Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Kavat: här är det nog inte luftburet ägg som är orsak iaf, jag åt ägg imorse och ingen reaktion idag. De här ofärgade knottrorna har hon oxå, kom tillbaka samtidigt som hon reagerade när hon åt rapsoljan. Fast de sitter bara i pannan just nu, upp mot hårfästet. Verkar inte besvära henne alls dock, men de är på väg bort nu. Har funderat på om det är från våra pussar, men vi gör inget annorlunda nu och de är ändå på väg bort, så det är nog nåt hon ätit. Och eksemet är ännu finare idag än igår! Har dock kliat i natt, men jag gav svart vinbärsgele i ett svagt ögonblick igår em :S Skall inte upprepas.. Idag har hon bara fått kött hittills (o neocate). När din pojke reagerar på luftburet/kontakt på huden, hur lång tid tar det då till reaktion? Tänkte eftersom vi varit på babyrytmik idag, och om hon reagerar sen i em tex, kan det vara för att hon fått i sig nån smula där? När vi var på öf med vår stora dotter när hon var bebis och hon hade nån leksak i munnen så reagerade hon så gott som omgående och blev röd på kinden där eksemet tidigare varit. Kan det dröja länge?

• Prince or Princess

Naturligtvis fick lillan alldeles röda kinder förut.. Precis innan hade jag ätit en smörgås och efter det pussade jag henne.. Är det troligast att det var pussen eller tror ni det berodde på att hon fått nåt i sig när hon träffade andra bebisar tidigare på dagen? Ska man sluta pussas?? Vägrar.. Räcker det om man tvättar sig med vatten runt munnen? Vad svårt det är med en trotsig tre-åring som äter "allt" och gärna går från bordet med kladdiga händer (varför använda bestick när man har händer liksom..) utan att tvätta sig fast man säger till sjutton gånger.. (fast idag fick lillasyster röda kinderna när storasyster inte var hemma, så idag var det nåt annat som orsakade det)

• Prince or Princess

T0va: usch vad jobbigt, jag klarar inte att inte pussa henne :'( ska se vad som händer imorn om jag pussar. Hon har ju inte haft röda kinder särskilt ofta hittills, men lite mer de senaste dagarna känns det som? Eller har jag bara börjat observera det kanske. Eksemet har varit helt lugnt hela dan iallafall, tack o lov. Får väl se hur natten blir med tanke på kinderna då..

• Prince or Princess

T0va: ja visst är det svårt när de har så mycket egen vilja också! Tur vi inte har kaniner iaf då..

• Prince or Princess

Förresten, JIPPIIIIEEE!!! :) eksemet är suuuperfint nu!!

• Prince or Princess

Bobbosmamma: oldas risbröd är gjort på potatis och ris (innehöll tidigare vetestärkekse, men inte nu). Finns i välsorterade affärer, finns tex på Ica focus. Jag tror tyvärr lillan reagerade på potatis idag igen. Hade nästan inget eksem på em, så fick hon potatis till middag (vill inte äta den, spottar ut nästan genast) och några tim senare började hon klia (måste inte varit det, men kändes så) vad ger du din dotter mer än ris till maten? Eller har du kanske inte hunnit testa? Ang skinka så var ju stora dottern inte känslig mot vete, men det mesta annat och hon klarade de flesta jakobsdals-produkterna. Vet dock inte om det är vete mm i dem

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja visst är det synd att de innehåller potatis, jag tror ju det inte funkar här heller. Men kokt vanligt ris och kaprifol-nötfärs funkar helt klart :) och det är jag SÅ glad över!! Nu syns inte eksemet alls längre :) så nu kan vi börja testa nya saker om ett tag! Underbart!

• Prince or Princess

Bobbosmamma: usch vad ledsamt :( man blir så jäkla förbannad när man inte kan få någon hjälp!! Fattar inte vad det är för fel på sjukvården alltså? Varför nekar de överallt? Vad är anledningen? Säger de det? Det här att "göra allergisk" är jag också livrädd för! Vi har gett massa majs i olika former och nu tror jag inte det funkar längre :( hon som älskade det, typ majskrokar och majskorn och bröd på majsmjöl. Är livrädd att ge för mkt ris nu.. Men det är ju ändå en hel del som eran lilla tjej kan äta! Jag längtar till vi kan ge lite mer.. Undra hur det känns att stå i affären och fundera på vilka barnmatsburkar man ska köpa idag... :D

• Prince or Princess

Bobbosmamma: å det är så hemskt när de inte får sova! Hoppas det beror på vetet och inte sojan. Känns som sagt omöjligt att utöka kosten utan att skapa nya allergier. Var livrädd att stora dottern skulle bli glutenintolerant, eftersom hon fick så mycket bröd och pasta jämt, men det gick bra tack o lov.. Idag på kalaset var det flera som påpekade att lillan var så glad.. Ja nu har vi ju äntligen fått bort allt hon inte tål liksom.. Klart man blir glad då. Och oj vad hon åt maränger :D var superglad när hon fick dem o neocateglass :)

• Prince or Princess

Tänkte tipsa om en superbra kräm mot kliande eksem (och nässelutslag?) som vi använt på båda våra döttrar. Den svider till lite efter en stund, men ingen av dem har blivit ledsen, bara kliat lite mer en kort stund för att sen sluta. Använder den själv när jag ätit tomat, så släpper det kliiga! Eksemet lägger sig oftast med. Innehåller inte kortison, men tyvärr parabener om man vill vara utan det. Jag tycker dock det är värt lite parabener för att slippa klådan! Det är en helt vanlig handkräm med stor mängd karbamid (är väl det som svider till). (förresten får man tipsa så här? Vågar kanske inte skriva ut namnet? Ta bort inlägget i så fall) den heter vårdande handcreme, från ccs (Apoteket) sensitive oparfymerad. I en blå tub med vitt lock och en sjöstjärna på. Inte så bra att använda som vanlig handkräm, jag behöver nåt fetare, men på eksem är den super!

Svar på tråden Allergitråden