• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Annamamma 83

Om bilden ej fungerar,så ligger den i mitt galleri, under starka bilder.
    Det är väldigt svårt o få en bra bild med kass kamera =) Det ser mildare ut på bilden än vad de är i verkligheten.

Är detta soleksem?
    Någon som vet????
    Min son har fått såna här utslag de senaste dagarna.
    Han får de endast på ställen där han utsatts för sol. Han har just nu på båda vader, armar och idag kom de i nacke o även på smalbenet.
    Han säger att det INTE kliar, och han är sån som gärna klagar en gång för mkt om de nu skulle göra det. Har googlat massa o de står att det ska klia massor av soleksem.

Han är överkänslig mot tex myggor. Får han ett myggbett svullnar de upp o blir jättestort.
    Han fick även åka akut in en natt när han vakna och hade fått stora utslag över hela kroppen, utslagen växte och vissa blev till slut stora som tallrikar.
    Han fick medicin på akuten, men någon utredning gjordes aldrig, jag har nu bokat tid så jag ska få remiss till Allergi mottagningen, men de kan nog ta tid.

Så vad tror ni? Är de bara soleksem han drabbats av eller är de något han är känslig mot, som gräs eller dyl. För de uppkommer somsagt endast där han inte har kläder.
  • mimpen

Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!

• trållmor
    mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
    Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
    Ja, det är allt det som du ska utesluta, tyvärr Obestämd Eftersom en 7-månaders inte kan prata och tala om huruvida han har ont i magen eller hur pass han lider av eksemen/prickar mm så hade jag absolut uteslutit och försökt hitta vad det är som orsakar eksemen. För även om det "bara" är eksem, så kan jag säga att jag önskar att vi hade hittat tidigare vad det var som orsakade hans eksem. För fast vi har smörjt (5 ggr dagligen, samt även kortison i omgångar) så är inte hans hud speciellt fin när vi får bort eksemen, för hans eksem har praktiskt taget förstört hans hud. Vi hoppas ju att den blir finare, nu när vi vet vad orsakerna är, och så är han ju ändå bara 2½ år. Men jag blir så förbannad när jag tänker på att sjukvården hellre behandlar symtomen än orsakerna till eksem!!! Visst, det är lättare att smörja huden än att utesluta soja (eller vad det nu är) ur kosten, men i det långa loppet så vinner barnet hundrafallt på att få bort orsaken till eksemen ur kosten... Men det är ju bara vad jag tycker
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    trållmor skrev 2010-06-05 23:00:26 följande:
    Ja, det är allt det som du ska utesluta, tyvärr Obestämd Eftersom en 7-månaders inte kan prata och tala om huruvida han har ont i magen eller hur pass han lider av eksemen/prickar mm så hade jag absolut uteslutit och försökt hitta vad det är som orsakar eksemen. För även om det "bara" är eksem, så kan jag säga att jag önskar att vi hade hittat tidigare vad det var som orsakade hans eksem. För fast vi har smörjt (5 ggr dagligen, samt även kortison i omgångar) så är inte hans hud speciellt fin när vi får bort eksemen, för hans eksem har praktiskt taget förstört hans hud. Vi hoppas ju att den blir finare, nu när vi vet vad orsakerna är, och så är han ju ändå bara 2½ år. Men jag blir så förbannad när jag tänker på att sjukvården hellre behandlar symtomen än orsakerna till eksem!!! Visst, det är lättare att smörja huden än att utesluta soja (eller vad det nu är) ur kosten, men i det långa loppet så vinner barnet hundrafallt på att få bort orsaken till eksemen ur kosten... Men det är ju bara vad jag tycker
    Här pratar jag alltså om Timon och hans eksem
  • trållmor

Sen tänkte jag fråga om mig själv här också, om vad ni tror.

Sist jag satte in kopparspiral så fick jag ju en jättekraftig inflammation och blev inlagd i tre dagar med 2 olika sorters antibiotikadropp. Det gjorde inte ont när hon satte in den då, inte ont efteråt heller. Vi väntade i 8 dagar med att ha sex. När det hade gått 10 dagar efter insättningen så började jag få molande värk, på den 11 dagen hade jag väldigt ont och började tänka tanken på att åka in. Jag åkte inte in för att Fredrik fyllde ju år på den 12 dagen, och då hade jag så ont att ingen av barnen ens fick röra mig, men hela tiden så ville jag vänta in att det skulle bli måndag och att vi skulle lämna barnen på dagis så att jag kunde söka läkare då. På natten ringde Fredrik ambulansen eftersom jag hade så hög feber och bara skrek av smärta.

På Sahlgrenska sa de då att det var fritt fram att sätta in en ny kopparspiral efter 2 menstruationer, vilket nu har skett. De sa även att det inte fanns någon statistik på om det kunde hända igen, men hände det igen så kunde de helt säkert säga att jag är allergisk mot kopparspiral.

Vi diskuterade det här, här hemma. OM jag är allergisk mot koppar, hur snabbt tror ni reaktionen kommer den här gången? Efter lika lång tid, eller tror ni den kommer snabbare (och isf hur mycket snabbare)?

• Annamamma 83
    trållmor skrev 2010-06-05 22:52:10 följande:
    Jag tycker att det ser exakt ut som soleksem, för så brukar det se ut när jag får det själv!
    Ok tack!
    Bör jag göra nåt åt de när han inte har besvär av det?
    hjälper det att köra med högre solskyddsfaktor lr är de täcka som gäller
    ............................................................................................................................................................................

kunde de inte tagit ett prov o se om du va allergisk mot koppar innan de satte in en ny?
  • Giraff

Hej alla! Jag är ny i den här tråden! 

Vi har en pojke på 8 månader som är allergisk mot mjölkprotein och ägg, vilket vi såklart uteslutit ur hans kost.

De senaste två veckorna har han dock haft nässelutslag som kommit och gått, utan att vi lyckats lista ut vad det beror på. Vi vet verkligen inte alls, det känns helt slumpmässigt när det kommer. 

Läkaren vi varit hos vill göra fler allergitester och nu ska vi bestämma om vi vill göra pricktest eller blodprov. Enligt henne kan det vara lite jobbigt med blodprov för så små barn, är det nån som har erfarenhet av det? Enligt min man, som var den som pratade med henne, använde hon till och med ordet traumatiserad, och det låter ju inte så kul... Men samtidigt är väl blodprov säkrare? Och man kan testa för fler saker? 

• Kavat
    EL I skrev 2010-06-04 21:14:27 följande:
    GRATTIS!!! Vad skönt att det var någon som lyssnade!!!

älsklingen: det märkliga är att vi inte märkt NÅT på sonen hmm blir bara mer o mer förvirrad!! "Blossade upp" på ena kinden ca 1 timme efter frukost i morse men det var ungefär som om han varit ute lite länge på vintern.
    Sen har vi inte märkt NÅT på varken kinder, mage eller humör!! Snacka om att vi nu känner oss förvirrade!
    Kanske inte är nåt trots allt? En slump att det blev så efter att han fick vete  i helgen????
    Hur går det för er?

En tanke, i och med att han har fått i sig en viss mängd alldeles nyligen och redan är påverkad så är det ju inte säkert att han ni märker en större reaktion även om han får i sig. Han har det ju redan i kroppen och kroppen har säkert redan börjar "bearbeta" det farliga...
Svar på tråden Allergitråden