• Wilowa

Allergitråden

Kavat skrev 2010-07-06 21:12:58 följande:
    En liten snabbis får läsa i kapp senare. Mc Donalds har bytt hamburgerbröd och innehåller numera vetestärkelse, under 20 ppm tror jag det var.
    Innebär det möjligen att de tagit bort sojan i sitt bröd? Det måste jag kolla upp för i så fall får jag en glad son.
  • Wilowa
    2små2stora skrev 2010-07-07 15:30:39 följande:
    Är det en förkylning så kan den vara seg sommarförkylningar är svåra att bli av med. Annars så kan det vara gräspollen som ställer till det.
    Fast kan det inte vara så att många sk sega sommarförkylningar egentligen är allergi?
  • Wilowa
    Miralicia skrev 2010-07-07 16:05:04 följande:
    Det är nog de glutenfria bröden K Kavat syftar på att de har ändrat.
    Nu vet jag inte innehållet i de nya gf bröden, men  de gamla gf bröden var utan soja - dock innehöll de ngn sojasläkting, troligtvis guarkärnmjöl om mitt minne inte sviker mig helt.
    Nej, jag och en personal kollade allt bröd för några veckor sedan och då var det sojamjöl i alla utom i det glutenfria. Fast nu när jag kollade så var det ingen soja i brödet.
  • Wilowa
    Wilowa skrev 2010-07-07 16:26:40 följande:
    Nej, jag och en personal kollade allt bröd för några veckor sedan och då var det sojamjöl i alla utom i det glutenfria. Fast nu när jag kollade så var det ingen soja i brödet.
    Insåg att jag läste lite slarvigt. Det stämmer att det glutenfria brödet tidigare även var sojafritt. Fast jag kan inte riktigt förstå varför de haft sojamjöl i det vanliga brödet...vad är det för fel på vanligt vetemjöl liksom...ja om man inte är allergisk mot gluten då vill säga.
  • Wilowa
    2små2stora skrev 2010-07-07 16:58:23 följande:
    Jag ringde precis till mcD och om man beställer det glutenfria målet så är det mjölk, soja och glutenfritt. De har kvar soja mjöl i de vanliga bröden. 

Men Burger Kings hamburgare är utan mjölk och soja. ¨

Max hamburgare är det om man beställer med mjölk och äggfritt hamburgerkött. 
    Konstigt, för det stämmer inte med vad så,om står på deras hemsida, där är brödet sojafritt.

Buger King har spår av jordnötter i hela sitt sortiment...i alla fall sa de så på den restaurangen som min man var iin och kollade med.
  • Wilowa
    2små2stora skrev 2010-07-07 17:40:44 följande:
    Enligt deras allergi guide så finns det inga hamburgare som är mjölk och sojafria. Jag får bara upp gråa bilder.
    Min son tål sojalecitin så därför kan han äta en del saker som enligt allergiinformationen visar på soja. Därför måste vi gå in och läsa på innehållsdeklarationen för att se vilka mängder soja det handlar om. Tidigare har det stått sojamjöl på brödet, men det gjorde det inte nu. Fast självklart så ger jag honom inte en hamburgare utan att dubbelkolla med personalen.
  • Wilowa
    Miralicia skrev 2010-07-07 17:26:41 följande:
    De blandar in sojamjöl för att göra brödet ljusare och för att ge det längre hållbarhet
    Fast vetemjöl är väl ljust nog? Dessutom så har andra bröd läskigt lång hållbarhet utan sojamjöl i sig.

En stor fördel med att ha matallergier är att man får upp ögonen på vad vår mat egentligen innehåller på ett anant sätt. Numera lagar vi mer eller mindre all vår mat från grunden och funderar på hur vi någonsin kunnat äta vissa saker som t ex pulvermos. Jo, jag har på senare år blivit laktosintollerant, så det är få hel- eller halvfabrikat som vi alla kan äta.
  • Wilowa
    EL I skrev 2010-07-07 19:08:02 följande:
    kanske missat nåt men är det inte smartare att ha sojamjöl än vetemjöl för då kan ju de flesta glutenintoleranta samt även veteallergiker äta det. Det är ju mer vanligt med glutenintolerans än sojaallergi... eller har jag missat nåt i diskussionen?

Har inte ringt dietisten än... är så trött på allt just nu, vill bara ha lugn och ro nu när sonen mår bra. JAg ska ringa i morgon dock och säga att jag inte vill provocera med något just nu utan det får bli till hösten.
    Jag menade inte det glutenfria brödet, för det ska ju självklart vara fritt från vetemjöl då det innehåller gluten. Nej, jag menade det vanliga brödet som innehåller vetemjöl med. Det känns onödigt att ha sojamjöl i ett vanligt bröd. 
  • Wilowa
    mimpen skrev 2010-07-07 22:01:47 följande:
    **puffar min fråga som försvann i brödfunderingarna**

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Nu undrar jag vad ni tror...

