Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Allergitråden

t0va: Vi har både Enago och Sempers gröt hemma. Vi började med Enago (fr 4mån) och gick sen över till Sempers (fr8mån) då hon blev lite äldre. Nu är hon 19mån men gillar gröten än så dietisten har sagt att vi ska fortsätta med den så länge hon vill äta den eftersom hon på så sätt få i sig stor del av kalciumbehovet per dag. Men nu har vi börjat blanda dessa två gröter och det beror på att Sempers gröt snart är helt slut i butikerna och vi drygar ut gröten så så den ska räcka längre, de kommer först efter nyår att börja göra Sempers mjölkfria gröt på nytt och då med nytt recept eftersom det var så svårt att få tag i bra risprotein om jag inte missminner mig.

Karolin86: När vi lagar mat eller bakar så använder vi Solhavren eller OATLYs blå (lite fetare än den svarta). Gör tex vitsås på havremjölken(+imat'). Bröd bakat med havremjölk blir saftigare än med vanlig komjölk om du frågar mig och smakmässigt känner man det inte .

• Dalkulla74

Slippy: Jag brukar göra helt vanlig vetedeg + saffran då när jag gör lussekatter. Ägg i mitt recept är endast för pensling och det går lika bra att pensla med havremjölken så får de färg .

• Dalkulla74

Slippy: Jag håller helt med dig, jag upplever också brödet saftigare med havremjölken istället för komjölk

• Dalkulla74

Ville bara tacka för tipsen om Havregurten från OATLY Sonen har ätit  två portioner havregurt naturell nu och lilla fröken har iaf ätit 5 skedar idag dock med en grimas som visar att hon tycker det är surt men med storebror som dragplåster så tror jag nog att hon kan börja gilla den med ! Jag blir så glad i hjärtat när jag ser min son äta yoghurt, som han har längtat! Yosa äter han ju men för mig känns det mer som en dessert nästan så sliskig som den är. Nu har vi ett nytt och dessutom kalciumberikat mål att peta in på menyn då och då .

• Dalkulla74

Ja vi letade vi med efter den och hittade den tillslut på ICA MAXI, där fanns båda smakerna. Nu är Martin överkänslig för röda saker så vi får väl se hur det går med jordgubben, men prova ska vi så klart för han är ju inte allergiskt mot det men det triggar igång eksemen. I lagom stor dos brukar röda saker funka så hemma ger vi en del rött (dock aldrig röda tomater) men har stopp för rött på dagis så vi vet totala mängden han får i sig.

trållmor: Oj vilken berättelse. Men va skönt att det ordnar till sig !

• Dalkulla74

em87: Min son går på ägg, mjölk och sojafri diet. Hemma har vi nästan jämt haft Carlshamns blårandiga margarin men ibland Mildas mjölkfria och på dagis visade det sig att de oftast hade Milda. Nu är jag inte 100 på om det är anledningen till att han varit röd och prickig i ansiktet förut men sedan vi slutade ge honom allt som innehåller E202(kaliumsorbat) så har han varit fin i ansiktet  och det är ända sedan innan sommaren, så länge har han aldirg varit fin i ansiktet i hela hans 5,5åriga liv . Alla mjölkfria margarin förutom Carlshamns innehåller E202. Min son reagerar främst med eksem och röd hud så han verkar vara känslig för detta konserveringsmedel.

• Dalkulla74

Allro: Jag sällar jag helt instämmande med K Kavat om sambandet eksem-allergi/överkänslighet! Det är det mest tydliga sättet vi ser på våra barn om de fått i sig något de inte tål. Lite klurigt ibland eftersom Martin kan reagera med eksem först efter 1-2 dagar men när eksemprickarna blir bätre och bättre och bra på 1-3 veckor och inte är längre varande än så så är vi tämligen säkra på att det varit något han fått i sig. Men han reagerar så fort något är "fel" kan man säga, är han på väg att bli förkyld/sjuk så kommer i regel eksemen strax innan.

Atopiska eksem..ja va less jag är på det uttrycket. Jag håller med om att man kan vara atopiker och ha allergi och känslig hud och ev astma men att man ska ha eksem som enbart poppar upp pga att man har känslig hud och inte triggas av något tror jag inte på. Eksemen försämras ju så klart lätt av klimat och omgivning men de kommer av en orsak. Så känner jag.

• Dalkulla74

Jag säger det samma, Yosa Havrefraiche wow finns det något sådant med?! Måste testas!

• Dalkulla74

Är det någon här som använder ekologiskt kokosfett (alltså inte de silvriga hårda paketen utan något man köper på hälskostaffären eller på nätet) istället för margarin till era barn som är mjölkproteinallergiska?

På ett helt annat ställe på nätet läste jag lite om debatten margarin-smör och hur hemskt det nu var att använda margarin med tanke på hur det framställs, accetonrester osv. Vi använder Carlshamns flytande margarin och smörgåsmargarin hemma. Hur använder man kokosfettet? Ska man verkligen bre smörgåsar med det också då eller är det mer tänkt till matlagning och bakning?

• Dalkulla74

Jag gör köttbullar med havredryck/imat+kryddor(örtsalt, lökpulver,peppar,oregano) och havregryn i som får svälla. Sen i med köttfärsen och rör om. Lägger dom i långpanna där dom får "steka" sig klara. Julskinkan grilljerar vi med bara senap och ströbröd/grahamsmjöl eller alt till det.

• Dalkulla74

Mina barn är också eksembarn och det försämras en del på vintern. Vi smörjer dem morgon och kväll. När det är kallt ute så är jag jättenoga med att de ska ha vantar på sig (lite kruxigt med sonen som inte aaalls tycker att det är kallt och blött ibland ) samt att vi smörjer med fetare krämer på vintern. På sommaren går det bra med lotion men på vintern har vi bara kräm som inte är lika "fuktig" och som skyddar bättre. Vi smörjer med A-derma kräm och nu när det är mer än -5°C ute så smörjer vi ansiktet med Locobase fet kräm (inte repair) som har en symbol med snöflinga på tuben. Det viktigt att smörja så lång tid som möjligt innan man går ut så de inte är "fuktiga" precis då de går ut utan att det fått lite tid på sig att sjunka in i huden. Min son som ibland har ovanan att slicka sig om munnen får även cerat på munnen i förebyggande syfte. Min son får även Eskimo kids varje dag och det gör underverk anser jag med hans hud, smörjer från insidan så att säga .

Martin vill så gärna göra munkar någon dag. Visst borde det gå bra att använda vanlig vetedeg (på havremjölk& carlshamns margarin) och utan ägg? Eller har äggen en stor roll i att det blir munksmak och munkkonsistens?

• Dalkulla74

Blå Myran: Usch va kämpigt, det tar både på ork och humör att ha sjuk familj . Jag vågar knappt skriva det men nu har vi *peppar peppar* varit friska i en månad snart, innan dess hade vi 5 vekor av förkylningar av alla de slag som cirkulerade och tog om i familjen. Ingen av oss har astma dock så vi blir bara "normalt" drabbade bara eksemen blommar upp lite mer.

Svar på tråden Allergitråden