Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

sally00 skrev 2010-07-11 11:51:12 följande:
    Hej,

Lånar efter tips tråden en stund. Min tre måander gamla son har någon form av eksem/utslag. det började för någon månad sen och igår var det värre än någonsin (bilden är från igår). Huden är torr, röd och små små knottror bildar röda fläckar på främst bålen, kinderna, utsidan av armar och ben samt knn- och armväck. Det har int everkat klia, men imorse vaknade han med ett litet sår mitt i det ena märket, som om han har kliat sig.

I min familj finns både astma och gräs- pollen- och djurallergier och min sambo har handeksem, astma och div. matallrgier (fisk, baljväxter, nötter, vissa frukter och bär etc.), så det finns en del anlag. Har förstått att eksemen stämmer in på beskrivningen av atopiska eksem, men har också förstått det som att atopiska eksem kan ha orsak/förvärras av olika allergier. Någon som har erfarenhet eller vet något?

Har varit på bvc men de ville avvakta och ev. att vi skulle ta honom till läkare. Läkaren har givetvis semester men ska komma tillbaka imorgon, så vi ska försöka få en tid så fort som möjligt. Smörjer med locobase morgon och kväll plus under dagen på de värsta fläckarna. Han verkar inte ha några andra sympton t.ex. ont i magen, fast är samtidigt gnällig (vilket han alltid varit).

Tacksam för all hjälp!
    Hej! Usch vad tufft för er! Har en dotter som såg exakt likadan ut i den åldern! Hon helammades och efter mycket om och men förstod vi att hon var allergisk mot soja, mjölk och ägg (via amningen, sen upptäckte vi MASSA fler när hon började äta riktig mat) Önskar jag hade hittat den här tråden tidigare än vi gjorde då...

Så mitt tips, om du ammar, är att utesluta iaf mjölk o ägg en månad till att börja med för att se om det blir bättre, sen långsamt återinföra dem EN I TAGET för att se vilken/om det blir nya eksem o utslag (provokation). Mer info om detta på k kavats sida (tror jag)
    Att utesluta ägg o mjölk är inte det lättaste, det gömmer sig under OTROLIGT många olika namn i massa olika produkter, (tror det står på kavats sida med). Laktosfritt är INTE samma som mjölkfritt, så laktosfri mjölk funkar inte. Däremot finns en massa ersättningsprodukter, tex havremjölk, rismjölk.
    Men det är viktigt att få i sig alla näringsämnen, tex kalcium, och då får man sätta sig och räkna på sitt kalciumintag, D-vitamin är med viktigt. Finns kalciumtabl med D-vitamin.

Om du inte ammar så är det nog ersättningen han får som ger reaktion, skulle jag tro. Finns ersättningar på apoteket som inte är mjölkbaserade, men de är svindyra om man inte får dem på livsmedelshänvisning. Vi har fortfarande pepti junior till vår dotter för att komplettera med, "trots" att hon är två år.
  • Prince or Princess
    Prince or Princess skrev 2010-07-11 23:23:49 följande:
    Hej! Usch vad tufft för er! Har en dotter som såg exakt likadan ut i den åldern! Hon helammades och efter mycket om och men förstod vi att hon var allergisk mot soja, mjölk och ägg (via amningen, sen upptäckte vi MASSA fler när hon började äta riktig mat) Önskar jag hade hittat den här tråden tidigare än vi gjorde då...

Så mitt tips, om du ammar, är att utesluta iaf mjölk o ägg en månad till att börja med för att se om det blir bättre, sen långsamt återinföra dem EN I TAGET för att se vilken/om det blir nya eksem o utslag (provokation). Mer info om detta på k kavats sida (tror jag)
    Att utesluta ägg o mjölk är inte det lättaste, det gömmer sig under OTROLIGT många olika namn i massa olika produkter, (tror det står på kavats sida med). Laktosfritt är INTE samma som mjölkfritt, så laktosfri mjölk funkar inte. Däremot finns en massa ersättningsprodukter, tex havremjölk, rismjölk.
    Men det är viktigt att få i sig alla näringsämnen, tex kalcium, och då får man sätta sig och räkna på sitt kalciumintag, D-vitamin är med viktigt. Finns kalciumtabl med D-vitamin.

Om du inte ammar så är det nog ersättningen han får som ger reaktion, skulle jag tro. Finns ersättningar på apoteket som inte är mjölkbaserade, men de är svindyra om man inte får dem på livsmedelshänvisning. Vi har fortfarande pepti junior till vår dotter för att komplettera med, "trots" att hon är två år.
    oj, nu ser jag att du redan fått ett par svar, hoppas ni blir hjälpta!!
  • Prince or Princess

