Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Mithrandil: hade jag varit du skulle jag försökt göra nån smoothie på risdryck, banan (om nu det funkar?) ev äpplejuice eller kanske blåbär? Gärna frysta, kallt bedövar ju smaklökarna lite. Och blanda i yttepyttelite neocate i början, typ 1 krm eller nåt och sen öka försiktigt. Så att han får något som han inte äter o dricker dagligen, för då lär han känna annan smak direkt. Men i en smoothie döljs ju smakerna på ett annat sätt.

• Prince or Princess

Massssssssa socker antar jag att du testat med? Men testa ÄNNU mindre mängd neocate då? Vår stora dotter var verkligen matvägrare. Kommer ihåg när vi skulle vänja henne vid enago-välling, lade typ 1msk vaniljsocker till 1 krm välling eller nåt, var väl mer som sockergröt ha ha, och äntligen smakade hon!

• Prince or Princess

Idag är andra dagen vi testar med ren havre. Igår fick hon ca 1 krm gröt och idag kanske 1 tsk vid 13-13.30 nånting. Nu är hon KNALLRÖD och varm på kinderna. Kan det vara havren? Är ju ändå tre tim sen? Eller går det oftast fortare att få röda kinder?

• Prince or Princess

Nu kliar hon på det obefintliga eksemet med, så det funkar väl inte med havre :(

• Prince or Princess

Kan man ha olika "reaktionstid" på olika intoleranser? Hon brukar reagera ungefär efter 1-2 dygn har vi märkt nu (eller efter hon fått livsmedlet 2ggr). Är det då mest sannolikt att hon reagerar lika snabbt/långsamt på nåt annat hon inte tål? Eller måste jag alltid testa en vecka för attva helt säker på om hon tål en sak?

• Prince or Princess

Okej allro! Bra att veta! Då ska jag va uthållig

• Prince or Princess

Finns Risbröd (heter de väl?) också från oldana är på potatis o ris endast! (var tidigare med vetestärkelse, men ska inte va det nu.) Vår minsting klarar inte oldanas risgröt heller, vi funderade på majs? Kavat funderade på mjölk!

• Prince or Princess

Är det nån här som inte tål orgrans rispasta?

• Prince or Princess

Kavat: tror tyvärr inte majs funkar här, så ris- el ris/hirs -pasta är de enda vi kan testa. I samråd med pappan här så testar vi kokt hirs idag istället (eksemet har redan lagt sig från havren, så vi kör på med nästa sak här )

• Prince or Princess

Men hon reagerar tydligen på pussar! Fick puss på ena kinden och en kort stund efter blev den röd, men inte den andra :S Puh!

Svar på tråden Allergitråden