• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Nu kommer väl jag med mina knäppa frågor igen. Men kan barn få hosta som symtom på allergi?! Alltså matallergi

• Miralicia
    Tibell skrev 2010-06-02 10:27:25 följande:
    Nu kommer väl jag med mina knäppa frågor igen. Men kan barn få hosta som symtom på allergi?! Alltså matallergi
    Astmasymtom/anfall kan ju vara allergiorsakade i varje fall.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • JPL
    mummy40 skrev 2010-06-02 09:52:48 följande:
    jag mailade quaker för att fråga om det finns spår av andra sädesslag i deras minutris och fick detta till svar:

Hej och tack för ditt mail. Jag har ställt din fråga vidare till fabrikens kvalitetskontroll och de svarar följande: Pama Minutris produceras och förpackas längs en produktionslinje som enbart hanterar risprodukter. För att ytterligare försäkra dig om att inga spår efter andra sädesslag finns, rekommenderar de att du häller ut risflingorna på en tallrik eller liknade och gör en extra kontroll innan produkten tillagas.

Med vänlig hälsning

Quaker Oats

BrittMarie Börjesson

men vad bra då!! Som att spår av något skulle synas.....

Vidare mailade jag rice dream för frågan ang korn,och det blev ju också ett moment 22 då jag påtalade sädesslagsallergi och får svar utifrån glutenintolerans...
    Ska det vara så svårt att lära sig vad som är vad????

japp, jag är grinig idag och stressad, A  ratar sin mat, vill inte ha något  längre av det lilla han  nu  kan äta,vi ska ha studentmottagning är hemma på fredag och vi får knappt plats....
    Fast Pama minutris är ju sär när-märkt med fritt från gluten. Då kan det rimligen inte vara fråga om att någon kontaminering kan få ske. Om det sker kontaminering, så måste ju omfattningen vara känd. Annars kan de inte påvisa att det är under referensnivån för glutenfritt.

Svaret ifrån Rice Dream som jag har läst är att det är så litet kvar i slutprodukten att det är "obefintligt". Vilket ju är en omöjlighet eftersom de de facto tillsätter korn i uppstarten av processen. Eftersom flera allergiker reagerar på deras produkt så är det bara att testa och avgöra själv.
  • EL I

Sonens mage är stor nu igen. Säkert en efterverkan av vetet vi gav. I dag skulle han ju varit helt vetefri men mannen hade (som vanligt!!) inte lyssnat på mig och gav honom ett brago havrekex, men det är även vete i...
    men nu vet han i alla fall att sonen ska vara HELT vetefri igen så från och med nu så borde han ju bli bättre. Ska bli skönt för kinderna är rätt röda nu och magen större helt klart.
    Han sover dock hela nätter nu så de där dåliga nätterna har säkert med något annat att göra.

• Annen81

Tänkte skriva en fråga till er som använder Neocate. Har era barn reagerat på något sätt när ni har börjat med Neocate? och har det blivit bättre efter ett tag?  Min dotter som är 13 månader har stora problem med sin mage och haft länge. Jag har testat att ta bort i princip allt från hennes (och min när jag ammade) kost men hon blir inte bättre. Vi började ge henne Neocate active för en vecka sedan då jag slutade amma men hon har bara blivit sämre sedan dess och har mycket mer gaser. I övrigt får hon bara älgkött och ris för att vi ska komma på vad problemet är.

Som läget är nu så sover hon jätteoroligt och har mycket ont i sin mage och jag vet inte vad vi ska göra nu för det känns som vi har testat allt.

Jag har följt den här tråden ett tag och ni verkar ha koll på det mesta så jag gör en chansning här

• Ellisizza
    Annen81 skrev 2010-06-02 19:56:09 följande:
    Tänkte skriva en fråga till er som använder Neocate. Har era barn reagerat på något sätt när ni har börjat med Neocate? och har det blivit bättre efter ett tag?  Min dotter som är 13 månader har stora problem med sin mage och haft länge. Jag har testat att ta bort i princip allt från hennes (och min när jag ammade) kost men hon blir inte bättre. Vi började ge henne Neocate active för en vecka sedan då jag slutade amma men hon har bara blivit sämre sedan dess och har mycket mer gaser. I övrigt får hon bara älgkött och ris för att vi ska komma på vad problemet är.

