• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

Tack för era svar. Dottern sov gott hela natten vilket hon inte gjort vid allergireaktioner. Blev inga fler diarréer och utslagen var borta imorse. Så nu har hon fått 1ml mjölk.

• Kavat
    myran82 skrev 2010-05-29 19:55:04 följande:
    Måste bara berätta! I dag skrattade & log vår lille son som är 8 veckor =). Det är väl något han "borde" gjort innan men har man ont i magen mest hela tiden så finns det ju inget som är vidare roligt. Sonen har aldrig varit så lugn & harmonsikt som han är nu efter att ha fått ahltera ersättning! Det är så underbart & skönt att han äntligen mår bra =) Han ligger brevid mig i soffan & kikar lite, ingen skrik eller ledset ansikte utan jag har en glad unge =)
    Härligt! {#lang_emotions_sunny}
    Vad skönt att ni fortsatte på mjölkfritt ett tag till. Det är lite synd för jag tror att det finns många som ger upp alldeles för tidigt och vill ha ett resultat på ett par dagar och det är inte alltid man får det.

Låter hur som helst helt underbart!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-30 06:24:07 följande:
    håller med om att det är svårt. som sonen som får röda kinder (vilket ju är ok om han inte har andra symtom) OCH magen har möjligtvis blivit lite större men det har den blivit ändå till och från med vetefritt så jag "litar" inte riktigt på det symtomet. Vi har bestämt oss för att provocera ordentligt så vi är HELT säkra på att det verkligen ÄR ett symtom. Vi hoppas ju innerligt att veteallergin varit ett "misstag". Vi har provocerat i 2 dagar nu. Vi märker ingen skillnad förutom kinderna som blev röda direkt. Hur hade ni fortsatt? Hur snabbt ska vi öka??  Det är dag 3 nu? Han fick en macka 2x2 cm första dagen och en halv macka i går.
    Jag tror du bäst avgör det själv om mängd.

Ursäkta att jag skriver det men jag grät nästan här hemma när jag läste ditt inlägg igår. Har du kollat på bilderna av dins sons röda kinder?

Jag hoppas naturligtvis också att det är tillfälligheter och inte veteallergi och givetvis ska ni provocera då ni uppenbarligen inte är säkra.
    Men jag tycker inte att det låter snällt att ge något som gör att han får så ilsket brännande eksem på kinderna. Det är min åsikt, så jag hoppas innerligt för hans skull att han slipper få det.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-05-30 09:33:52 följande:
    Jag tror du bäst avgör det själv om mängd. Ursäkta att jag skriver det men jag grät nästan här hemma när jag läste ditt inlägg igår. Har du kollat på bilderna av dins sons röda kinder? Jag hoppas naturligtvis också att det är tillfälligheter och inte veteallergi och givetvis ska ni provocera då ni uppenbarligen inte är säkra. Men jag tycker inte att det låter snällt att ge något som gör att han får så ilsket brännande eksem på kinderna. Det är min åsikt, så jag hoppas innerligt för hans skull att han slipper få det.
    Nä det är just därför vi vill testa. Han har inte fått några ilsket röda kinder än utan bara lite rosiga. Vi tror och hoppas att han tål en viss mängd vete.
    Vi kommer givetvis stoppa om vi ser att det ökar men det har inte gjort det än. Han får "rosiga" kinder en stund efter han ätit och sedan försvinner det efter någon timme så än så länge har han dem inte hela tiden.

Givetvis vill vi inte att han ska ha eksem i ansiktet! Det han hade förut var absolut inget som vi vill att han ska ha, men med konsultation av läkare och dietist tillsammans med det som vi velar om så tyckte vi alla att vi i alla fall ska testa så får vi se vad som händer. Jag vill inte heller bara testa minimini och sedan sluta och sen är vi lika osäkra igen. För mig känns det bättre att provocera ordentligt och antingen inte få någon reaktion alls eller få en större reaktion så vi är säkra. Visst är det inte snällt om han får ont men samtidigt är det ju som alla skrivit tidigare, onödigt att utesluta mat som vi inte behöver utesluta.

