lilla dotter äter ju också Neocate LCP, hon är nu 7 månader. Vi kom fram till att hon inte tålde Nutramigen AA pga sojaoljan, och därefter fick vi Neocate. Hon är JÄTTEKÄNSLIG när vi inför nya livsmedel och får alltid utslag, men läkaren tyckte att vi skulle ha lite is i magen om hon fick lite utslag och prova ändå att ge i lite flera dagar. För mig är det nästan lättare att tala om vad hon tål hittils Förutom Neocate så äter hon ris (som vi gör "välling" av), palsternacka, blåbär, banan och katrinplommonpure. Hon reagerade på potatis och läkarna ville absolut inte att vi skulle fortsätta med det utan avvakta i några månader till, utan tog spyorna som ett tecken på kraftig allergireaktion
    Hur många dagar kör ni när ni introducerar nåt nytt? Tråkigt att hon reagerar så starkt på potatis :-/ Jag känner att jag inte riktigt kommer loss med Olofs mat, och när jag väl fixade med gröten så blev det bakslag. Hur länge kan de egentligen leva på bara neocate? Ska testa med pama minutrisgröt imorgon tänkte jag för nu har utslagen efter bovetet gått tillbaka. Men vår situation är nog lite som er Trållmor, det är mer fruktbart att tala om vad Olof tål än vad han inte tål. Just nu tål han Neocate Vill ju ge honom nån frukt också och hade tänkt börja med banan eftersom att det kan funka bra som mellanmål om man ska nånstans. Men det kanske är bättre att börja med något annat?
    Jaja, det är skönt att det är mitt andra barn. Första dottern var helt ointresserad av mat så hon levde på i princip bara bröstmjölk tills hon var över året så jag har lärt mig att inte ha så mycket ångest över barn som inte äter.
  • LeiasMamma

Hejsan!

Är det någon som vet hur tillförlitliga blodprovs-testerna är??? Är dom "bättre" än pricktest.

Min lilla tjej har haft mjölkallergi konstaterad sen dec 2009(pricktest), coh vi misstänkte att det var nåt mer. Då tog läkaren blodprov och testade ägg, fisk, vete och mjölk igen. Då visade testet på ägg-allergi men ingen mjölk, vete eller fisk.........kan man lite på detta?? Vi skall till barnmott och provocera henne för mjölk om några veckor......hoppas så att mjölkallergin växt bort, den känns mer "besvärlig" än ägg........eller misstar jag mig??

Tack på förhand!!

• 2små2stora
    cofiepropp skrev 2010-07-12 12:43:26 följande:
    Provar i denna tråden.
    Har fått Nutramigen utskrivet till dottern. Leverades första sändningen för ett par veckor  sedan, här levereras det med posten. Nu börjar det ta slut och jag beehöver mer. Läkaren skrev ut 6 uttag men hur gör jag nu föör att få en ny leeverans.
    ska jag vända mig till förskrivaren varje gång jag behöver mer när det finns uitskrivet mpånga uttagf eller har posten koll på att de ska leverera en gång oi månaden?
    Du ringer apoteket, jag beställer J's mat via distansapoteket.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • Allrona
    Mela78 skrev 2010-07-11 21:55:01 följande:
    Gröna ärtor (baljväxt) och curry kan höra ihop med sojaallergi. Har ni ätit några av sojasläktingarna de senaste dagarna?
    Tack för tipset! Då ska jag försöka titta efter reaktioner på soja också.

Det känns ibland som att jag inte gör annat än att analysera allt vi äter och sen får hon eksem ändå och så känns det som man är tillbaka på ruta 1.
  • emmasophia
    cofiepropp skrev 2010-07-12 12:43:26 följande:
    Provar i denna tråden.
    Hej! Beror lite på var nånstans i landet du bor! I Västra Götalands region ringer man till Postens logistik, tel 026-183325 och din dotters beställning skall finnas i datorn där. Annars får du kanske kontakta apoteket och höra? Var bor du nånstans?
  • Smileycat

Hej!
    Undrar lite hur era barns allergier "ser ut"? alltså eksem/ magont/ dålig tillväxt/ kräkningar/ avföringen..mm..?
    Och i så fall vad de är allergiska emot?
    Ska nu utreda sonen för bla celiaki (gluten), börjar väl där, ska ta blodprover på onsdag.. mest pga dålig tillväxt, han är nu 19mån o väger 9kg och 79cm.. Men han har lite "tendenser" till eksem (men storasyster är värre) och astmabesvär.. Allergier o astma i släkten, framförallt hans pappa..

