• mimpen

Allergitråden

Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!

• mimpen
    Snutten skrev 2010-06-06 21:09:32 följande:
    Hmmm. Vår dotter tål inte sojaprotein men klarar sojasläktingar sojalecitin osv. Vanlig sojasås innehåller väääldigt lite sojaprotein så många sojaallergiker tål det. Äter han mycket sojaprotein alt sojasläktningar om han är sju månader eller ammar du? Om du ammar är är sannolikheten att han ragerar på sojalecitin genom bröstmjölken liten. Däremot kanske du ska ta bort sojamjölk osv för din egen del.
    Tack. Nej, han äter ju inget annat än typ potatis, morot, blomkål, plommon, päron och banan. Men han ammar ju, så det är ju min kost som måste ändras. Och guuuuu bevars så tråkigt det känns med sommarmaten. Jag lär ju inte få äta nånting *gråt gråt*

sojamjölk dricker jag inte. Det är bara typ sojasås och lite marinader och sånt som jag äter som innehåller soja. Sour supreme och sojaglass kan jag avstå utan problem. Bönor, linser och ärtor kan jag också vara utan utan att det direkt påverkar vår kosthållning. Men de där tillsatserna vet jag inte riktigt var man hittar dm, de verkar finnas i typ, öh, allt?
  • mimpen
    Snutten skrev 2010-06-06 22:19:59 följande:
    Miralicia skrev 2010-06-06 21:52:14 följande:
    Det går i regel att äta det mesta av  "sommarmaten" - skillnaden är att man ofta får göra från grunden själv.Vad gäller marinader så går i princip nästan alla sortena på färdiga marinader och grilloljor bort, men det finns nån/några som bör kunna funka, dessutom om man köper redan färdigt grillmarinerat kött så kan det många gånger vara så att det fungerar  - i varje fall här hemma hos oss så det är utan mjölk, ägg, soja, tillsatserna, sädesslag, konserveringsmedel, tomat mm - så ge inte upp hoppet, det mesta går att fixa.
    Jag har klarat mig genom flera somrars sommarmat och typ den enda skillnaden som jag kommer på på rak arm är väl potatissallad med vinegrettdressing istället för creme fraiche/gräddfil och ingen halloumi på grillen ett tag om man ser till slutresultaten av vår sommarmat.

Och ang tillsatserna - ja, de har en tendens att kunna förekomma i typ allt, så det är mycket laga från grunden av rena råvaror som gäller.
    Men om du ammar verkar det ganska långsökt att din son skulle reager med eksem på den ytterst lilla mängd med soja som finns tex i sojasås. Dels ska du bryta ner det sedan ska du bilda bröstmjölk som han dricker. Kan det finns något annat som han kan få i sig eller som du äter som är mer rimligt.

Men som Miralicia skriver så är det inte så svårt som det verkar förutom att du inte kan köpa färdiga marinader.
    Alltså. Hemma är det här inget problem. Där är det lätt. Vi äter sällan färdiga typ såser, och grillar gör vi typ två gånger per år, då kan vi nog sno ihop en egen marinad. Men vi är borta mycket sommartid, hälsar på här och där, äter ute, jag kommer att känna mig döbesvärlig och så kommer jag att bli ledsen och uppleva att folk tycker att jag sjåpar mig :(

Så sent som idag påpekade mamma att Hjalmar säkert inte är allerigsk mot nåt annat, för så där ser ju barn ut... Fast när jag påpekade att vi ju typ smörjer konstant med kortison blev hon tyst i alla fall...
  • mimpen
    2små2stora skrev 2010-06-06 22:32:22 följande:
    Caj P's grillolja vitlök är fri från mjölk och sojaproteiner. De har en bra allergiinfo på sin sida
    www.cajp.se/products/1326/19716/19819/19535/d...  Klicka på exelsymbolen så kommer den fram
    Wohoo! Vi äter mycket caj P, men då kan vi ju byta till vitlöksvarianten! Tack för tipset!
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-06 22:34:16 följande:
    Förstod jag Mimpen rätt så har hon ju hittills ätit sojaglass t.ex och ärtor mm, så då behöver det ju inte vara marinaderna som gett några reaktioner, som jag också hört innehåller mindre mängd.

Samtidigt så är det ju tyvärr så att man inte vet hur känsliga de är innan man tagit bort det helt och provocerat. Sojalectin ska man ju typ knappt kunna reagera på, men det hänger ju en del här vars barn uppenbarligen gör det.

Sen är det ju alltid upp till en själv hur långt man vill gå i "utredningen". Vill man veta och helt undvika det barnen inte tål (så gott det går) och slippa smörja, ge allergimediciner och barnet mår bra ändå. Eller tycker man det är ok att smörja dem ofta med starka salvor, ge allergimediciner och de mår bra utav det, så är det ju upp till föräldern att ta beslut om vad som är ok för ens barn och för en själv. Det är ju ingen annan som kan göra den bedömningen.

Här hemma funkar ju inte allergimedicinerna vi fått hittills, så vi har inte haft något val. Aerius hjälper ju delvis mot klådan, men inte mot eksemen, den torra huden, magontet och diarrérna. Hade de kunnat äta allt och det fanns en dundertablett som tog bort alla symptom så hade de fått den.
     Precis! Jag håller med om ovanstående. Och jag kan inte ta beslutet *shock*  För jag kan inte komma överens med mig själv (och min man...) om huruvida Hjalmar egentliegn är besvärad av sina eksem i dagsläget...