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?
    Det är inte ovanligt att ett dåligt skött eksem blossar upp på det sättet du beskriver. Nu vet jag ju att ni inte misskötte det medvetet eftersom ni glömde medicinen, men kontentan blir den samma. Om ni skulle glömma salvan en gång till så tänk då på att det finns receptfria salvor på apoteket och att de är bättre än ingen salva alls. Annars går det ju att ringa er läkare och be om ett nytt recept, det brukar inte vara några problem om man förklarar situationen. Att glömma är så lätt hänt och det har hänt mig flera gånger.

Sedan kan det ju vara något i maten som han reagerat på, men det kan man ju fundera sig blå på! Så länge det inte är något du planerar att äta igen så spelar det ju inte så stor roll. Skulle du äta det igen och han får en liknande reaktion, ja då kan det vara läge att börja leka dektektiv och försöka komma på vad han reagerar på.

Badade han när ni var borta? Det är ju också något som påverkar huden och eksem.
  • Wilowa
    mimpen skrev 2010-07-07 22:01:47 följande:
    **puffar min fråga som försvann i brödfunderingarna**

Hej på er! Vi har varit på semester ett par dagar och glömde Hjalmars kortison hemma. Andra dagen kom eksemet tillbaka och femte dagen var det rätt ilsket rött också. Då kom vi hem och fick smörja och det dämades direkt det röda.

Nu undrar jag vad ni tror...

Jag har ätit sojafritt i en månad nu (och mjölkfritt länge), och vi hade trappat ner kortisonet till ungefär varannan dag. Under semestern åt han i stort sett det han brukar - vi hade med mat åt honom. Men vi gav honom EnaGos äppelgröt. Men den är okej va?!

Jag tror att jag lyckades äta rätt. men vi åt ute tre gånger. Jag åt då hamburgare (som sades vara sojafria) utan dressing. Annars lagade vi mat själva, så det ska ha varit okej.  Ska vi tolka eksem-kom-tillbaket som att det kanske ändå inte är soja han reagerar på eller helt enkelt som att det inte hunnit läka ut totalt och kom tillbaka eftersom det blev våldsam nedtrappning av kortisonet?

Sen blev jag lite ledsen igår när vi var hos mina föräldrar. Min mamma gör en så himla stor GREJ av alltsammans. Hon jiddrade när vi kom förbi där för att få middag på vägen hem, om hur hon tänkt och tänkt och tänkt när hon lagat maten. Och så hade hon satt fetaost i salladen, och hällde i maizena redning (med mjölk...) i såsen. Gaah. Jag har INGET emot att äta mat utan sås eller så. Det gör verkligen inget. Särskilt inte när folk verkar så uppenbart tycka det är besvärligt. Men så när hon såg hans eksem igen så sa hon genast att "jaha, men då är det väl inte soja då..." Jag blir gaaaaalen :( Det är som att hon inte tror oss. Jag orkar inte gorma om det här hela tiden. Det är nog jobbigt som det är liksom. Har ni några tips på hur jag ska prata med henne om det?
    ...och vad det gäller din mamma så handlar det kanske om en osäkerhet från hennes sida plus att det ÄR svårt för omgivningen att förstå. De är inte med på samma sätt som man är som förälder och de får inte hela sammanhanget. Mina föräldrar har visat flera gånger att de inte förstår. De försöker förstå men jag märker som sagt hur svårt det är för dem. De tycker nog många gånger att jag överdriver, men samtidigt så skrämmer barnens allergier dem...de har båda ana-pen för jordnötsallergi och sonen är även allergisk mot getingar.

Sedan så jobbar jag inom barnomsorgen och att ta hand om barn som inte är ens egna är en helt annan sak. Jag har hjälpt några astmatiska barn några gånger och det är inte alls samma sak som att ge mina barn astmamedicin. De andra barnen har inte alls reagerat lika som mina, vare sig på astman eller på medicnerna och då har jag ju inte den tryggheten som jag har med mina egna. jag kan alltså förstå den förvirring och oro som mor- och farföräldrar kan uttrycka. Om du vill hjälpa din mamma, så sätt dig ner i lugn och ro och förklara från början till slut allt hon behöver veta för att förstå helheten...ge henne några bra länkar där hon kan läsa mer och låt henne kanske även följa med på ett läkarbesök om det är möjligt. 
  • Wilowa
    susieQ skrev 2010-07-08 15:16:03 följande:
    Hej hej

Var lite härinne och skrev tidigare, men den senaste tiden har jag bara läst. Min lille pojk som nu är nio månader äter för närvarande bara neocate lcp. Han har ätit den sedan mitten av maj. Det var en befrielse när han äntligen fick den efter att vi testat fyra andra mjölkfria ersättningar (nutramigen, nutramigen AA, Profylac och pregestimil) som inte fungerade för honom. Troligtivs beror det på att han inte tål majs. I övrigt så undviker vi mjölk, soja+sojasläktingar+baljväxter, vete, havre och ägg. Han har gjort prick och rast på mjölk, soja ägg och vete men det visar ingenting.
    Sen har han fick neocate så har livet är hemma blivit helt förändrat. Han har växt till sig, tagit jätteskutt i utveklingen, börjat sova bra mm. MEN, han får fortfarande reaktioner regelbundet och dessa vet vi inte riktigt orsaken till. Det kanske är en smula på golvet, eller nån som inte tvättat sig som tar i honom, eller eventuellt damm så nu försöka vi att dammsuga här hemma varje dag...

