Inlägg från: Dalkulla74 |Visa alla inlägg
  • Dalkulla74

Allergitråden

Allrona skrev 2010-08-09 21:52:59 följande:
    Vad är pofiber?
    Det är potatisfibrer som jag antar gör att de håller ihop lite bättre. Det var vårt första pannkakasrecept utan mjölk och ägg och eftersom det funkat så bra så har jag aldrig testat något annat utan pofiber . Det finns att köpa i vanliga matvaruaffärer i hyllan för glutenfria produkter mm. Går även att baka på.
  • Dalkulla74

Söta Nasse: Till oss har de sagt att om mjölk-äggallergin inte försvunnit i 3-årsåldern så är det troligast att den inte försvinner förrän i skolåldern sen (7-9år har jag för mig de sa), få som blir av med den i åldrarna däremellan med andra ord. Våran son är 5år nu och lider mest av att han får sådana jobbiga eksem så vi har faktiskt inte provocerat en enda gång sedan han var 2,5år tills nu i sommar då han varit så fin i hyn att vi känt att det skulle funka att prova. Det han saknat allra mest var turkisk yoghurt så nu får han äta Valios laktosfria matlagningsyoghurt som mellis ibland och sitter där och njuter . Peppar peppar så har vi inte märkt någon försämring än..han är uppe i en halv burk nu.

• Dalkulla74

Hej alla, som ni kanske sett så har jag skrivit här nån enstaka gång och frågat och fått svar av er. Men jag har inte alls hållt mig uppdaterad här på FL den senaste tiden så det jag tänkte klistra in nu  kanske ni redan visste om. Det gäller den mjölkfria fullkornsgröten från 8mån som Semper har.

Så trevligt att du har börjat handla på Willys i XXX! Vi har faktiskt haft den mjölkfria gröten i sortimentet - kanske har den varit tillfälligt slut när du har varit i butiken? - men tyvärr har vi nu fått besked från Semper att de ska sluta tillverka den. Detta på grund av råvarubrist av risproteinet gröten tillverkas av. Först i början av 2011 kommer Semper att lansera ett nytt alternativ.

Jag ville bara dela med mig ifall det var en nyhet för er, annars så får ni scrolla förbi mitt inlägg

• Dalkulla74
    älsklingen87: Min fråga till kundinfo var om den 8-månadersgröten men jag misstänker att det nog gäller de andra med som är baserade på risprotein eftersom de skrev att det var råvarubrist. Nu blir det alltså till att bunkra eller klura ut något annat alternativ. Våran dotter är ju "för gammal" egentligen då hon är 16månader. Men dels så var hon sen i starten och började inte äta fast föda ordentligt förrän hon var över 10mån och dels så har det funkat bra än så vi har bara fortsatt.  Jag har telefontid med dietisten på torsdag så då ska jag be henne om tips på hemmagjord gröt som innehåller allt som hon behöver av kalcium mm.

Apropå denna gröten. På vårt Coop Xtra så kostar den gröten 46.90, på ICA Maxi 36.90kr och på  Willys kostar den 32.90kr, alltså ett spann på nästan 15kr skillnad!
  • Dalkulla74
    älsklingen87: Min Lisa är bara konstaterat mjölkallergisk, har en son som vi kör mjölk, ägg, soja, E202 och röda-sakerfritt på. Jag uppfattade det som att denna gröten som finns nu kommer att utgå, de kommer att skapa nya recept som baseras på annat än risprotein. Jag hade tänkt börja göra gröt på skrädmjöl så småningom och har hittills bara blandat i en tesked sådant i pulvergröten för att hon ska bli van med smaken och sen kunna gå över till det. Men vi får se vad dietisten säger nästa vecka . Jag ska nog bunkra några kartonger jag med.
  • Dalkulla74

Hhihi står och fnissar för mig själv i köket. Jag förbereder de torra matvarorna som vi ska ta med oss till Mallis. En påse med skrädmjöl, ett par påsar med egengjord pannkaksmix....tänk om tullen tror att man smugglar knark i påsarna?! Jag sätter dit frystejpbitar på dem iaf och skriver dit innehållet. Gud så pinsamt om man fick stå bland allt folk och plocka upp påsarna , jag skulle känna mig skyldig fast jag bokstavligt bara har rent mjölk i påsarna.

Visst borde det funka att lägga Carlshamns bordsmaragarin i frysen innan och sen ha den i kylbag med kylklamp i i resväskan? Vi bor nära flygplatsen och flygresan tar ju bara drygt 3tim.

• Dalkulla74

Hej, nu är vi hemkomna från mallorca-semestern som var jätteskön . Tänkte berätta att det var relativt lätt att hitta mjölk- och äggfri mat i affärerna men däremot så verkar spanjorerna gilla att stoppa i soja helt onödigt (enligt oss med allergibarn iaf) ialla möjliga saker. I "ren" köttfärs trodde jag inte att man hade i soja men de gör de där. Nu reagerar barnen inte "farligt" mycket på soja så vi har sett lite mellan fingrarna på semestern. Vår son ville ju tex så klart ha glass i värmen så han har fått äta isglassar med soja i. Hans hy har varit lite sämre men det är svårt att veta om det beror på mycket bad i klor, solkräm, lite mindre av vanliga smörjningsrutinerna eller sojan han fått i sig. Jag skrev ett översättningskort till engelska, spanska och katalanska innan vi åkte och lyckades memorera en del ord innan jag fick plånboken stulen och kortet tyvärr också var borta men det gick bra ändå tycker jag. Men jag rekommenderar helt klart att man ändå tar med sig så mycket mat man bara kan i bagaget. Vi var jätteglada över att ha matjessill, kallrökt lax, korv, margarin, havremjölk, imat mm med oss !

• Dalkulla74

lemco: Jag vågar inte säga att Willys i Rotebro har vällingen men den mjölkfria gröten fanns det kvar av i lördags för då köpte vi 4 paket där. Testa och ring kundservice så kan de säkert koppla vidare eller kolla lagersaldo eller nått .

• Dalkulla74

izzabizza: Dexem köpte jag på Apoteksgruppen i Rotebro. De flesta apotek tar annars hem om man önskar något som man vet andra apotek har men inte finns i den butiken.  Sonen hade en jättebra period nu i sommar då hans eksemprickar nästan försvann helt så dexemet har inte använts sedan då i början av juni. Men jag skulle gissa att vi testar den igen senare i höst då det är kallt och rått och hans eksem förmodlingen blir värre igen.

• Dalkulla74

Fru Fenomena: Tack för att du delar med dig av recept på kokoskolor. Jag har en son (och sambo ) som är tokig i kokos så det ska jag nog ta och överraska dem med ! En fråga bara, när du skriver Maizena, menar du något annat än redningen då? För den innehåller både mjölksocker och mjölkprotein.

Svar på tråden Allergitråden