Allergitråden
Oj! hirs var en höjdare här! Vad hon åt! Hoppas bara hon tål det.. Insåg precis att jag har letat över halva stan efter teff, skulle ju gett det nu när havre inte funkade. Men det blir efter hirstesten nu då!
Oj! hirs var en höjdare här! Vad hon åt! Hoppas bara hon tål det.. Insåg precis att jag har letat över halva stan efter teff, skulle ju gett det nu när havre inte funkade. Men det blir efter hirstesten nu då!
Miralicia: vet du (eller nån annan här) om man även per automatik tål snabbris om vanligt ris funkar? Så skönt att ha nåt som man inte behöver planera i förtid att laga!
Miralicia: tack! Jag vet att jag frågat om olika rissorter innan, tänkte att det kanske var annorlunda om det var snabbris för att det är förbehandlat. Men det är ju inget hon får jätteofta, så märker jag ingen jättereaktion kanske jag kan ge det utan att va 100% säker.
Trodde bestämt det fanns recept på tefflimpa (?) i kavats blogg, men hittar inte? Söker på teff på sökfunktionen, men det kommer inte fram ett enda sökresultat trots att jag själv skrivit teff så sent som idag?!
Tack alla är det där den finns! Då ska jag kolla på recept och va lugn ang snabbriset!
Hmmm.. Läser att man måste ha nån annan mjölmix ihop med teff :/ jag tror ju inte hon tål vare sig majs el potatis.. Ingen som bakat på bara teff? Kavat, din pojke tål väl inte heller majs? Vad för bröd bakar du?
Kavat: i utanalltbloggen stod att det smular sönder om man bara har teff. Jag är ingen van brödbakare heller, så jag gillar inte att experimentera själv men hirsflingor (om det nu visar sig funka,hoppas!)och ev rismjöl (om jag hittar utan spår av då) kan jag ju försöka med! Ska kolla korvbröden!
Mithrandil: bra tips, tack! Fast åker inte till Torslanda då
Ett tips till er med barn som inte gillar quinoa: gör som det står på förp, men när quinoan kokat upp, skölj i kallvatten och tillsätt sen nytt kallvatten och koka färdigt. Vår tjej har bara spottat ut den direkt innan, men idag åt hon 1/2 dl utan att blinka!! På hirsförpackningen står det att man ska göra så, och så jag tänkte att jag testar väl, och jag vet att jag själv tyckt quinoan varit lite besk nån gång. Alltid värt ett försök
Myntha: jaså, är de allergiframkallande?!? Tur jag gjort så nu då!!