• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    SaramedM skrev 2010-06-07 09:15:24 följande:
    Vart hittar man en sån?

Vi har ingen bil med oss
    Det är klart att det är lite knöligare om man inte har en bil med sig, för man måste ju bära på väskan. De finns att köpa på internet och i olika varuhus som Jula, Järnia osv. Sök på kylväska 12 V på prisjakt.se så får du fram flera olika.
  • Tibell

ELI: Hur går det förresten för din lille grabb och provoceringen?!??!

• Prince or Princess
    Tibell skrev 2010-06-07 09:32:52 följande:
    Oj vad dum jag är som inte tänkt på att kolla gamla bilder på hur hon såg ut av mjölk/soja, Och nu när jag gjort det ser jag att de ser precis likadana ut =/
    Så hon är alltså så känslig =/
    finns det inte sojalecitin i sempers mjölkfria?
  • Tibell
    Prince or Princess skrev 2010-06-07 11:18:17 följande:
    finns det inte sojalecitin i sempers mjölkfria?
    jo men det tål hon som tur är =) Hon har ätit gröten och vällingen ( sojalecitin i den med ) i nån månad nu utan problem.
  • EL I
    Tibell skrev 2010-06-07 09:36:00 följande:
    ELI: Hur går det förresten för din lille grabb och provoceringen?!??!
    tja jag vet inte vad jag ska säga. skulle säga bra. Han blir ibland lite rosig efter maten men inte något ilsket och hans humör är likadant som innan. Det enda som ändrat sig är att han är svårare att lägga på kvällen som jag skrev i går. Han är inte ledsen och verkar inte ha ont, han är bara PIGG!! I går nattade jag honom i 2 timmar och 15 minuter! men det tror jag har att göra med att han nu är så pass gammal att vi måste dra ner på middagssömnen. Eftersom han inte på något sätt visar några tecken på att ha ont. Han är inte hård i magen och magen är inte uppsvälld som den var förut så tolkar vi det bara som om han helt enkelt inte vill sova. I går sov han nämligen middag 2 ggr, 1 timme och sen 2 timmar, så inte så konstigt att han var pigg på kvällen.

Har ringt till dietisten men inte fått tag i henne än, hoppas hon ringer upp. Vi vet inte riktigt vad som är vad. Eksemen i ansiktet verkar ju komma från vete men han är oftast fin i hyn, bara en stund efter matintag som han blir ltie rosig (inte så där ilsket röd som han varit innan, var säkert pga vädret tillsammans med vetet skulle jag tippa) och sen försvinner det efter ett tag.
    Nu får han vete 2 ggr/dag. En liten bit macka på morgonen och sedan får han kanske 1/3-1/4 dl pasta på middagen.
  • Kavat
    Sanna SDFS skrev 2010-06-06 21:54:51 följande:
    Har en bild i mitt galleri, i mappen 2010, på ett utslag? Om någon orkar kika in och bara se om det känns igen eller om det är nått annat? Började som lite mindre och har sedan växt. Sonen är 2 år och fyra månader. Mjölkprotein och sojaprotein-allergiker. Har inte sett att han kliat på det någonting. Hans utslag han fått tidigare som reaktion på allergin har varit mer som små prickar som kommit av att han kliat sönder sig på huden. 

Mvh Sanna, mamma till Morris 
    Lurigt, först tyckte jag att det såg ut som att han hade blivit biten. Men nje, svårt att se på bild. Men på andra bilden tyckte jag det såg ut som barnens äggfläckar... De blir som runda fläckar i kron-femkrons storlek. Har du märkt om det blir rödare?

Barnens blev torra och vitfjälliga när de inte fick i sig och rosaröda när det fick i sig..
    Men alla är ju olika, så behöver ju inte vara det. Kan ju vara något tillfälligt också, att han sugit på handen eller liknande? Ägg är ju i och för sig en rätt vanlig allergi tillsammans med mjölk och soja..
  • Helle76
    Tibell skrev 2010-06-07 11:24:10 följande:
    jo men det tål hon som tur är =) Hon har ätit gröten och vällingen ( sojalecitin i den med ) i nån månad nu utan problem.
    Det kan inte vara att hon nu har blivit så känslig att hon reagerar på sojalecitinet med? Tänkte om hon har ätit den någon månad och nu kommer reaktionen. Ungefär som ett glas som fylls på med lite av ett ämne hela tiden och till slut så klarar inte kroppen mer.
  • Annamamma 83

Har varit på vårdcentralen idag för o kolla upp grabbens ev allergier lite.
    Han får ofta märkliga utslag o reagerar tex på myggbett. Varje myggbett svullnar o blir jättestort o varar lääääänge.
    Han skrev ut medicin att ta en gång per dag.
    Sen togs blodprov, ej pricktest utan vanligt stick i armen.
    Läkaren sa att de kollar efter allergi inomhus och utomhus, sen går man vidare.
    Läkaren skulle dock på semester,så ja får vänta en månad på svar.

Någon som gjort samma test? va innebär de egentligen, jag hade lite svårt o förstå då läkaren hade svårt med språket. Test för inomhus o utomhus? Visar de bara om de finns något o sen får man kolla vad? Ja hänger inte med riktigt???

• trållmor
    Miralicia skrev 2010-06-06 23:49:57 följande:
    Är väl inte helt otänkbart att en del knappar innehåller koppar i legeringar etc och inte bara nickel.

Det är skillnad på olika typer av reaktioner och reaktioner som tex nickelallergi är i regel cellförmedlade och de kan ta allt från några timmar till flera dagar eller till och med veckor innan det blir några direkta eller kraftigare symtom, och samma bör väl gälla även för koppar om det är en liknande typ av reaktion. så det är väl inte helt otänkbart att det var en reaktion på kopparen i kopparspiralen.

Jag skulle nog inte testa med att direkt sätta in en kopparspiral igen "för att se om det funkar eller om du verkar vara allergisk mot den", utan jag skulle nog vilja komma i kontakt med en hudläkare och få göra ett patchtest för koppar innan jag testade med att sätta in en kopparspiral igen, med tanke på att du upplever dig reagera även på en del andra metallföremål som tex knappar.
    Jag har alltså redan satt in den Kopparspiral verkade vara det bästa preventivmedlet för oss, så jag satte in den igen för att skydda mot graviditet inte för att testa om jag är allergisk mot koppar

Idag är det 6 dagar sen jag satte in den, och har börjat få en molande värk, men jag hoppas att det bara är nåt tillfälligt övergående.... Jag hoppas verkligen att det fungerar nu, och att det var nåt helt annat som gjorde att jag reagerade som jag gjorde sist...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell
    Helle76 skrev 2010-06-07 12:45:21 följande:
    Det kan inte vara att hon nu har blivit så känslig att hon reagerar på sojalecitinet med? Tänkte om hon har ätit den någon månad och nu kommer reaktionen. Ungefär som ett glas som fylls på med lite av ett ämne hela tiden och till slut så klarar inte kroppen mer.
    jag tror inte det men självklart är det inte helt omöjligt. Men hon har fått välling idag och eksemen är inte värre ..snarare på bättringsvägen ( kom i lördags)
    så det känns som att det är pga av mjölken. Men finns det ens någon möjlighet att det kan ha funnits spår kvar på läpparna efter så lång tid ?!
    Och blir det inte bättre tar jag bort vällingen och gröten och ser om det försvinner!
Svar på tråden Allergitråden