Så, det var lite bakgrund. Frågan då, vi har så smått börjat försöka ge honom lite mat. För två veckor sen började jag med lite rapsolja i ersättningen, men efter två dagar av uselt mående så backade jag. Jag är inte säker på att det var oljan han reagerade på men jag tog ort den, och det blev bättre.
    Denna veckan började jag med lite bovetegröt gjord på boveteflingor. I måndags fick han ca en tesked och på kvällen upptäckte jag några små hudfärgade knottror på ryggen. Sedan har han fått bovete i förrgår och igår och igår kväll var det fler knottror som också var ganska röda.
    Han har aldrig reagerat med den typen av utslag tidigare så jag känner mig lite osäker. Bör jag backa från bovetet också? Känns snart som att han överhuvudtaget inte kan äta mat. Och så är det så såvrt eftersom han har fått reaktioner även när han bara äter neocate...
    Vad ska jag annars testa för gröt? Går det att göra på rismjöl kanske?

Ursäkta detta långa svammel, men det kändes som att det kanske behövdes lite bakgrundsinfo om oss eftersom jag inte skrivit på länge.
    Hoppas att alla har det skönt i solen!
    Jag tycker det låter som att ni borde ta kontakt med pojkens läkare plus få hjälp av en dietist.
  • Wilowa
    susieQ skrev 2010-07-08 15:57:28 följande:

Ja, dietist har vi kontakt med. Ska dit den 19e igen. Har tänkt ta upp med henne då om att vi nog behöver träffa läkare igen. De kan vara lite svåra att få tag på här. Men dietisten har rummet vägg i vägg med Olofs läkare. Tack för feedback!

Ja jag tycker att det kan vara farligt att ta råd om så pass allvarliga allergier på ett internetforum. Det kan vara bra för att få tankar och idéer att ta upp med läkare och dietister, men inte för att själv börja experimentera för att komma på vad som orsakar allergierna.
  • Wilowa
    susieQ skrev 2010-07-08 16:42:41 följande:
    Bra skrivet Snutten!
    Vill nog bara förtydliga igen, att jag håller inte påoch "experimenterar" med Olof och hans mat för att komma på allergier. Det enda jag försöker är att hitta mat till honom. Och om han nån gång ska börja med fast föda så måste jag ju ge den till honom, och jag ser inget skäl till att vi skulle ligga inlagda för att testa all föda som finns på planeten. Tror inte att vi skulle vara speciellt välkomna heller
    Jag tänker inte hålla på och bråka om detta och det låter bra att du inte experimenterar. Fast nu skrev du att han fått reaktioner som han aldrig fått tidigare och då tycker jag att man ska ta det lite försiktigt tills man diskuterat det med en läkare elelr dietist och speciellt på ett litet barn som man håller på och introducerart föda till.
    Snutten skrev 2010-07-08 16:37:03 följande:
    De flesta av oss här inne har täta kontakter med våra barns läkare eftersom de är svårt allergiska. Naturligtvis ska man inte ta råd om vad som helst inne på ett forum. Vi dryftar olika vardagsproblem med kost och hjälper varandra analysera symtom, eksem osv. Många av oss har själva eller våra barn har ovanliga allergier som läkare inte kan så mycket om och vi har ett bra utbyte av kunskap här. Det ersätter inte läkare men är ett ovärderligt komplement.
    Jag vet mycket väl syftet med den här typen av trådar, då jag varit med i flera tidigare. Fast nu var detta precis som jag nyss förklarade ett svar just på det inlägget jag citerade. Jag vet även av tidigare erfarenhet här på fl, att man ska vara försiktig med vad man tar till sig här och på likande ställen, för det som gäller för mitt barn kanske inte gäller för andra med likande allergier eller astma.
  • Wilowa
    Snutten skrev 2010-07-08 19:10:33 följande:
    Det är ju bra att du vet att alla barn inte är lika! Det är det ingen här inne som har påstått heller. Ibland är ju enda sättet att utreda allergi att eliminera och provocera. Ärligt talat känns det lite som om du tycker att vi är lite korkade och inte kan sålla bland råden och se vad som är bäst för våra barn. Många av oss har varit i denna "branschen" i många år och kan både beskriva hur det är för oss som enskilda individer och mer generellt.
    ...och där kom jag ihåg varför jag slutat att vara på fl!
  • Wilowa
    Snutten skrev 2010-07-08 19:56:22 följande:
    kanske för att du hoppar in i en väletalerad tråd som har varit igång i flera år och börjar kritisera till höger och vänster. Då får man svar på tal.
    Jag har inte medvetet kritiserat någon! Det var just detta med väletablerade grupper jag syftade på, väletablerade grupper på fl är i stort sett bara till för dem som är etablerade. Jag har haft ett nästan år långt upphåll från fl och glömde bort hur det är här inne och vilka oskrivna regler som gäller här...ber om ursäkt för detta och återgår till att vara en passiv medlem igen!
Svar på tråden Allergitråden