• Lantani

Allergitråden

Måste fråga er här:

Sonen är 1,5, dagen innan hans 1-års dag reagerade han med prickar i ansiktet när han fick smaka lite lite kaksmet, som innehöll ägg. Provade även att ta lite rått ägg på hans hud dagen efter och jo visst var det rått ägg han reagerade på. Uppvärmt ägg reagerar han inte på.

Svininfluensavaccinet tog han uppe på sjukhuset, eftersom bvc inte ville ge honom det där om de skulle vara något. Han reagerade inte alls på någon av sprutorna kan tilläggas.

Idag vid 10,30 har vi tid för mpr vaccinationen, som ska göras på bvc, den är väl också odlad i ägg, eller har jag fel för mig? Hur har de gjort med era barn, har bvc gett de vaccinet änd¨å?

• Lantani

Med sjukvårdrådgivningens hjälp kom vi fram till att det säkerligen är gräspollen min 10,5 månaders reagerar på..
    Någon mer här med små barn som inte tål gräs? Hur lindra?
    Måste ha någon typ av ögondroppar, eftersom hennes ögon har varit svullna och röda sedan i torsdags förra veckan, men försöker vänta tills på måndag, när vårdcentralen öppnar, annars är det helgvårdcentralen som gäller, men där är ingen tidsbokning, bara dropp in.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Lantani
    tes 75 skrev 2011-06-25 10:31:02 följande:
    Lantani: vår ettåring som reagerar starkt på gräs ger vi nässpray (har glömt namnet) och aerius.
    Fick ni detta genom vårdcentralen eller?
    Vår dotter reagerar iprincip bara i ögonen.
  • Lantani
    Tibell skrev 2011-06-25 11:32:34 följande:
    Vilka besvär hade din lilla nu igen ?? Är hon mycket känslig ??
    Stackars små :(
    Om du menar mig, så har hon ganska besvärligt med ögonen. Började i torsdags förra veckan och trodde då att hon fått in skräp i de ögat som var rött, så i fredags var vi nere på vårdcentralen, där de sa ögoninflammation.
    I lördags var åda ögonen röda efter att vi varit ute.
    I onsdags fick hon droppar mot ögoninflammation som inte hjälpt ett dugg och dessutom inget var.
    Igår blev hon jätteröd och började klia i sina ögon efter att vi låtit henne sitta i gräset.
    Morgonen ser det bra ut, men framåt kvällen brukar hon vara jätteröd och irriterad i sina ögon
  • Lantani

Brukar de skriva ut allergimedicin till små barn på vårdcentralen eller vill de att man ska åka in till sjukhuset tro? Någon som har koll?

Lilltjejen har varit bra i sina ögon hela dagen, även fast vi varit ute lite, men de har ju regnat. Nu i eftermiddag blev hon röd och klig igen

• Lantani
    Tibell skrev 2011-06-26 20:24:55 följande:
    Det kan inte vara något inomhus hon reagerar på ?? Någon ny växt eller blomma, djur ??
    Eller har ni öppet dörrar och fönster så att pollen kommer in ?
    Jag har ocks¨å funderat på om det är något annat, men är det framåt eftermiddagen/kvällen som hon sitter i gräset, så reagerar hon direkt med kli i ögonen, dock inte när det är blött i gräset.
    Varje gång jag börjar fundera, så återkommer jag iprincip alltid till att de måste vara gräset.
    Inga djur och inget nytt här inne överhuvudtaget.
    öppna fönster på nedervåningen brukar vi ha, lika så altandörren. Måste försöka tänka på att hålla de stängda, men det blir ju så fruktansvärt varmt.
  • Lantani
    Blå Flygare skrev 2011-06-26 21:00:49 följande:
    Sofie fick avamys första gången när hon var 3 år fast den är från 6 år, läkaren testade dock en annan sort innan som var från lägre ålder. Är inte säker, men jag tror det var livostin nässpray. Kan inte se på fass när den kan ges ifrån och det tolikar jag som att det inte finns någon lägre gräns. På avamys står det ju från 6 år.

Kan verkligen rekommendera dusch med hårtvätt följt av lakansbyte innan sänggång. Luftrenare (av rätt typ så den tar bort just pollen) är inte dumt! Då kan man vädra en kort stund och sen sätta luftrenaren på max en timme innan sänggång och sen ha den på svagt under natten.

Tvätta gärna av ansikte och händer så fort de kommer in, pollen fastnar lika bra på bar hud som i hår. Svårt när de springer in och ut hela dagarna, men ett par gånger är ju bättre än inga. Jag byter inte kläder efter de kommit in för de springer ju bara in och ut hela tiden, men tänker på att tvätta jacka och solhatt regelbundet och att byta kläder varje dag iaf. 

Nazalease hjälper också, men jag tycker det är svårt att komma ihåg att ge den flera gånger om dagen. Men även att ge det ett par gånger om dagen hjälper ju lite. Ögonskölj och näsdusch  hjälper också, men det är mindre behagligt. Eller ja, dottern på 5 tokskriker av den, medans sonen på 2 mest ser lite förvånad ut och sen vill ha igen. Han som inte behöver den :D
    Jättebra tips även för mig {#emotions_dlg.flower}
  • Lantani

Hemma efter ett besök hos allergisköterskan på vårdcentralen.
    Ordinationen blev lomodal ögondroppar vid behov. Oftast ger man inte någon antihistamin om de bara reagerar på ögonen. Så nu hoppas vi att hon slipper såmycket bäsvär.

