Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Allergitråden

Blå Myran: Jag har också tänkt på galltvålens rätt starka doft och undrat så smått om sonen mär sämre de gånger jag tvättat hans ullsockor med den eller inte men har inte kommit fram till något än . Jag använder mest sidentvålen då jag ska ta bort fläckar och då jag tvättar siden eller ull. Funkar på de flesta fläckarna   gardochtorp.jetshop.se/almgrens-sidentval-p-102-c-155.aspx

• Dalkulla74

Jag har en liten fundering..vet inte om ni pratat något om det tidigare. Mina barn är båda allergiker, en del syns på tester och en del märks istället på dem..och så är det säkert en del som vi inte lyckas klura ut än som de reagerar på.

Det jag funderar en del på själv är om det kan vara så att det är en BRIST på något som gör att de inte tål födoämnena så bra Min son får Eskimo kids (omega-tillskott) sedan 1,5år tillbaka och hans hud är ju helt klart mjukare och vi tycker oss se att eksemen också har avtagit sedan dess. Det är ju visserligen som ett sätt att smörja huden fast från insidan men eftersom det har gett gott resultat med det tilllskottet så har funderingen snurrat lite, kan det finnas något mer som skulle kunna göra honom motståndskraftigare eller rent utav vara nyckeln till varför han reagerar födoämnen? Att man TILLFÖR något istället för att plocka bort och plocka bort för att testa och hoppas på att man kommit på lösningen.

Vad säger ni, är det bara frustrationen hos mig som förälder som får mig att tänka så eller är ni någon mer här i tråden som funderat i samma banor och kanske kommit fram till något genom att forska själv eller frågat doktorer eller liknande?

• Dalkulla74

Hej, har inte var in i tråden på många veckor men skumläste lite hastigt nu och såg att ni pratade underställ för eksembarn.

Jag har hela tiden trott att Martin inte skulle kunna ha ullunderställ pga hans hud eftersom han har haft eksem över hela sin kropp konstant sedan han var liten plutt. Men jag hade fel! Fröknarna på dagis (ur&skur) fortsatte prata så väl om ull (och silke) så jag bestämde mig förra året för att köpa ett ullunderställ till honom. Efter en hel del letande på nätet så föll valet på Devolds underbara underställ. Det finns dock inte att få tag i på så många ställen men norrrbaggen.se och h2u.se har de. Jag kan länka här så får ni se vilket det är som Martin har och använde alla dagisdagar i veckan under heela vintern förra året.  h2u.se/index.php&showItem=308

Sen fick han ytterligare ett ullunderställ i merinoull från farmor och farfar och det fungerade lika bra det så nu är jag inte alls rädd för att köpa flera av merinoull .

Till pyjamas har Martin på sista tiden börjat använda bomullspyjamas men det kunde han inte alls ha när han var mindre och eksemen var än värre för han sov genast sämre. Bomullsfibrerna är större och hakar lättare fast i eksemen än vad tex silke gör. Vi har köpt silkespyjamasar på sidenselma  sidenselma.se/c-7-barn.aspx och tycker de är toppen! Så klart är det aboslut bästa Dermasilk men de kostar ju mer än dubbelt så mycket. Vi får däremot dermasliktuber utskrivet av Martins doktor och de är helt gratis. Dessa använder vi som tights och så har han bara en tröja till det.

Hoppas jag kunde hjälpa er med lite nya tips (har som sagt inte läst mer än som hastigast nu så jag vet inte hur mycket det har skrivit om detta).

• Dalkulla74

Blå Myran: Sidenspyjamasen från sidenselma är hal eller hur man ska säga, jag upplever den inte sträv utan bara mjuk och sval mot huden. Dermasilktuberna är resårstickade, blir ränder på huden där de sitter. Men de ska sitta still så de nöter inget. Helt fantastiska om du frågar mig! Dels så kommer de ju inte åt att klia på eksemen och dels så funkar de baktieridödande och kan faktiskt motsvara kortisonbehandling. Det tog ett tag innan sonen köpte att han skulle ha "strumpbyxor" på sig som tjejerna men nu tycker han supermycket om dom för de är så sköna. Perfekt att ha på sommaren med eftersom de inte är varma . Peppar peppar så har hans eksem varit bra en längre tid men annars hade vi tänkt köpa en pyjamas i Dermasilk med eftersom vi upplever de så bra.

