Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

jag trodde ju att hon reagerade på potatis till lunch, men fick mat utan potatis till middag samma dag och reagerade igen. Enda gemensamma nämnaren var rapsolja (icas) och kaprifolentrecote (naturbeteskött) hon fick samma kött dagen efter och reagerade (kanske?), fast absolut inte så mycket som hon gjorde dan innan. idag har hon tex ätit naturbetes-nötfärs (äter det nästan varje dag) och det har hon inte (tror jag) reagerat på förut. (och inte hittills idag)

vilket är mest troligt, köttet eller oljan? 

• Prince or Princess

och hon har ätit potatis både igår och idag, utan större reaktion vad vi har sett

eller räknas det som reaktion om hon bara kliar minimalt, typ ett rafs eller två på kinden och det då blir lite rött och sen lägger sig? 

• Prince or Princess
    Allrona skrev 2011-11-15 13:27:24 följande:
    Testa använda kokosfett istället. Finns smaklöst att köpa på hälsokosten som funkar bra att steka i eller för att fetta upp maten. Cocosa heter det, kostar ca 100:- för en burk. Det i silverpaket i mataffären ska man inte köpa då det är härdat fett och inte bra att äta dagligen.

Hittar en artikel om forskning på raps och allergier www.ot.fi/story.aspx?storyID=25394
    detta var ju intressant! då kan det alltså varit rapsoljan då! men nu tror jag att jag avvaktar tills (om) eksemet lagt sig helt, så ska jag testa kokosfett. men är det okej att använda dagligen då? hur är det med olivolja? är det vanligt att man reagerar på det?

då är det ju inte konstigt om hon regarerar på carlshamns margariner vilket vi tyckt att det verkar som hon gör, de innehåller ju rapsolja har jag för mig.

hmm.. förresten...eftersom hon nu kanske reagerat på d-dropparna med kokosolja i blir jag lite tveksam till att testa kokosfett iallafall.. 
  • Prince or Princess

Alrro: Okej då kan vi ha det som alt med kokosfett när vi fått lite mer ordning på saker här :D

• Prince or Princess

Bobbosmamma: :) tack haha. Kinderna är släktdrag.. Vi har lcp eller vad den kan heta, hon har ju inte fyllt ett ännu. Står "lämpar sig som enda näringskälla" och "avsedd för barn 0-1 år" så den räcker väl än så länge att ha bara, men inte länge till (fyller i slutet på nov). Men då ska vi försöka få advance när det är dags för nästa uttag. Vår läkare var lite krånglig och vi var tvungna att prova nästan hela sortimentet av de mjölkbaserade ersättningarna, men ingen funkade ju insåg hon med..

• Prince or Princess

Miralicia och kavat: vad ska jag göra då? Vad ska jag ge henne? Testa matas d-droppar? Är det a-vitamin i dem? Hur får jag tag i dem? I den flytande mjölkfria finns inte camelina-olja vad jag kunde se. Kan det vara så att det kliade för att rapsoljan kom på eksemet? Och inte för att hon inte tål oljan?

• Prince or Princess

Mithrandil: jag är jätteglad för alla åsikter!! :) vi har gjort som du skrev, men var så stressade över att dietisten tjatade o ringde och höll på så vi började ge lite olika mat. Jättedumt tycker jag nu. Men det har känts så jobbigt när man inte fått stöd från dietisten. Är så rädd att hon vägrar skriva ut mer neocate eller nåt.. Och lilla tjejen var HELT överlycklig när hon fick äta fast mat igen, så det känns jätteelakt att "utsätta" henne för det igen. Men vi måste ju få bort eksemet och få ordning på detta, det inser jag med. Puh vad det känns tungt. Hur länge ska vi ge bara neocate då?

• Prince or Princess

Mithrandil: oh vad supersnällt!! Att du har så mycket?! Underbart ju.. (Fast det känns ju helknasigt att man inte får stöd av sin dietist..) Vi har några uttag kvar (ett? två?) så ett litet tag klarar vi oss till, men om det börjar ta slut så hojtar jag genast! Hur snällt som helst!! :) Jag har pratat med maken och han gillar absolut inte att vi skulle göra detta igen utan dietistens vetskap. Han vill att vi ska testa en vecka till med kött, kokt potatis och kokt ris och neocate. (vi ska dessutom fira dotterns ettårsdag på söndag och jag tänkte ge henne neocateglass o maräng = endast neocate, ekoströsocker och gelatin, jag skulle gråta länge om jag inte kunde ge nåt annat när alla andra firar henne..) Har vi inte kommit nån vart då så gick han med på att börja om igen. En vecka tyckte jag att jag kan ge det, men absolut inte så som vi gjort nu, en riskaka här och d-droppar där, lite Pama-gröt och så rapsolja. Utan BARA (tvungen att skriva så för min egen del...) det jag räknat upp tidigare. Hur får man sig själv att hålla sig till planen då?! Det är det svåraste av allt. Eftersom eksemet är så otroligt mycket bättre det senaste (dock med vissa uppblossningar och enstaka rafs) så känns det ändå som att man inte plågar henne allt för mycket om man testar nån vecka till.

• Prince or Princess

Förresten, vilka d-droppar ska jag testa sen när vi ska testa det? Dunmedics?

• Prince or Princess

Mithrandil och Kavat: ja det är väl lite så maken (och kanske jag nu också efter lite eftertanke) tänker. Hon har alltid sovit EXTREMT dåligt (vaknat mellan varje kvart hela natten till varannan timme) men sen vi tog bort det mesta har hon vaknat 1-2 ggr eller sovit hela natten, lite lite röd när hon bajsat nån gång och eksemet är för det mesta blekt (fast man ser och känner att det är knottrigt ändå) men blossar upp ibland (var ffa när hon fick rapsoljan, och kanske nån mer gång) Så vi kör väl på så här nu då ett litet tag till och håller våra tummar. När hon under två dagar fick kokt ris och färs fanns eksemet kvar, men blossade inte upp alls, och nu när hon fått även kokt potatis har jag inte relaterat reaktion till det som sagt. Så jag hoppas nu att detta funkar! Hoppas hoppas hoppas!!!!

Svar på tråden Allergitråden