Vi tar det försiktigt och så får vi se vad som händer.
    Tack för all input, det uppskattar jag!
  • Kavat

EL I, och jag menade givetvis att ni ska provocera om ni inte är säkra. Inget snack om den saken!
    Men på dig lät det som att ni skulle fortsätta ge vete även om han får eksemkinder och det var ok med eksemen på kinderna.
    Anledningen att jag tycker det är jobbigt är ju givetvis att jag sett hur min son mår och hur hans kinder varit när han fått i sig och hur dåligt vi mått av det. Inte säkert att din son påverkas på samma sätt som min son, men han mår absolut inte bra i övrigt heller när han får mycket eksem på kinderna.

• EL I
    Kavat skrev 2010-05-30 16:21:05 följande:
    EL I, och jag menade givetvis att ni ska provocera om ni inte är säkra. Inget snack om den saken! Men på dig lät det som att ni skulle fortsätta ge vete även om han får eksemkinder och det var ok med eksemen på kinderna. Anledningen att jag tycker det är jobbigt är ju givetvis att jag sett hur min son mår och hur hans kinder varit när han fått i sig och hur dåligt vi mått av det. Inte säkert att din son påverkas på samma sätt som min son, men han mår absolut inte bra i övrigt heller när han får mycket eksem på kinderna.
    Nä det jag menade var att om det bara är som det är nu, att han blir lite rosig en liten stund och sen försvinner det och han INTE verkar påverkad i övrigt så kommer vi nog ge LITE vete. Alltså inte ha nolltolerans, men inte heller ge mycket eller ens kanske varje dag, men om man t ex är borta eller så.
    I dag har han inte nåt eksem i ansiktet alls, var lite lite rosig på morgonen men nu ingenting, så vi håller tummarna.

Jag har dock det hela tiden i bakhuvudet att vi måste stanna upp med provoceringen så fort vi märker ett bakslag!

Jag tar inte illa upp jag tycker det är bra att få råd och input från er som är erfarna!
  • JPL

Yngste sonen tål inte sin ersättning. Tyvärr, måste jag säga, för vi gillade verkligen Pepticate, som var utan bismaker. När jag ringde läkaren för att berätta det så räknade jag med att inte bli trodd. Men istället svarade han att den har lite rester av mjölk i sig och att han inte ger den till bebisar som lever på bara ersättning. Synd att han inte sa det innan så hade jag sluppit provocera sonen så många gånger. Men det var bra att bli trodd!

Hur sjutton kan de få kalla den för hypoallergen? Läser man informationsmaterialet så står det "extensivt hydrolyserat" så det låter ju säkert.

• Miralicia
    JPL skrev 2010-05-30 18:29:43 följande:
    Yngste sonen tål inte sin ersättning. Tyvärr, måste jag säga, för vi gillade verkligen Pepticate, som var utan bismaker. När jag ringde läkaren för att berätta det så räknade jag med att inte bli trodd. Men istället svarade han att den har lite rester av mjölk i sig och att han inte ger den till bebisar som lever på bara ersättning. Synd att han inte sa det innan så hade jag sluppit provocera sonen så många gånger. Men det var bra att bli trodd! Hur sjutton kan de få kalla den för hypoallergen? Läser man informationsmaterialet så står det "extensivt hydrolyserat" så det låter ju säkert.
    Det är ju samma med den som med Nutra, Profylac, Althera - att den har sin bas i olika varianter av mjölkproteiner, men att de har delats sönder till så små delar att kroppen inte bör reagera på dem.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-05-30 19:06:06 följande:
    Det är ju samma med den som med Nutra, Profylac, Althera - att den har sin bas i olika varianter av mjölkproteiner, men att de har delats sönder till så små delar att kroppen inte bör reagera på dem.
    Ja, fast vad läkaren menade var att just den är lite sämre nedbruten än de andra och att han därför inte ger den till dem som får mycket/enbart ersättning. Var han nu har fått det ifrån.
  • Mela78

Dottern har inte fått någon reaktion idag heller tror jag. Inga utslag eller eksem, inget diarrée. Dock så har hon inte bajsat alls vilket hon brukar göra en eller två gånger per dag annars, så kanske att hon har en förstoppning på gång. Ska ge henne lite russin och aprikos samt fortsätta mjölkprovoceringen imorgon tror jag.

Svar på tråden Allergitråden