När det gäller att täcka eksemprickar för att de ska få läka ifred så måste jag bara få skriva några ord om Hydrocoll-plattor www.hartmann.se/hydrocoll.php med. Det var vändpunkten för oss när vi fick de utskrivna till sonen, äntligen så kunde han sova långa pass utan att ens klia sig och att hela lakanet blev blodigt. De kan man med få utskrivet som hjälpmedel och är med andra ord gratis. Plattorna är 10x10cm och vi klipper ut en 9-10 rutor med rundade hörn av dem och sen beroende på hur eksempricken ser ut så antingen ingen salva alls under eller så duttar vi dit en liten prick kortison som då får förhöjd effekt under. Fukten bevaras därunder så de är mkt bra bara i det syftet.

• Dalkulla74

Ett tillägg om hydrocollplattorna, Ju äldre Martin blev så kom han ju på att de gick att riva av (gjorde det även i sömnen) så visst kliade han sig en del ändå men det blev trots allt en bråkdel mot innan då han låg och systematiskt rev sig på alla prickar som stack ut från huden och nu fick de större chans att läka och hållas i schack istället för att öka i storlek.

Martins eksem har inte varit så bra så här länge någonsin sedan han föddes. Han har varit mer eller mindre fin i ansiktet sedan i maj . "Normalt" ser han ut som en kille som haft vattkoppor för en vecka sedan typ. Jag undrar om det kan vara så enkelt som att det var då vi tog bort E202 (kaliumsorbat) som det blev så här bra? Vi är så glada för hans skull och hoppas det håller i sig även nu i vinter .

• Dalkulla74

K Kavat: Ja jag minns att det var just du som skrev om E202 så jag har dig att tacka för att vi provade att utesluta det här hemma med !

• Dalkulla74

3busfrön: Åhh tack för tipset, de ska vi prova så fort vi bara ser dem i butik !!

Mela78: Yosas stora förpackningar, iaf vaniljsmaken är kalciumberikad .

Min son älskar OATLYs havredrycker (bulliga flaskorna), så synd att de inte är kalciumberikade som mjölken. Jag mailade kundservice och fråga om just den saken. Men deras svar var att de dryckerna ses som hälsodrycker och ingen ersättningsprodukt för komjölk. Fattar inte riktigt det resonemanget, finns ju många som inte gillar komjölk men som likväl behöver få i sig kalcium. Varför berika bara vissa havredrycker? Kanske är svårt produktionstekniskt eller..? Lika dumt med Yosa iafs som bara berika vissa smaker.

• Dalkulla74
    Snutten skrev 2010-11-09 20:22:48 följande:
    Vi har testat den men Siri tyckte den var jätteäcklig och sur. Jag smakade och mycket riktigt var den jättesur. Kostade nästan 30 kr/ liter. Nu har inte vi testat jordgubb för det tål inte Siri utan bara den naturella.

Det finns en vanlig YOSA i halvliters bägare som är kalciumberikad. 
    Aha men då kan det faktiskt falla Martin på läppen ändå . När han var liten och innan vi började med mjölkfri kost så åt han Turkisk yoghurt naturell till mellis. Det är något som han nämner än 3år senare, att han längtar efter det. Däremot lilla fröken 1,5år har inte provat något surt ännu, YOSA ratar hon (som Martin gillar konstigt nog) så det ska bli spännande att se hur hon tar det.
  • Dalkulla74

Karolin86: Min son gillar med ICAs solhavre bäst eller i stort sett uteslutande den ska jag väl säga. Alternativet här hemma är endast OATLYs havredryck. OATLY har minitetror och undrar om inte även ICA har det på sin solhavre nu tro..? OATLYs Imat är fantastisk tycker vi med, det finns ingen som kan komma och säga att maten inte smakar gott, eller att de märker av att vi har ersättningsprodukter för komjölk i vår mat .

• Dalkulla74

Karolin86: OATLY vet jag med säkerhet att de har både den blå havremjölken samt chokladhavredryck på små tetror med sugrör. Lite osäker på ICAs solhavre dock, minns inte och kan inte hitta info på nätet nu heller när jag söker.  Men iofs så vet jag inte om det blir något billigare att köpa 3st småtetror kontra en hel liter, det kanske är ung samma pris. Bra att ha med på utflykter mm är de iaf

Svar på tråden Allergitråden