Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Lillskruttet: ja visst är det ledsamt rent ut sagt! Är din dotter också allergisk? Vår stora dotter tålde inte mycket när hon var liten, gick också över i mjölken hon hade nässelutslag och stora variga eksem över hela kroppen när jag ammade..(samma var det denna gången med lillasyster, fast hon fick bara lite eksem). Fast storasyster tålde vete, vilket jag nu har förstått var underbart.. Hon var jättekänslig för det mesta, fast reagerade inte luftburet. Men nu tål hon "allt". Tålde inte sojalecitin tex och nu är det inga problem, men vet inte hur det är med större mängder. Nötter/jordnötter/mandel har vi inte vågat ge, annars funkar allt! Gick över mellan 1,5 - 2 års ålder! Så jag har samma förhoppningar nu..

• Prince or Princess

The luckiest: eller hur! Tänkte jag kunde dela med mig av något positivt :D och ge er andra hopp, för det hade jag inte själv då. Tänkte att det aldrig skulle gå över.

• Prince or Princess

Miralicia: instämmer med föregående talare :) ingen brådska, känn dig inte tvingad att svara snabbt (eller alls för den delen) vi är bara SÅÅÅ glada och tacksamma för alla tankar. Har lustläst utanallt-bloggen :) tack

• Prince or Princess

Bobbosmamma: usch vad läskigt med ägg-reaktionen! Just när det är luftburet menar jag. Dietisten menade nog att vi inte fick ge bara neocate för att hon kanske skulle börja matvägra och gå ner i vikt antar jag. Men om hon får massa saker hon inte tål då?? Som vår stora tjej, hon började matvägra o gick inte upp nästan alls eftersom vi gett henne mat hon inte tålde under lång tid.. men har du neocate advanced? Det har inte vi, men jag tänkte be maken ringa och säga att vi vill ha det när hon fyllt ett (känns som om han kan stå på sig lite mer) Är rädd att vi inte får det för att "hon ska äta annat och då räcker vanlig" typ. Maken tycker inte vi ska ringa allergimottagning, för vi klarar det själva. Om dietisten vägrar ge advanced tänker jag ringa allergimott ändå. Förra gången fick vi inget stöd från sjukvården, men då var det inte lika mycket att utesluta. Tur denna tråden finns :) Sist jag pratade med dietisten hade vi testat lite olika saker samtidigt och just då verkade det funka, så hon tror att vår dotter äter mycket mer varierat än vad hon gör nu. (ris i olika former, kött och potatis) Jag har fortfarande ingen aning om vad hon reagerade på häromdagen, var helt säker på potatis, men sen reagerade hon igen på kvällen (inte potatis) funderar på rapsolja?? Förut idag fick hon också potatis utan reaktion. Igår gav vi friggs eko-riskaka och Pama-gröt och något av dem reagerade hon på, eksemet var rött på kvällen och kliade på natten. Men eksemet vägrar gå bort helt, är enstaka röda prickar på som kliar lite ibland. Kanske är för att det läker eller att vi testar nåt vi tror funkar fast det inte gör det, tex riskaka?

• Prince or Princess

Men varför kan man inte göra stycken från mobilen???

• Prince or Princess

Kavat: nej jag gjorde gröten på vatten (o neocate). Dietisten tycker hon fick för mycket ris och vi skulle inte anv risdrycken till gröt/välling. Kan bara absolut inte fatta vad hon reagerat på. Får väl ta och testa dem en och en. Tror gröten har funkat förut, men är osäker nu. Är det någon annan som reagerat på rapsolja här?

• Prince or Princess

Är det vanligt att man fontän-kräks om man tex ätit för mycket när man är ett år??

• Prince or Princess

För nu fick hon d-droppar (dunmedics utan e320) och neocaten. Dropparna har hon fått flera ggr nu och neocaten äter hon ju hela tiden. Kan det vara magsjuka då? Hon hostade jättemycket precis innan, men förut har det bara kommit lite om hon hostat SÅ mycket att hon kräks. Men nu var det först lite, sen ganska mycket till och så en fontän efter?! (ganska mycket då med)

• Prince or Princess

Skall tilläggas att hon mycket sällan kräks

• Prince or Princess
    Miralicia skrev 2011-11-15 11:16:19 följande:
    Testa utan d-dropparna vill nog jag säga om hon kräks.

Dottern kunde när hon var liten inte tåla nån av de d-droppar (eller AD-som det var då först) som fanns att få tag på här i Sverige. Hon kräktes aldrig men efter att ha fått (ad)/d-droppar kunde hon som ett par veckor-några månader gammal kräkas ner i princip varenda mm av en 180cm dubbelsäng inkl underlakan, täcken, kuddar etc sådär 3-4 gånger på en natt. Typ som hämtat ur exorsisten eller något. Du kan tänka dig tvättberget innan jag såg sambandet och det blev samma resultat varje gång vi testade med olika märken på d-droppar.
    oj då! av några små droppar, det är ju helt galet egentligen. Kan det vara för att det är rester av proteiner kvar i oljorna då? för i dessa är det samma oljor som i neocaten (palm- och kokos-)
    Men då ska jag testa igen utan dem då. men vad ska jag prova istället? var får jag tag på andra? eller ska jag testa de "vanliga"?

nu har jag äntligen lyckats ta kort på eksemet (som idag är väldigt fint) men det vill som sagt aldrig läkas helt.

Svar på tråden Allergitråden