• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Kavat skrev 2010-07-10 21:47:18 följande:
    Allro, min dotter tål inte kanel. Kardemumma funkar dock bra. Hon reagerar t.ex på kanel i Felix ketshup. Curry innehåller oftast bockhornsklöver som tillhör sojasläktingarna, men vet inte om din dotter tål soja?
    Nej, soja tror jag inte hon är allergisk mot. Fast just nu känns det mer förvirrat än nånsin. Vi var ju så säkra på att det var mjölk hon reagerade på och hon blev så bra när vi tog bort det. Men sen börjar eksemen igen, suck. Ägg gissar vi också på att hon reagerar mot men hon har inte varit bra så länge så det har kännts som läge att testa ge igen så det är vi inte säkra på. Men hon har ätit kanelbullar flera dagar i rad och eksemen har blivit mer och mer för varje dag. Inte tänke vi på att det kunde vara kanel eller kardemumma förrän igår då hon hade eksem över hela kroppen! Melon, gröna ärtor och curry reagerar hon i alla fall på.

Det känns ibland som man överanalyserar allt!  Nu vill vi bara veta allt hon är allergisk mot så vi kan undvika det så hon kan få en liten paus från allt kliande.
  • Allrona
    trållmor skrev 2010-07-10 22:12:23 följande:
    Våra tre stora tål inte kanel och Timon kan inte äta kardemumma heller. Timon är vi väldigt försiktiga överlag med "brunt i maten" efter läkarens inrådan, vilket vi har märkt har stämt dessutom.
    Hm, brunt i maten, det kanske vi ska tänka på att kolla. Vad kan det mer vara man ska vara försiktig med då?
  • sally00

Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!

• JPL
    Blåtiran skrev 2010-07-10 18:50:39 följande:
    jag har följt tråden lite grann. Hur många här är det som själva eller har barn, som INTE är så känsliga så de inte tål typ vetestärkelse och så? Verkar vara vanligast att man inte tål nåt när man är veteallergisk
    Mina barn skulle kunna äta lite vetestärkelse ibland. Nu gör de inte det pga sojabönstillsatserna men ändå. Särskilt den ena kan ta lite bröd med vete ibland, utan reaktion, men problemet är att hålla det till lite ibland utan ett evigt tjatande. Lättare med nolltolerans.
  • JPL
    Allrona skrev 2010-07-10 21:15:10 följande:
    Är det någon som har eller som har barn som har allergi mot kanel eller kardemumma. Dottern har nu prickar över hela kroppen och det enda vi kan komma på att hon har ätit annorlunda de senaste dagarna är kanelbullar  (mjölk- o äggfria). Jag hittar inte så mycket information om allergier mot de ämnena på nätet men någon här kanske vet något om det? Hon reagerar kraftigt på curry och jag läste på innehållsförteckingen att det innehåller både kanel och kardemumma.

Mina tål inte kanel men däremot kardemumma. De blir röda kring munnen och av annan del av kroppen som blivit utsatt av kanel.
  • JPL

Sitter och skriver dagis och skolinfo inför terminsstarten. Vad skriver ni om soja (äkta, inte släktingarna). Räcker detta?

Soja, sojaolja osv

E 322 Sojalecitin

E 426 Sojabönshemicellulosa

• Miralicia
    JPL skrev 2010-07-11 12:41:00 följande:

Sitter och skriver dagis och skolinfo inför terminsstarten. Vad skriver ni om soja (äkta, inte släktingarna). Räcker detta?

Soja, sojaolja osv

E 322 Sojalecitin

E 426 Sojabönshemicellulosa

Det mesta med soja som inte är släktingar heter ju något med soja. Men det beror ju på känslighetsgrad om det funkar med sojasås, sojalecitin, sojaolja eller inte också - det som ett flertal med sojaallergi klarar. Att även ange det som funkar om man kan äta vissa sojagrejer.
    Men det som kan vara soja i vissa fall - vegetabiliskt fett, hydrolyserat vegetabiliskt protein etc  - de som är lite obs att kolla upp närmare, som kan vara soja men lika väl kan vara något annat kan nog vara bra att ha med på ett hörn att det kan dölja sig soja där.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    Allrona skrev 2010-07-11 11:20:15 följande:
    Nej, soja tror jag inte hon är allergisk mot. Fast just nu känns det mer förvirrat än nånsin. Vi var ju så säkra på att det var mjölk hon reagerade på och hon blev så bra när vi tog bort det. Men sen börjar eksemen igen, suck. Ägg gissar vi också på att hon reagerar mot men hon har inte varit bra så länge så det har kännts som läge att testa ge igen så det är vi inte säkra på. Men hon har ätit kanelbullar flera dagar i rad och eksemen har blivit mer och mer för varje dag. Inte tänke vi på att det kunde vara kanel eller kardemumma förrän igår då hon hade eksem över hela kroppen! Melon, gröna ärtor och curry reagerar hon i alla fall på.

Det känns ibland som man överanalyserar allt!  Nu vill vi bara veta allt hon är allergisk mot så vi kan undvika det så hon kan få en liten paus från allt kliande.
    Gröna ärtor (baljväxt) och curry kan höra ihop med sojaallergi. Har ni ätit några av sojasläktingarna de senaste dagarna?
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-07-11 15:23:33 följande:
    Det mesta med soja som inte är släktingar heter ju något med soja. Men det beror ju på känslighetsgrad om det funkar med sojasås, sojalecitin, sojaolja eller inte också - det som ett flertal med sojaallergi klarar. Att även ange det som funkar om man kan äta vissa sojagrejer.
    Men det som kan vara soja i vissa fall - vegetabiliskt fett, hydrolyserat vegetabiliskt protein etc  - de som är lite obs att kolla upp närmare, som kan vara soja men lika väl kan vara något annat kan nog vara bra att ha med på ett hörn att det kan dölja sig soja där.
    Ja visst ja. Jag måste uppdatera med info om veg fett och veg protein. Tack!
  • Snutten
    sally00 skrev 2010-07-11 11:51:12 följande:
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!

Det låter ju onekeligen som någon form av allergi. Mjölk är det vanligaste. Hoppas ni får bra hjälp hos doktorn imorgon.
Svar på tråden Allergitråden