Sen frågade jag också om mig själv, har pollenallergi+mot vissa djur.Går på allergitabeltter, pulmicort (under västa pollensäsongen), brickanyl vid behov, ögondroppar lectrolyn och tidigare även antasten privin vid behov (brukar bli ca 2 gånger/pollensäson),

Men nu har de slutat med antasten privin och tydligen finns inget likvärdigt. Frågade vad jag isåfall gör om jag inte får bort allergin med lectrolyndropparna, då är det tydligen kortisonbehandling som gäller. Någon som har mer koll på detta eller som haft antasten privin tidigare?

• Lantani

Igår var vi på djurparken hela dagen och lilltjejen satt mestadels i vagnen eller höll oss i händerna och gick, men innan vi skulle hem så fick hon krypa lite i gräset och såklart blir hennes ögon röda.
    På kvällen sen såg de hemska ut, hon var så röd och klig i sina ögon, stackaren
    Lomodahlen hjälpte inte mycket, eftersom det var ju nästan omöjligt att få henne sluta klia sig.

Någon som har tips på hur man ska göra när det är såhär? Man kan ju inte hålla sig inomhus resten av grässäsongen (om det nu bara är gräs hon reagerar på)..

• Lantani
    tes 75 skrev 2011-06-30 06:52:49 följande:
    Kompletterar ni med aerius eller tavegyl? det kan ju isf vara en idé. sedan, ju äldre man blr desto starkare mediciner kan man  ju ta. och så kan man hyposensibilisera sig, vilket jag gjort mot björk & timotej. mina besvär är kvar för de pollensorterna, men hanterbara.
    Nej vi gör ju inte de och det känns nästan i nuläget som ett måste, eftersom att hon ändå reagerar såpass mycket som hon gör.
    Allergisköterskan på vårdcentralen sa att man inte ger sånt för det mesta när de är så små.. Kändes väldigt lustigt, med tanke på att det verkar som att det ändå är en del som får det.
    Får väl ringa vårdcentralen idag igen och se vad de säger, annars får man väl ringa upp till barn på sjukhuset istället. De på allergisidan där är super, var där en del med sonen som liten nämligen.
  • Lantani

Pratat med vårdcentralen och nej de vill inte skriva ut aerius eller tavegyl till henne, eftersom hon enbart reagerar i ögonen och inte i näsan
    Allergimottagningen på barnkliniken tar inte emot utan remiss.
    Känns som att jag står fast. Lilltjejen mår absout bäst av att vara inne, medans stora killen älskar att vara ute..Obestämd

• Lantani
    Kavat skrev 2011-06-30 11:30:53 följande:
    Lantani, låt henne krypa massor i gräs och åk upp till akuten och kräv remiss!
    Ja funderade faktiskt på att göra så!
    Ringde iallafall upp till barnallergimottagningen och fick prata med en jättebra sköterska som gärna gav mig råd!
    Hon sa att livostin ögondroppar inte har någon nedre åldersgräns, så man kan testa ge de till henne och se ifall de hjälper bättre när det är som värst, men använda lomodal som förbyggande.
    Det låter väl rimligt? Hoppas nu på att livostin hjälper lite mer på henne.
  • Lantani

Förra året, i början på juni, reagerade min då 10 månaders dotter på vad vi misstänkte gräs! Under hela året efter grässäsongen har vi inte alls sett någon tendens till röda eller kliande ögon, men nu under veckan när de varit så varmt har vi märkt att hon blivit rödare och rödare i sina ögon och igår var hon ganska röd och kliade i ögonen!

Hon blir 2 år i augusti. Förra året fick vi höra att det inte gick att få allergi vid den åldern, men fick ögondroppar att ge henne, vilket medförde att vi knappt kunde gå ut, minsta lilla hon var ute, så började hon klia massor direkt och vi fick gå in för att droppa, så att de skulle lägga sig! Hon var väldigt irriterad i sina små ögon, när gräshaltern var som värst!

Det är så himla tydligt vad de faktiskt är, att hon reagerar på gräs helt enkelt! 
    Vad kan man kräva från vårdcentralen? Att de ska ge henne flytande aeirus? Läste att de kan man ge från 1 år, så om det kan vara därför de inte ville ge henne något sånt förra året. Någon här som har små barn som reagerat på någon typ av pollen? 

• Lantani

Har nyss pratat med vårdcentralen, men de säger att sålänge hon bara reagerar i ögonen, så är det ögondroppar som gäller! De skriver inte ut flytande aerius sålänge som hon inte reagerar även i näsan eller liknande!

• Lantani
    Sephyria skrev 2012-05-25 08:20:18 följande:
    Lantani: min son fick tavegyl enbart mot klåda i ögonen. Fick det utskrivet av en läkare på barn- och ungdomsmedicin. Men vi har å andra sidan aldrig fått testa ögondroppar..

Men om det inte är tillräckligt med dropparna så borde ni ju få testa nåt annat tycker jag. Ni borde ju åtminstone få träffa en läkare och göra en ordentlig undersökning på henne!
    Ja det är lite så jag också tänker! Får prova med dropparna nu, tänkte köpa lomodal istälelt för livostin som jag inte tycvker hjälper! Sen får vi väl se vad som händer! Annars får jag ringa dit igen. Känns ju jättejobbigt när hon själv är så irriterad och bara kliar.. Har flytande tavegyl i kylen, om det blir riktigt illa under helgen när vi är iväg, så kanske man skulle testat ge henne lite av det, eller det är dumt när det inte är utskrivit till henne?
Svar på tråden Allergitråden