Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Allergitråden

Hej!
    Jag har en dotter som är 14månader och allergisk mot mjölkprotein. Jag vet att jag läst att man ska försöka undvika att ge soja-baserat till småbarn med just allergi mot mjölkallergi och har inte heller gjort det. Nu undrar jag om det gäller även efter det fyllt ett år, allts att man ska undvika det så länge som de är allergiska eller om det mest gäller bebistiden? Jag har lite svårt att variera mellisar till henne och det hade varit roligt att ge henne yoghurt, (naturell gärna) och ev med fruktpuré till. Sonen (5år) som även han inte tål mjölkprotein får Yosa men jag gillar inte riktigt att de är så hiskeligt söta i smaken.

En fråga till, min dotter får gröt morgon och kväll. då blandar jag Sempers mjölkfria 8mån fullkornsgröt med lite Enago + rapsolja. Men nu är hon ju så pass gammal så jag börjar fundera på att ge henne annan gröt och ev vanlig egengjord havregrynsgröt. Behöver jag berika den på något sätt då om hon äter den tillsammans med havremjölk?

• Dalkulla74
    EL I: Tack för ditt svar . Ja jag hade för mig att Lisas dietist sa så med, att det var ok att testa efter 1 års ålder men kände mig osäker eftersom det var så länge sedan vi var dit. Hur försiktigt är "smyga" tro, kan jag testa 1dl sojayoghurt direkt i en enda omgång och sen avvakta ett par dagar för att se ev eksem el magproblem eller måste man köra smakisar med teskedsvis  upptrappning?
  • Dalkulla74
    miralicia&ELI: Tack för era svar. Hmm ja då kanske det är bäst att vänta ytterligare nån månad då kanske, nu är hon som sagt dryga året, 14månader. Jag måste säga att jag tycker det är lite läskigt det här att de kan utveckla en allergi bara för att de fått i sig lite eller för mycket av en sak. Känns mer begripligt när de inte tål något från start på nått vis.

Tack så mycket för tipset om egen risifrutti/yoghurt eller vad man ska kalla det, det ska jag absolut testa och göra .

Min andra fråga om gröten, hur gör ni andra med barn som är över 1 år och inte tål mjölkprotein men som äter gröt till frukost och kvällsmat? Jag skulle vilja ge henne något lite grövre än de här färdiggröterna som det står är från 6 och 8månader. Eller är de så bra att man ska fortsätta ge dem så länge barnet vill ha? Tar gärna emot tips på grötvarianter .
  • Dalkulla74
    lillasysteryster: Det vore ju toppen . Eller har du som jag kanske sett fel då jag tittat på paketet med Sempers fullkornsvälling från 1år, det är många gånger som jag tänkt "jaa men va bra, näehe ne det var visst välling". Ska ta och gå in på Sempers hemsida direkt för att kolla om de har någon nyhet som jag inte vet om !
  • Dalkulla74
    Snutten: Nu vet jag inte om ni tål havre men det funkar att göra glassbomb på OATLYs glass med, det gjorde jag till en av sonens födelsedagar. Gjorde i rund skål så det blev som en igloo när den vändes upp, ovanpå ställde jag Pingu och Pinga som jag gjorde av MMF .
  • Dalkulla74
    Snutten: Ja jag gillar rmed frisk sorbet fast min son tycker den är för stark så här brukar vi göra våra egna smaker av OATLY genom att blanda tex vaniljglassen med SIAs mangosorbet, vanilj+blåbärspuré eller hans favvo som är vanilj+katrinplommonpuré . Jag blev så glad när jag kom på den idén att blanda förra sommaren för dels så får Martin många fler smaker och dels så kan han med få äta pinnglass som alla andra barn (köpte glassgjutarformar på ikea) .
  • Dalkulla74

Vi fick med rådet att antingen prova laktosfritt då vi ska testa mjölk igen på vår son, eller så kunde vi ta tex lite hårdost sa hon för det innehöll inte så mkt laktos.

Det var tänkt att vi skulle testa nu i vår-sommar men Martin har fått en omgång med massor av eksem helt oväntat (misstänker att han fått i sig ägg el mjölk) så nu smörjer vi och smörjer för att få bort eksemen så vi ska kunna märka någon skillnad efter testet.

På apoteket finns en ny salva för eksembehandling, utan kortson som vi testat nu några dagar och är positivt överraskad. Den heter Dexem. Värt att prova för er som vill ha alternativ till kortison (vi använder annars Locoid på eksemprickarna). Återkommer mer sen efter längre tids användning, men som sagt än så länge har vi faktiskt kunna se att eksemen minskat och blivit finare av den salvan (+ hydrocollplatta över) .

• Dalkulla74

Hej, vi ska åka till Mallis om ett tag och nu behöver jag plugga på vad skummjölkpulver, vasslepulver, heläggpulver och alla andra ord som står för att de innehåller mjölk, ägg eller soja eller E202 (kaliumsorbat). Är det någon av er som vet var jag kan hitta en ordlista för alla sånna ord översatta till spanska/engelska?

Nu ska vi packa väskan så full vi kan med havremjölk, margarin, grötpulver, korv och annan mat men vi kommer ju behöva handla ändå, tex pasta utan att det ska finnas ägg i den. Ägg vet jag att det heter "huevo" men det finns säkert fler ord för sånna där pulver och annat som jag inte har kläm på.

Ni som rest med födoämnesallergiska barn/vuxna, har ni något tips som ni vill dela med er av till oss ?

• Dalkulla74

Tack för era svar om översättning till spanska + tips på produkter där ! Jag ska ta och översätta de saker barnen inte får äta och knåpa ihop ett kort som ni säger. Min spanska och katalanska är så gott som obefintlig så det skulle kännas bra att slippa säga mer än nödvändigt . Vi kommer nog inte att äta ute på restauranger (OK Mc D lär det nog bli nån gång ) utan nästan uteslutande laga vår egen mat.

Den där mandelmjölken ska vi testa men jag misstänker att vår son inte kommer att vilja _dricka_ den, däremot ha i maten kan nog funka . Han känner direkt om vi hällt i "fel" sorts havremjölk åt honom, bäst är solhavren och oatlys dricker han med men Carlshamns, Cops mfl dricker han en klunk och sen säger han att det smakar rismjölk eller fel eller nått och vill inte ha mer. Vår dotter är inte lika inkörd på havremjölken än så hon ska få alla möjliga alternativ till komjölk har vi tänkt. Men nu på resan så lär vi nog packa ner iaf 12 liter solhavre. Tur att vi åker samtidigt som svärföräldrarna så de med kan ta en del i sina väskor .

• Dalkulla74

Det här pannkaksreceptet avnänder vi och tycker de blir supersmarriga:

3dl vetemjöl
    6dl havremjölk
    3msk Carlshamns margarin (gärna flytande)
    1,5tsk bakpulver
    1,5tsk pofiber

Blanda bakpulver&pofiber i vetemjölet och vispa i hälften av mjölken till en jämn smet. Häll sedan i resten av mjölken. Rör ner smält eller flytande margarin. Låt stå och svälla något innan pannkakorna gräddas.

Svar på tråden Allergitråden