Inlägg från: cofiepropp |Visa alla inlägg
  • cofiepropp

Allergitråden

Provar i denna tråden.
    Har fått Nutramigen utskrivet till dottern. Leverades första sändningen för ett par veckor  sedan, här levereras det med posten. Nu börjar det ta slut och jag beehöver mer. Läkaren skrev ut 6 uttag men hur gör jag nu föör att få en ny leeverans.
    BVC vet inte... VET NI hur man går tillväga??
    ska jag vända mig till förskrivaren varje gång jag behöver mer när det finns uitskrivet mpånga uttagf eller har posten koll på att de ska leverera en gång oi månaden?

• cofiepropp

Håller på att bli tokig... Lilltösen  är, som tre av sina större syskon varit, allergisk mot mjölkproteinet.. Jag ammar inte o lilltösen är nu snart 4 månader... Tösen har levt på Nutramigen sedan 1 v ålder och nu tvärvägrar hon Nutran. Tar inte heller Althera. Tips??
    Vaniljsocker i hjälper inte, ej heller socker...
    Hon har fått en del smakportioner men strulade redan innan dess med Nutrmigenet..
    Finns det någon annan ersättning som någon provat ist för nutramigen som funkat bättre..

• cofiepropp

Hej!! Provar här för att få lte råd...
    Har en 4,5 månad gammal dotter so m har haft Nutrmigen aa från hon var 3 v gammal. Innan dess Nutramigen s hon var 1 v gammal.
    Nu har honn  sedan ett tag fått sinlac och annat mjölkfritt. Bla har hon fått OATLYS solhavre.. men så köpte jag ICAs solhavredryck istället. Efter en halv dl fick hon utslag över hela kroppen. Det enda som skiljer ICAs från standard OATLY är att icas innehåller Riboflavin...
    Någon som upplevt liknande??
    Sinlac innehåller ju åxå Riboflavin och det är ju sånt som finns mycket i mjölkprodukter... Någon som vet om det skiljer sig i var riboflavinet kommer från i de berikade havredryckerna??

• cofiepropp

Tack för svaren!

Jag kan ju tänka mig att det kan vara så att det är en mindre ren produkt med tanke på att det är tillsatt just b12 å så... Men det borde ju vara kemiskt framställt...  Vi får väl se längre fram om vi vågar prova igen. Just nu har vi fått återgå till enbart det som hon är van vid: Nutramigen ( som hon avskyr efter att ha fått smaka gröt), Sinlac o fruktpureer som vi vet att hon tåler...  Har tre större flickor som alla tre varit mjölkproteinallergiska... två av dem är fortsatt känsliga mot laktos...

Passar på att fråga: kan mann få ersättning för merkostnader?? det blir en hel del mycket dyyrare med allt mjölk och laktosfritt..

• cofiepropp

Hoppsan! Nu var det dax igen.. Lilloppan har återigen fått eksem o nu slog det mig... Hon fick ju en samkis förra veckan samma dag som hon fick utslag där det stod: Kan innehålla spår av ägg... o idag fick hon mosad potatis och jag använde klantigt nog en gaffel som jag använtt till att ösa upp krossat ägg till storasystern.. Kan ju vara ägg hon inte tål... Är det vanligt att mjölkallergiska bebisar även reagerar på ägg??

• cofiepropp

hej!!
    så var d dax igen... barn nr 5 m mjölkallergi... förstoppad liten son efter 4 dagar m nan... fick nutramigen. Sonen är nu en månad gammal.
     Nu till min fråga Vi har Nutamigen AA i nuläget o sonen kaskadkräks alt småkräks länge efter målen. Kräks trots Dr Brown flaskor och upprepade rapningar..Han ökar ju i vikt men kan d små även vara allergiska mot en så pass "ren" ersättning? Och varför ska man rulla flaskan med Nutramigen innan man skakar den??
    Hoppas någon av er har svar... för detta är nytt för mig trots tidigare 4 barn m mjölkallergi,..

• cofiepropp

Oki... men vad jag förstår är nutramigen aa och neocate samma sak??  Börjar ju fundera på om d verkligen ska behöva vara så här att han spyr ner säng,vagn och sig själv gång efter annan... O han äter ju som sagt inga jättemängder heller... max 120 och då spyr han upp iaf 30-40 av det... Träligt e d...

• cofiepropp

Miralicia: Tack!! D visste jag inte!! Ska ta ett snack med VC i morgon då så får vi se vad de säger! Har en superbra BVC sköterska och läkare så de sätter sig säkert inte emot d..

• cofiepropp

Tillbaka här igen då... sist rörde sig om sonens kräkningar, visade sig vara en förträngning av nedre megmunnen som han opererades för 5 v gammal.. nu e saken den att samme son, som ätit Nutramigen sedan 4 dagar gammal, har varit väääldigt dälig i magen i mer än två veckor. Slem, löst men inget blod iaf..
    Han fick igår yta till Althera o jag frågade om det är lika mjölkfritt som Nutramigen o de sa att det är d.. Men detta innehåller ju laktos.. Brukar man verkligen göra så???
    Magen är inte bättre på nått vis,snarare mer slem än innan...  Jag förväntade mig ju inte att det skulle bli bättre på ett dygn men värre???

• cofiepropp

Måste fråga en sak. Är det vanligt med kombinationen mjölk o glutenallergi??

Svar på tråden Allergitråden