• Annen81

Allergitråden

Tänkte skriva en fråga till er som använder Neocate. Har era barn reagerat på något sätt när ni har börjat med Neocate? och har det blivit bättre efter ett tag?  Min dotter som är 13 månader har stora problem med sin mage och haft länge. Jag har testat att ta bort i princip allt från hennes (och min när jag ammade) kost men hon blir inte bättre. Vi började ge henne Neocate active för en vecka sedan då jag slutade amma men hon har bara blivit sämre sedan dess och har mycket mer gaser. I övrigt får hon bara älgkött och ris för att vi ska komma på vad problemet är.

Som läget är nu så sover hon jätteoroligt och har mycket ont i sin mage och jag vet inte vad vi ska göra nu för det känns som vi har testat allt.

Jag har följt den här tråden ett tag och ni verkar ha koll på det mesta så jag gör en chansning här

• Annen81

Hej! Är det någon här som vet om det finns någon rökt skinka utan druvsocker från vete? Har letat men tyvärr inte hittat någon än...

• Annen81

Hej hoppar in här lite i tråden för att jag ser att ni pratar om lapptest. Jag tycker att de läser av väldigt konstigt för vi gjorde ett test i augusti på mjölk, vete, råg och ägg. Jag tycker det blev reaktion på alla ämnena. (Har fått positivt på all fyra i ett ett tidigare test för ett år sen). Om man jämför med kontrollen som sitter på högra sidan nedanför de fyra prickarna för där syns ju inget. Läkaren tycker att hon inte är är allergisk längre och vi ska starta med provocering på en gång men jag är tveksam pga att vi aldrig har fått henne helt bra även om vi har kört "utan allt" i över ett år och testat att ta bort hit och dit. Hon har även haft stora problem med förstoppning också som vi nyligen börjar få bukt på. Jag vill ta det lugnt med provocering men de pressar oss, vad tycker ni?
  • Annen81
    saffe skrev 2011-11-24 13:02:04 följande:
    Jag tycker helt klart att det visar reaktion på det ni har testat för (på 3 ställen i alla fall). Vart har ni gjort testet?
    Vi har gjort testet på allergicentrum i Linköping. Jag håller med att pricken längst upp till vänster kanske är ett gränsfall.
    Tibell skrev 2011-11-24 13:18:41 följande:
    Annen81 : har googlat lite och såhär avläser man ett patchtest

Gradering av lapptest
    0: Ingen reaktion
    +: Endast rodnad
    ++: Rodnad och palpabel infiltration av testomraÌŠdet
    +++: Rodnad, palpabelt infiltrat och papler eller veiskler inom testomraÌŠdet.

Positiv test: Rodnad samt palpabel infiltration utan (++) eller med eksemreaktion (+++)
    Negativ test: Ingen reaktion (-) eller bara rodnad utan palpabel infiltration (+)

Så är det enbart rodnad tolkas det som negativt men är det eksem/blåsor/plitor räknas det som positivt.
    Så hade din dotter inte enbart rodnad tycker jag det ska räknas som positivt..
    Jag tycker iaf att tre av testområdena är mer än rodnad, det var som blåsor eller eksem men sköterskan som avläste tyckte inte det var tillräckligt tydligt. Varför har de en kontroll med i testet om de inte ens jämför med den kan man undra? Sedan tog det ca 1 månad innan eksemen hade lagt sig så någon reaktion var det.
  • Annen81

Hej!

Jag läser den här tråden ibland och jag har för mig att det var någon som hade ett barn med allergi mot sorbitol. Jag misstänker att min dotter har det och reagerar med smärtor i magen och blod i avföringen. Jag tänkte fråga hur ni gör med tandkräm? De tandkrämer jag har sett i livsmedelsbutiker innehåller sorbitol och de jag har sett som varit utan sorbitol har inte fluor. Går det bra ändå?  

• Annen81
    Miralicia skrev 2012-04-14 10:26:56 följande:
    Kavats ena barn reagerade på sorbitol. Om jag inte minns helt fel så har de använt sorbitolfri tandkräm utan fluor och sen har barnet fått skölja/gurgla med fluor. Tror att barnet var nån stans 3-4 år när de började fluorskölja och tränade väl just det här att gurgla utan att svälja med vatten först.

Tack för infon, då ska jag absolut testa med flourskölj efter tandborstning.
Svar på tråden Allergitråden