Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Kavat: visst brukar du köpa teff-mjöl? Var får du tag på det?

• Prince or Princess

Om dottern tål vanligt parboiled-ris, kan jag då räkna med att hon tål tex grötris (inte Pama nu då) basmatiris, jasminris osv?

• Prince or Princess

Jaså?? Har aldrig sett det! Måste titta mer noggrant kanske :D tack!

• Prince or Princess

Bobbosmamma: konstigt att jag lyckats missa detta hela tiden? Letar kanske på fel ställe, specialmjöl-hyllan tänker jag mig. Vår dietist är faktiskt riktigt bra vad gäller att skriva ut saker! Hon vill att vi ska ha både det ena o det andra, frågar jag om nåt så skriver hon det direkt om hon kan. Teff-mjöl kan hon tydligen inte skriva ut? Jag fick idag "tjatat" mig till neocate advance. Hon var inte glad åt detta "eftersom den är så dyr" kostar enl henne 1000/burk (?) får man den i burk? Vi kan inte ge henne den i ett halvår eller så. Hon skulle skriva 1-2 omgångar (?) Nähä, vad gör vi om vi inte kommit upp i så mycket livsmedel som hon tål efter det då? Äsch, jag tänker vägra gå med på nåt. Hon försökte både med att vi skulle fortsätta m lcp och när jag sa att den är för 0-1 år så gick hon med på active, men då hade jag ju fått info här att man bara får ersätta två mål/d med den och att vi MÅSTE ha advance. Då gav hon med sig! Puh vad man måste kämpa för sina rättigheter! Vem i hela världen skall ha advance om ett multiallergiskt barn där man inte vet vad som funkar, inte ska ha det????

• Prince or Princess

Puffar för min fråga ang riset igen, om man tål vanligt ris, kan man då räkna med att grötris, basmati-, jasmin-, osv funkar med? Kanske kavat eller miralicia vet?

• Prince or Princess

Myntha: det var ju billigare frakt på den sidan, så om jag inte hittar i affären ska jag beställa därifrån! Tack!

• Prince or Princess

The luckiest & miralicia: tack! Då ska jag ge henne lite olika så det blir lite variation! Vad bra!

• Prince or Princess

Kavat: här är nåt av Pama och friggs-kakorna som inte funkar. Har inte testat dem igen, men ska absolut göra det! Tror det är riskakorna? Vårgårda-riset har vi hemma och hon älskar det! Men har inte vågat ge det heller sen vi tog bort allt. :S om man ska ge alla saker en o en tar det ju hundra år.. Känner mig SÅ stressad av dietisten också. "Hon är så stor, måste äta mer än det hon gör, ni får inte ge för mycket ris, nu ska vi prova rent havre" (tror inte det funkar heller, men visst prova kan man ju) och så vidare låter det. Detta gör att jag känner mig så stressad att prova nya saker fast vi inte testat klart en sak :( nu har hon tex fått en pytte-eksem-prick igen. Så vi la ner vindruvorna igen för att se om det går bort. (Inte helt lätt att hitta eko-druvor heller för den delen..) men så tänkte jag att man kan ju prova majskorn kanske... (fast eksemet inte lagt sig så jag är inte säker på om det är d-droppar/druvor/nåt helt annat. Men HALLÅ nej det ska jag inte alls! Ska fortsätta som vi gjort så jag vet att hon tål d-vitaminerna! Så himla jobbig dietist!! Snälla peppa mig lite :'(

• Prince or Princess

Bobbosmamma: å vad fint namn! Loa! :) jag har funderat på att testa quinoa snart för att ha nåt annat att ge till maten, vågar inte ge ris 2ggr/d, så antingen får hon ganska lite middag + lunch, eller så får hon bara kött en gång. Vindruvor funkar inte alls :( illröd av kisset, fast verkar inte jättebesvärad tack o lov. Dietisten ville absolut skriva ut ren havre så det får vi väl prova med. Och teff vill jag testa så jag kanske kan baka. Kan man baka på bara teff? Har det konstig bismak som bovete? Dietisten är SÅ OROLIG att hon inte får i sig allt (men vill helst inte skriva ut neocate advance iaf?!) och att hon inte går upp i vikt. Det senaste halvåret har hon gått upp upp ca 200-300 g/2 mån och nu när jag vägt henne hemma tror jag hon gått upp 2,2 KILO!! sen hon började ordentligt m neocate för ca 2 mån sen... Jättetjocka lår nu haha. :) ska t BVC på tis, får se hur mkt hon väger då!

• Prince or Princess

Bobbosmamma: ja så kanske det är! Att dietisten inte riktigt kan o blir stressad för det! Puh.. Idag ska vi testa quinoa iallafall :) skoj! Fast teff hittar jag bara inte! Blir nog tvungen att skicka efter jag med. Men bor inte du i Sthlm? (Eller var det nån annan?)Då kan du väl gå direkt till butiken? Och slippa vansinnesfrakten..

Svar på tråden Allergitråden