Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Myntha: det var ett bra tips med tallrikarna ja! Det ska vi absolut ta efter!! Hon verkar inte få jättestora reaktioner med skalad ekogurka märker jag. Lite okliande eksem, så det tänker jag fortsätta ge enstaka tillfällen! Undra varför den funkar bättre än vanlig? Är "oekologisk" mer allergen? Det kan ju inte va besprutningen?

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja det är riktigt hemskt och fruktansvärt emellanåt. Hon får lite olika reaktioner på olika grejer, men just ekogurkan verkar hon klara lite ibland (som jag skrev till myntha precis) Så det tänker jag fortsätta med! yes! Ska testa med quinoa när det lagt sig. Verkar inte heller vara hysterisk reaktion, så det kanske också funkar ibland! Jag pratade med maken om att söka till allergimottagningen på drottning Silvia, börjar bli ohållbart med vår dietist nu. Känner mig lätt desperat.. Ska ni flytta ner till Gbg?

• Prince or Princess

Ingen barntandkräm vad jag vet innehåller mjölk/ägg. Heter inget annat, måste deklareras noga. Däremot kan det ju va annat man reagerar på.. Tex är en del känsliga för sodium lauryl sulfat(SLS) / natrium lauryl sulfat (NLS) så köp utan det kanske? Var ett tag sen jag jobbade, men har absolut för mig att actas tandkräm (Apoteket) är utan..

• Prince or Princess

Hmmm... Det är ju vuxentandkräm, vet inte om de har för barn? Vi kör med zendiums BARNtandkräm här hemma, den är utan! Köp dock inte vuxenzendium, de kan innehålla ägg/mjölk!

• Prince or Princess

Maken har nu pratat m dietisten o hon fattar ÄNTLIGEN att vi måste ha mycket neocate advance och skrev ut 6 x 2 förp (=120 påsar). Ska träffa en allergolog på bum också. Hon remitterar vidare till allergimott om hon inte "klarar" det. Så nu känns allt lite lättare även om vi inte fått sova i natt för lillan har fått feber, och vaknat i snitt en g / halvtimme..

• Prince or Princess

Nu har vi träffat en allergolog! Oh vad bra det var! Ska inte gå till dietisten mer, hon tyckte inte det fanns ngn anledning, och höll absolut med oss, om att vi skulle ge en sak i taget, inte massor på en gång. Och sa "nej nej nej!!" när vi sa att dietisten sagt att neocaten (adv) var för dyr så vi måste ge lcp också. Skrev ut mer advance så det räcker istället! :) Hon skrev ut aerius, men nu fick jag en massa funderingar som jag tänkte höra om nån här kan hjälpa mig med? Hur länge kan man eg ge aerius? Känns inte alls bra att ge medicin "hur länge som helst"... Läkaren sa att vi skulle ge den dagligen. Och hur vet jag sen om hon klarar livsmedlet utan medicinen? Ska hon ha aerius hela livet för att klara vissa saker då eller? Tänk om kroppen vänjer sig vid att hon får aerius och så tål hon fortfarande inget om flera år? Storasyster fick ju aldrig nåt hon inte tålde och det växte ju snabbt bort! Tänk om det inte gör det denna gången för att vi "lurat kroppen"?? Finns det någon här som gett aerius under lång period?

• Prince or Princess

Tack myntha för dina tankar! Jag har funderat mycket och känner precis som du skriver, varför måste vi ge henne medicin dagligen om en del saker funkar? Min man litar, som vanligt, blint på sjukvården och säger att jag får "ta det själv med läkaren" osv om jag inte följer hennes råd. Kul när man har stöd...hm. Kom iallafall på nåt igårkväll, som känns bra! Vi kör på med de saker hon rekommenderade och ser hur det funkar. Om INGET funkar mer än ris o kött kan jag tänka mig att ge droppar kanske varannan dag eller nåt, för att hon ska få lite mer variation och ge bara ris o kött de andra dagarna. Men verkar det funka med lite fler livsmedel ser jag ingen anledning att ge medicin dagligen. Då vet man ju inte heller vad som funkar "på riktigt" och måste börja om igen när man ska sluta, alt ge dropparna så länge hon reagerar, vem vet, kanske hela livet? Kanske då för att det är EN sak som inte funkar längre som man lika gärna kunde uteslutit... Skönt att ha kommit till ett beslut! Får väl "ta det" själv m läkaren då. Hon vet ju att vi inte följde dietistens råd heller och fattade att vi inte tänkte följa dem i fortsättningen om det var nåt vi inte höll med om!

• Prince or Princess

Alrro: okej! Vad skönt att höra! Då ska jag inte känna mig så orolig om vi blir tvungna att ge henne relativt ofta då. Alltid bra att få höra om andras erfarenheter

• Prince or Princess

Kom på att det kanske var ngn som kunde ta illa vid sig när jag skrev att min man "litar blint på sjukvården" vi jobbar ju själva inom sjuk- /hälsovård båda två, så det var ju inget illa ment. Hoppas ingen tog det så!