Jag säger så här. jag ÖNSKAR att jag bara kunde säga att okej, då slutar jag äta...., men jag är en lat gottegris... Jag ser inga svårigheter i att ge honom sojafri kost, men mig själv. Och då känner jag mig hemsk som inte bara uteslutar det ur min kost, för hans skull. Gaaaaah!
  • mimpen

Nu lapptestar jag Hjalmar. Idag blossade eksemen upp igen. Ett par timmar efter att jag åt sojaglass...

Senast vi gjorde lapptest hrä hemma fick vi så otydliga resultat att vi inte vågade säga varken bu eller bä på annat än mjölk (positivt) och ägg (negativt). Men nu har jag läst på mer och sett till att göra kladdigare lappar och tejpat ordetligare och så. Vi hoppas på mer tydliga resultat.

Han är inte nöjd idag, gnuttplutten! :(

• mimpen
    Kavat skrev 2010-06-08 17:43:34 följande:
    Matt... Pratade med delar av sonens blivande dagispersonal i går. Jag vet faktiskt inte om jag orkar... På ett sätt verkade de förstå men sedan sa en att vi måste lita på att de klarar av det. Jag vet att de inte klarar av det utan extra resurs. De har varken tid eller vana för att få det att funka. Ärligt talat vet jag inte ens om jag hade fått det att funka helt om jag hade jobbat där istället för någon av personalen.
    Det är en barngrupp 1-3 år, ca 17 barn, de sitter 1 vuxen per bord och ca 5 barn. Den vuxna kommer att behöva  hjälpa både de andra barnen och mitt barn och det går inte om de får matkladd på sig och ens ta i sonens mat, bestick eller i honom. De måste tvätta sig emellan och vem passar barnen så de inte kladdar på sonen/hans mat osv när personalen tvättar sig? Enligt köket innehåller i stort sett all mat vete, alla soppor, redningar, såser mm.
    Sen tvivlar man på sig själv ibland och hoppas så gärna att det ska funka.
    De äter mackor vid lunch, ev? kommer de byta så vi slipper mackorna den dagen han är där och de äter ägg någon dag..
    Kortare tid/annan tid går inte att ha heller för de har frukost på lekborden och borstar bara golven i dagsläget efter frukosten och sen är det mellanmål med mackor igen strax efter att han gått. 
    Barnen på 1 år tvättar själva händerna och personalen har i dagsläget ingen koll om de faktiskt gör det eller inte....? För de hinner inte.  Och så säger de att jag får lita på att de klarar det....
    Ursäkta, hur f-n ska jag hinna hjälpa min son? Och hur dålig ska han behöva bli för att de ska sätta in en extra resurs? Vad ska man säga/göra för att de ska förstå?
    Oj. Det där lät ju inte bra. Det finns ingen allergiförskola/avdelning inom rimligt avstånd för er?
  • mimpen
    Kavat skrev 2010-06-08 21:30:48 följande:
    Jo, men vi har katter och får med andra ord inte vara där. Finns även många djur i vår närmaste släkt, grannar osv, så det hade tyvärr inte hjälpt så mycket även om vi hade gett bort/avlivat katterna. Och håren finns ju kvar länge även efter man inte har djur kvar i huset. Och de barnen som går på allergiförskolan är ju delvis barn som får andnöd av djurhår... Så det är inget alternativ.

Men sen är det tyvärr så att de inte tar bort vete/havre på allergidagis heller, så även där hade han behövt extra resurs tror vi. Men de har troligtvis bättre förståelse. Det är rektorerna själv som sagt detta, så oavsett dagis så kvarstår problematiken att han reagerar på kontakt med sädesslag.
    Jaha, då förstår jag. Jag hoppas ni får resurs, och att ni får det utan att han ska behöva bli typ jättedålig först... För tyvärr verkar det ju ofta vara så det fungerar!
  • mimpen

Lite OT men...

Jag tänker nog att förskolepedagogerna är lite "kan själv". Vår mellanflicka har ju benprotes. Och jag har visat en gång hur man gör, innan vi började och så, i lugn och ro. Men de frågar aldrig om. Trots att jag nästan varje dag vid hämtning måste justera den, och inte att de tittar extra noga då hur jag gör eller ber att få testa under överinseende...

Roligast var nästan den dagen då det bara var vikarier sista timmen och hennes ben hade lossnat, och de stackars vikarierna hade ju ingen aning om hur de skulle göra. Så de hade satt sig med henne och målat, för att hon skulle sitta still *fniss* De var grymt bekymrade när jag kom och hämtade...

Nu on topic igen. Kavat - söker ni om resurs redan nu i  förväg eller?

• mimpen

Jag känner en oerhörd sorg över min bäbis allergier :( Har ni upplevt att ni liksom behöver bearbeta era/era barns alleriger, eller är det bara jag som är sjåpig?

Min lilla flicka var mjölkallergisk när vi fick henne (numer äter hon laktosfritt), men jag kan faktiskt inte minnas att jag upplevde att det var sorgligt. Eller så förskönar jag och har bara glömt. Eller så blev mjölken en sån liten grej i allt annat med henne (som att hon inte har en fot på vänster ben och att några fingrar satt ihop...). Eller så var hon helt enkelt så pass stor (närmare 1,5) att det kändes lättare att förklara och prata med henne om det. Eller så var det för att det var så UPPENBART. Hennes mage var helkass. Men blev fort bra på mjölkfri kost.

Med Hjalmar känns det mer osäkert. Liksom. Vad tål han. Och hur är fördröjningen från det jag äter tills han får det. Och jag vet inte. Och han är ju faktiskt världens nöjdaste och gladaste plutt. Kanske ska han bara ha eksem jämt, och gå upp dåligt i vikt. Det kanske är som det ska? En del verkar ju tycka det. Kanske är jag bara en hönsmamma. Och jag känner mig ledsen över att jag känner så här...

Svar på tråden Allergitråden