mimpen skrev 2010-07-07 22:01:47 följande:
**puffar min fråga som försvann i brödfunderingarna**
Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.
Nu undrar jag vad ni tror...
Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!
Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej. Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?
Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?
Det är inte ovanligt att ett dåligt skött eksem blossar upp på det sättet du beskriver. Nu vet jag ju att ni inte misskötte det medvetet eftersom ni glömde medicinen, men kontentan blir den samma. Om ni skulle glömma salvan en gång till så tänk då på att det finns receptfria salvor på apoteket och att de är bättre än ingen salva alls. Annars går det ju att ringa er läkare och be om ett nytt recept, det brukar inte vara några problem om man förklarar situationen.
Att glömma är så lätt hänt och det har hänt mig flera gånger.
Sedan kan det ju vara något i maten som han reagerat på, men det kan man ju fundera sig blå på!
Så länge det inte är något du planerar att äta igen så spelar det ju inte så stor roll. Skulle du äta det igen och han får en liknande reaktion, ja då kan det vara läge att börja leka dektektiv och försöka komma på vad han reagerar på.
Badade han när ni var borta? Det är ju också något som påverkar huden och eksem.