Som läget är nu så sover hon jätteoroligt och har mycket ont i sin mage och jag vet inte vad vi ska göra nu för det känns som vi har testat allt.

Jag har följt den här tråden ett tag och ni verkar ha koll på det mesta så jag gör en chansning här
    Jag ger Neocate LCP till min son som är nio månader. Han hade massa problem med magen och huden när jag ammade men nästan omgående efter att vi började med Neocate blev han bra i magen. Huden tog längre tid men är bra nu.

Det enda problemet vi fick med Neocate var att han blev väldigt hård i magen och därför fick ont. Vi fick börja med laktulos mot förstoppningen och det gav mycket gaser i början. Nu får han inga biverkningar alls av laktulosen.

Nu när han är helt bra håller vi på och introducerar mat, en sak i taget och än så länge går det bra

Hoppas ni kommer på vad som är problemet för er dotter!
  • EL I

Är det vetemjöl i marknadsgodis??? Visst är det väl det va??

Vi var på vårfest på dagis ikväll och de sålde marknadsgodis. Det var choklad så jag köpte bara åt stora sonen. Skulle köpa popcorn till lillen eftersom de var poppade i olja MEN så sa de att de hade mjölkfritt marknadsgodis (choklad även det) och jag köpte det. Han fick två bitar sen ville han inte ha mer...sen slog det mig att visst är det vetemjöl i dessa??? Jag köper ju själv aldrig marknadsgodis...fan också!! Jag VET ju att jag inte ska köpa nåt som jag inte har innehållsförteckning på eller som jag inte vet hur det är tillagat men gjorde misstag!! FAN FAN FAN!

• lindalake

Nån som har koll på varför sonen blev helt prickig i nacken och ner mellan skulderbladen pga att jag smörjde in med solskydd? Det är som små hormonplitor. Det skumma är att han inte reagerade någon annanstans på kroppen.

han har eksem på benen...

• Kavat
    Annen81 skrev 2010-06-02 19:56:09 följande:

Hej! Har själv inga erfarenheter av Neocate. Men vet att det är barn som har reagerat på den. Den är ju majsbaserad, även om det är fria aminosyror... Och eftersom man typ kan vara allergisk mot vatten, så ... Skitsvårt. det är inte A-droppar eller något annat ni inte tänker på som hon reagerar på? Spår av, många har ju fått byta ut hela arsenalen av bestick, kastruller mm... Om de är superkänsliga... Men låter ju dock lite konstigt att hon blir värre när ni ökar Neocaten... Ris, älgkött, jätte ovanligt att man reagerar på det, men som med allt annat man ska aldrig säga aldrig..

Har ni testat tavegyl eller liknade för att hon ska få lite ro att sova?
    Här funkade det inte, och dottern visade sig vara allergisk mot sorbitolen i det, men det är kanske värt ett försök?

Ställ gärna frågan i www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html också, där hänger väl fler med mjölkproteinallergi.

Håller alla tummarna jag har att hon snart får bli bättre!
  • Kavat
    lillasysteryster skrev 2010-06-01 17:39:03 följande:

Efter lite detektiv arbete så tror vi oss nu har hittat ytterligare en allergi på vår nu 11månaders. Tidigare har det konstaterats både mjölk och ägg. Men det har alltid funnits lite fläckar runt munnen som kommit och gått men som vi en dag av en slump insåg att det var soja som gjorde att fläckarna blossade upp. Så i morgon ska vi och lämna blod för att testa för soja också.

Passar inte så bra med soja allergi också så här 20 dagar innan vår Malaysia resa. Jag ammar ju fortfarande lite så nu är frågan om jag vill forsättamed det även fast det blir kråååångligt att undvika soja i maten...jaa vi har lite att klura på. Å andra sidan har jag ju ätit soja fram till nu sista veckan så det kanske räcker om jag undviker så långt det nu går. Hur länge efter man ätit nåt finns det egentligen kvar i mjölken?

Trist, men tyvärr rätt vanligt...
    Kolla gärna i min sojablogg så får du lite mer info!

Om man ammar så säger de ju att det tar upp till fyra veckor innan det är ur bebisens kropp. Två veckor för dig och två veckor för bebisen.
Svar på tråden Allergitråden