Hej! Skulle behöva lite hjälp av er experter :) vi håller på att utreda vad vår 11-månaders dotter egentligen är allergisk emot. Har gett henne enbart neocate i ett par dagar för att "nollställa" så vi kan se vad hon egentligen reagerar på. Dietisten tycker att vi ska ge baskost + lite till (fast vi testat detta och hon får svåra eksem) för att hon inte ska få så mycket i sig av samma ämne. Hon tycker inte att vi ska ge en sak i taget för att se vad hon egentligen tål, hon får ha "lite eksem" (=hela kroppen) och sova urdåligt. Jag håller inte med och har nu börjat provocera med naturbeteskött (nötkött) för det verkar ganska säkert. Hur ska vi gå vidare? Vad fortsätta att provocera med och hur länge ge av samma sak för att vara helt säker? Jag ammar ännu, och när jag också började med baskost blev eksemet jätteirriterat, så jag har börjat äta det mesta (utom mjölk, ägg, fisk, soja, vete, majs som hon absolut verkat reagera på) ammar var tredje-fjärde dag och håller på att trappa ner för att sluta, men hon verkar inte reagera på det jag äter nu åtminstone. Mina funderingar är ffa: gör vi fel som struntar i vad dietisten säger? Hur länge ska vi provocera med samma livsmedel? Är naturbeteskött bättre än trad uppfött? Får för mig att naturbetesdjuren inte får spannmål, är det så? Vad kan vara bra att ge nu efter köttet? Verkar reagera på potatis (fast dietisten säger att vi får anta att hon tål potatis) Tack på förhand!!

• Prince or Princess

Tack för era svar! Tror absolut det är nåt i baskosten hon inte tål. Anledningen till att vi inte ska testa en sak i taget är att dietisten tror att hon reagerar för att hon får för mycket av allt och reagerar på allt. Hon har många såna barn säger hon. Och därför ska hon äta så mycket olika saker som möjligt för att det inte ska bli för mycket av en enda sak. Jag tycker det låter galet! Jag ska absolut testa de saker ni räknat upp. Men det första som jag skulle vilja ge henne är banan som hon älskar och inte har verkat reagera på. Så det får det bli då. Känner mycket väl igen dessa "ofärgade plitor" såna har min dotter också! Fast inte när hon bara fått neocate! Fick tyvärr ett bakslag idag, fullkomligt illröd på hela rumpan och gallskrek efter hon bajsat och jag vet inte varför? :( får se om det fortsätter, kanske är köttet? Fast hon har inte fått eksem av det. Puh

• Prince or Princess

Och varför då köra baskost om hon ändå reagerar på allt?? Fast när vi ska använda mjölmixer ska de vara med så få ingredienser som möjligt? Får inte ihop hennes resonemang?

• Prince or Princess

I mitt förra inlägg syftade jag på dietisten alltså. Men hur länge ska vi testa med ett o samma livsmedel för att va helt säkra på ATT det funkar?

• Prince or Princess

Oj SÅ länge? Jag som har kört på i tre-fyra dagar o sen gått på nästa. Inte konstigt att vi aldrig får någon klarhet :S men varför är "alla" dietister så besvärliga? Jag är glad att vi får neocate! Tänk om hon hade vägrat det! Glad att hon inte tvingar oss att köpa vanlig välling!

• Prince or Princess

Ja man känner oftast att man kan mycket mer än vårdpersonalen vad gäller allergier, helt klart! Den här dietisten kan mycket mer än all annan vårdpersonal men det hjälper ju inte när hon envisas med att vi ska ge allt samtidigt. Måste bara fråga vad ni andra tror angående att dottern blev illröd o gallskrek efter hon bajsat. Hon var jätteröd överallt under blöjan nu med, men skrek inte. Jag ammade i förrgår, kommer inte särskilt mycket. Kan det vara amningen (har aldrig reagerat så ens när jag helammat) eller kan det vara naturbetes-entrecoten? Hon har aldrig någonsin reagerat så på något alls innan. Jo röd o skrik förstås, men inte så mycket som nu. Ska jag fortsätta ge köttet? Tänkte eftersom hon inte skrek idag så kanske det är på väg att bli bättre? Kanske måste sluta amma, känns jättetråkigt, hade egentligen tänkt fortsätta till över året, men hon är ju snart det.

• Prince or Princess

Kavat: Okej, då kanske vi nöjer oss med en vecka då. Känns som om man aldrig kommer nån vart annars heller. Och backar hellre om nåt händer! Ska testa köttet ett tag till och se vad som händer. Vad skönt det är med stöd härifrån! Tycker det känns fantastiskt att få hjälp som är riktigt bra. Med stora dottern hade vi aldrig fått nån ordning på eländet utan er hjälp!! :)

• Prince or Princess

Bobbosmamma: det låter ungefär som här innan vi bestämde oss för att sluta med allt o bara ge neocate, för jag misstänker ffa ris/potatis. Men nu reagerar hon på nåt, antingen amning el köttet. Så det måste jag reda ut först. Men jag är inne mest på potatis, hon blev alldeles röd på kinderna när hon fick kokt? Fast dan innan gjorde vi rårakor (bara riven potatis + rapsolja) och hon åt MASSOR utan att reagera? Känner mig helt matt. Så jobbigt när man inte har fullt stöd från dietist/läkare heller, även om de är hyfsat bra. Är jätteorolig att de ska vägra ge oss så mycket neocate som går åt nu när hon nästan bara äter det. Tänk om de säger att det ska räcka med tolv skopor om dagen och så får vi inte mer, för hon ska äta mat resten. :S

Svar på tråden Allergitråden