Allergitråden
Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.
I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?
Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).
Tacksam för all hjälp!
Så mitt tips, om du ammar, är att utesluta iaf mjölk o ägg en månad till att börja med för att se om det blir bättre, sen långsamt återinföra dem EN I TAGET för att se vilken/om det blir nya eksem o utslag (provokation). Mer info om detta på k kavats sida (tror jag)
Att utesluta ägg o mjölk är inte det lättaste, det gömmer sig under OTROLIGT många olika namn i massa olika produkter, (tror det står på kavats sida med). Laktosfritt är INTE samma som mjölkfritt, så laktosfri mjölk funkar inte. Däremot finns en massa ersättningsprodukter, tex havremjölk, rismjölk.
Men det är viktigt att få i sig alla näringsämnen, tex kalcium, och då får man sätta sig och räkna på sitt kalciumintag, D-vitamin är med viktigt. Finns kalciumtabl med D-vitamin.
Om du inte ammar så är det nog ersättningen han får som ger reaktion, skulle jag tro. Finns ersättningar på apoteket som inte är mjölkbaserade, men de är svindyra om man inte får dem på livsmedelshänvisning. Vi har fortfarande pepti junior till vår dotter för att komplettera med, "trots" att hon är två år.