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja man kan ju hoppas att de man träffar förstår att man vill sitt barns bästa! Med våra erfarenheter, jag som alltid fått tomat fast jag blivit röd om kinderna, och sen haft enorma problem med eksem som ingen gjort något år mer än smörjt mig med stark kortisonsalva, och än idag tål jag inte tomat (detta har jag konstaterat nu under hösten!!!) och vår stora dotter som ALDRIG fick nåt hon inte tålde och idag är helt eksemfri och tål allt utom soja (ev nötter, ej testat), så vill man ju inte ge lillasyster medicin som tar bort symptomen på det hon inte tål...

• Prince or Princess

Bobbosmamma: det undrar jag oxå! Har letat men inte heller hittat..

• Prince or Princess

Tänkte höra vad ni tror om vårdbidrag för oss? Vår dotter tål ju "inget" som vi testar typ. Hon äter ju bara kött och ris och neocate just nu. Känns inte egentligen som jag kan söka för något mer än köttet som är väldigt dyrt och bara finns i särskilda affärer. Vet ju inte ens om vanligt funkar heller. Vi har ju ingen extra tvätt, eller bakning eller något just nu. Koka ris är ju inte jättetidskrävande direkt.. Vi smörjer inget o ger ingen medicin. Allergologen frågade sist om vi sökt, men sa i nästa mening att det bara är astmatiker som får (det kan väl ändå inte stämma? Ville inte ifrågasätta henne just då)

• Prince or Princess

Fru fenomena: okej! Misstänkte väl det. Får se senare om vi får extraarbete pga hennes allergier då. Tack för info!

• Prince or Princess

Nu undrar jag lite om aerius igen.. Vad hjälper den mot egentligen? Bara utslag? Och hur? Så tex eksemet blir lindrigare? Eller kommer inte eksemet fram alls? Hjälper den mot andra reaktioner, tex röd om kinderna, röd i underlivet/baken, ont i magen/dålig sömn? Och hur mycket? Helt och hållet? Vi har nu testat majs och lax, hon blir illröd av båda, och får eksem som sprider sig fort, kan inte sova, jättegnällig (=antagligen ont i magen?)

• Prince or Princess

3busfrön: innefattar det även ont i magen och röd i underlivet/baken? Hon har väldigt ont när hon blir röd

• Prince or Princess

Myntha: det låter lite som vår stora tjej, hon fick massa prickar på kinden av lax när hon var knappt ett år, (bland mycket mycket annat som hon inte tålde, fick nässelutslag, kräkning, diarré, eksem mm) och innan hon var två hade allt (utom soja, som hon fortfarande inte tål mer än sojalecitin) försvunnit, hon äter obegränsat av allt hon förut absolut inte tålde, oavsett form. tex funkar flera dl yoghurt/vanlig välling varje dag osv, lös gula på ägget och sådant. och vi var jättenoga med att inte ge henne, däremot fick hon ju pyttespår i sig på öf osv. Och själv har jag alltid fått tomat fast jag inte tål det (ingen tog reda på det, har haft jättejobbiga eksem hela livet som jag kanske kunde sluppit om de inte proppat i mig tomat o smörjt m starka kortisonsalvor.....) Så det är precis därför jag inte vill ge lillasyster aerius o livsmedel hon inte tål. Kan läkaren säga att jag skadar mitt barn eller nåt? Vägra ge oss neocate? Är jätteorolig för att hon ska hitta på nåt sånt!!

• Prince or Princess

Funderade lite på kalciumtillskott här. Det är väl inget läkemedel i vanlig bemärkelse, typ så man kan få biverkningar av (om man inte är allergisk mot nåt i dem)? Räknade på kalciumet i neocaten och hon får max i sig 300 mg/d. Kan man ge vilken sort som helst till små barn (1 år)? Funderade på att testa vitakalk, men den innehåller ju d-vitamin. Ska jag räkna ut hur mycket hon får i sig av dagsbehovet från neocaten, ihop med 1/2 kalktabl (så blir det nästan 600 mg kalcium totalt) och sen komplettera med d-dropparna till resten (typ 1 droppe tror jag det skulle bli)? Dolomitpulver, innehåller det magnesium också? Hur vet jag så hon inte får för mkt av det om jag skulle välja sånt pulver? Finns det nån vars barn reagerat på vitakalk? Har nån nåt annat tips? Vill inte ha med sorbitol el nåt som är framställt av spannmål, i. Tack!

• Prince or Princess

Myntha: okej! Jag kan verkligen tänka mig att det är bättre naturligt! Den här "lata" (och upptagna) mamman skulle dock gääärna testa om det funkar med vanligt kalciumtillskott först. Dessa från thorne, var hittar jag dem? Finns de med enbart kalcium?

• Prince or Princess

Myntha! Nu har jag varit inne där o hittat kalcium "som kalciumcitrat" som de uttrycker sig. Vad är skillnaden på det och kalciumkarbonat? (som finns i vitakalk o kalcidon)

• Prince or Princess

Myntha: oj det var inte lätt detta.. Ev ont i magen..hmm Tror faktiskt jag testar med vitakalk först, då vi redan har dem hemma från att jag ammade. Så får vi se hur det går. De är iaf utan sorbitol. Annars ska jagbeställa såna från thorne! Tack för hjälpen!

Svar på tråden Allergitråden