Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en?

Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???)
    I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.)
     Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså.
    I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.

• Prince or Princess

alltså, det var ingen stor reaktion i ansiktet, men jag menar är att
    med den väldigt lilla mängd det måste varit på iså-fall-vad-det nu-var på hamburgaren så var det en stor reaktion

• Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-05-15 20:25:48 följande:
    Nje, säger jag. Man måste nog prova sig fram. Det är ju vissa som tål ärtor utan problem men däremot funkar inte linser, båda är ju baljväxter.Sen är just fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl och de andra finfördelade i form av mjöl och det går lättare in i tarmen och gör skada, så det verkar vanligare att reagera på dem än t.ex ärtor. Så för att vara säker får man nog prova. Lupinmjöl har jag också sett i glutenfria skorpor bl.a och det är ju också sojasläkting, men det var rätt sent på innehållsförteckningen om jag minns rätt och då kanske risken är mindre att man reagerar även av den orsaken. Alltså mindre mängd och mindre vanlig. Men det här är egentligen bara gissning från mig.Sen när det gäller isglass, Sinlac gröt mm, så har de så stor del av guar, fruktkärnmjöl osv så då blir det ju även en stor mängd man får i sig.
    Okej tack! Då ska jag testa med alla då. Har precis prövat fruktkärnmjöl nämligen och ingen reaktion hittills, så jag hoppas det funkar.
  • Prince or Princess
    Tibell skrev 2010-06-07 09:32:52 följande:
    Oj vad dum jag är som inte tänkt på att kolla gamla bilder på hur hon såg ut av mjölk/soja, Och nu när jag gjort det ser jag att de ser precis likadana ut =/
    Så hon är alltså så känslig =/
    finns det inte sojalecitin i sempers mjölkfria?
  • Prince or Princess
    Tibell skrev 2010-06-07 11:24:10 följande:
    jo men det tål hon som tur är =) Hon har ätit gröten och vällingen ( sojalecitin i den med ) i nån månad nu utan problem.
    okej! ja då så, tänkte det kanske var den hon reagerade på. vad skönt att slippa det åtminstone!
  • Prince or Princess

Jippie!!! Mjölkallergin verkar ha växt bort! Dottern har nu fått flera dl yoghurt igår o idag, och även andra mjölkprodukter och inga reaktioner alls. Även ägg funkar tillagat nu (ej stekt/kokt sist vi prövade för några veckor sen dock)
    Och nästan alla frukter/bär/grönsaker funkar nu också! Är helt superglad! Tidigare hade vi en 4 A4-sidor lång lista till dagis med saker hon inte tålt och hon har alltid fått äta annat än de andra barnen, vilket hon ju börjat reagera på med :( stackarn.
    Kan inte fatta att det är sant, hon är inte ens 2 år! Trodde vi skulle få dras med detta i evighet! Men hon är nog fortfarande känslig mot soja, reagerade ganska snabbt på sojalecitin när hon fick ett gbg-kex smörgåsrån för några månader sedan. Fast sojasläktingarna går hur bra som helst, så jag hoppas hoppas hoppas SÅ att sojalecitin ska funka snart, eftersom det finns i typ ALLT.
    Vad lätt det är att äta ute och att laga mat helt plötsligt!
    Håller mina tummar för er andra att det ger med sig fort fort fort, inte minst för oron man (åtminstone jag) känner hela tiden att hon ska få nåt i sig och svullna upp. Fast nu är jag inte så orolig längre.

Ville bara dela med mig av en solskenshistoria!

Kram till alla er föräldrar o barn som kämpar med allergier!

• Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-06-19 02:54:39 följande:
    Oh! Va roligt för er!
    Ja det är verkligen helt fantastiskt!!

Är det mer sojaprotein i sojaolja än i sojalecitin? Någon som vet???
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-06-19 19:20:52 följande:
    Solig Åh, vad härligt! Så skönt att ni kunnat stryka en massa frukter från allergilistan också. 

Det kan ju vara annat i sojalecetinet hon reagerar på, än just sojabiten. Har hört att det är typ rester av allt möjligt, men kanske Miralicia vet mer?

Här har vi provocerat på dottern i vår, men det gick inte alls med frukterna, dock är vi osäkra på soja-biten så det ska vi ta en vända till med.
    jaha????? rester av vad då? vågar man prova nåt med sojaolja då, fast egentligen är det ju sojalecitinet jag vill veta, men skulle det kunna vara så att man tål sojalecitin i en produkt men inte i en annan då, om det kan va rester av olika saker menar jag??? hellurigt då ju!
    EL I skrev 2010-06-19 19:44:59 följande:
    Prince or princess: åååhh vad skönt det är det jag hoppsa på med sonen med men jag får nog vänta lite hihi
    jag håller alla tummar och tår för er!!
  • Prince or Princess

kavat: herregud, det verkar verkligen vara mer överlastning än avlastning om du skall lämna alla barnen på dagis på det där sättet! Fattar inte att de ska vara så knöliga på alla dagis. Än så länge har vi inte råkat ut för nåt, men jag väntar... ska oxå få en liten till och jag hoppas det ändå ska funka bra sen att lämna stora tjejen, har inte så långt att gå heller, så vi behöver inte lasta i och ur bilen, utan tar bara en promenad tack olov.

• Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-06-22 19:57:58 följande:
    Grattis! Gravid Vad kul, när ska du ha?

Ja, det känns som att man mest är till besvär och sen känns det trist att det blir så mycket bök och jobb för alla för "bara" 15 timmar...
    H*n är beräknad till 2/12, så det är snart halvtid Ska ladda med pepti för säkerhets skull.... tänker inte ge vanlig mjölkbaserad ersättning om det skulle behövas som tillägg!!

Usch, här är det upp och ner, jag har råkat äta rosa kyckling, känns hemskt, hoppas verkligen inte jag blir sjuk :S För om jag inte blir det själv ska det tydligen inte vara nån fara för bebisen heller.

och dottern har fått världens diarré och massa nässelutslag av ????????? antingen morot som hon fick i förrgår till lunch och inte reagerade förrän dagen efter på kvällen, alt hamburgare på burger king som alltid funkat innan (var visserligen inne på liseberg, de kanske inte har samma ingredienser då?) eller piggelin (fruktkärn?/guar? eller vad det är i) som oxå funkat innan??

puh, jag som tyckte nästan allt var borta och nu har hon utslag var o varannan dag helt plötsligt? jätteskumt
Svar på tråden Allergitråden