(¯`°•.¸ ღ♥ Älskade barn ♥ღ ¸.•°´¯)
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-07-12 15:21:00 följande:
    Tack för tipset! Då ska jag försöka titta efter reaktioner på soja också.

Det känns ibland som att jag inte gör annat än att analysera allt vi äter och sen får hon eksem ändå och så känns det som man är tillbaka på ruta 1.
    Visst är det trist, det håller jag med om. Jag slitet mitt hår av förtvivlan ibland. Men när jag lyckats komma på vad som fungerar och inte fungerar känns det så mycket bättre!

Vet inte hur ofta din dotter får besvär, men kanske vore en riktigt utförlig matdagbok under en period till hjälp för dig/er?
  • Mela78
    LeiasMamma skrev 2010-07-12 15:19:51 följande:

Hejsan!

Är det någon som vet hur tillförlitliga blodprovs-testerna är??? Är dom "bättre" än pricktest.

Min lilla tjej har haft mjölkallergi konstaterad sen dec 2009(pricktest), coh vi misstänkte att det var nåt mer. Då tog läkaren blodprov och testade ägg, fisk, vete och mjölk igen. Då visade testet på ägg-allergi men ingen mjölk, vete eller fisk.........kan man lite på detta?? Vi skall till barnmott och provocera henne för mjölk om några veckor......hoppas så att mjölkallergin växt bort, den känns mer "besvärlig" än ägg........eller misstar jag mig??

Tack på förhand!!

Vet ej hur tillförlitliga proverna är, vare sig blodprov eller pricktest. Men vår dotter visar endast positivt på ägg på blodprov, inget på prick. Hon reagerar dock klart och tydligt på ägg, mjölk, soja och baljväxter av de som är testat samt en rad andra ämnen som ej blivit testat. Det som "gäller" är de faktiska reaktionerna, ej vad testerna säger.
  • Kavat
    Smileycat skrev 2010-07-12 18:57:18 följande:
    Hej!
    Undrar lite hur era barns allergier "ser ut"? alltså eksem/ magont/ dålig tillväxt/ kräkningar/ avföringen..mm..?
    Och i så fall vad de är allergiska emot?
    Ska nu utreda sonen för bla celiaki (gluten), börjar väl där, ska ta blodprover på onsdag.. mest pga dålig tillväxt, han är nu 19mån o väger 9kg och 79cm.. Men han har lite "tendenser" till eksem (men storasyster är värre) och astmabesvär.. Allergier o astma i släkten, framförallt hans pappa..
    Svarar ja på allt, utan dålig tillväxt. Fast jag har två kortisar, men både jag och maken är relativt korta, så några långa barn får vi nog aldrig.
    Men man kan ha alla symptom, eller typ bara ett så det varierar massor. Kan även variera på samma barn, beroende på mängd, tillfälle mm. Så det är jätte svårt. Men regel nummer ett, mår inte barnet bra av en eller flera anledningar så är det ju snällast mot barnet att ta reda på varför så de kan få må bra.

Gluten är lurigt (är själv glutenintolerant). Det är nog vanligare att man får eksem av allergier än av gluten, men en del får eksem även av gluten, så det utesluter inget.

Sen skulle jag även gissa att det är vanligare med astma vid allergier, men det är bara en ren gissning då det i stort sett alltid skrivs om astma i allergitrådarna, men "aldrig" i glutentrådarna.

Sen är det tyvärr så att har man en/flera allergier som ger eksem så visar det sällan på pricktest eller RAST (blodprov) men man bör även ta dessa för att se. Och visar det inget ja, då behöver man ofta göra ett patchtest/lapptest för att ta reda på orsaken, eller om det är flera allergier. Man kan även utesluta och provocera, som är det allra säkraste sättet, men tar ju lite längre tid för att se resultat.
    Toppen att ni får ett glutentest, det är det allra första man bör göra, men tycker nästan de kunde tagit andra allergitester samtidigt när ni ändå är där för att spara in på lite tid och eftersom ni ändå behöver ta blod...

Läs gärna lite mer i mina bloggar, om sädesslag, gluten, allergiutredning mm. Barnen har diverse allergier medans jag är gluten och-laktosintolerant.
Svar på tråden Allergitråden