• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • noggis
    Tullemi skrev 2010-04-25 08:26:19 följande:
    noggis: du har väl ett minimini-apotek i handbagaget, tex rumppanodil och nezeril? Trevlig resa! Inte alls avis *harkel*
    Heheh jodå, alvedon å nezeril har jag med!
    Förstår att du inte är avis ;) ska bli skittråkigt att åka ifrån detta kalla land å ligga på stranden å dricka paraplydrinkar!
  • Champagne77

noggis: vår son var knappt 11 månader när vi flög ner i slutet av mars. Det gick jättebra på flyget!!! Var inte orolig, det avspeglar sig i barnet. Tänk positivt och att "det här kommer att gå bra". Okej, han kanske kommer att skrika eller gnälla, men då gör du bara vad du kan - bry dig INTE om andra passagerare!!! Bry dig om ditt barn {#lang_emotions_heart}. Förhoppningsvis somnar han gott i din famn/knä. Ha med stolpiller, nezeril och koksaltdroppar. Smörgåsrån, majskrokar är bra att ge och välling om han dricker det så klart . Håller tummarna att allt går bra .

• Thegran

nä usch, nu har vi beslutsångest här hemma!
    den där vinsten jag skrev om tidigare, en gratis hotellvecka, gäller ju i bl.a phuket och bangkok.
    i Bangkok har vi tre dagar (två nätter) innan vi åker hem. Gratishotellet ligger inte precis där vi tänkt bo, men i samma område. Vi kommer kunna utnytta två av sju nätter.

Så, nu funderar vi lite smått på om vi kanske ska lägga en vecka på Phuket (strax utanför patong) istället på ett av hotellen som vinsten gäller på. Det har aldrig varit något ställe som lockar oss, men vi har aldrig varit där, så man kanske inte ska gå på sina förhastade slutsatser?

Våra alternativ nu är alltså;

Lanta 4 veckor - Phuket 1 vecka (gratis boende) - någon annanstans några dagar - Bangkok - hem

eller

Lanta 4 veckor - Krabi regionen (bl.a klong muang och railey) - Bangkok 2 nätter (gratis boende) - hem

total restid är 6 veckor. Lanta är spikat. Bangkok är flyget bokat till.

vad skulle ni ha valt?

• Tullemi

Tessa: Vad heter stället på Phuket, det utanför Patong? Ligger det nära Patong (Patong är inget vidare, men ni verkar ju inte hamna mitt i smeten iaf)?

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-25 17:32:49 följande:
    Tessa: Vad heter stället på Phuket, det utanför Patong? Ligger det nära Patong (Patong är inget vidare, men ni verkar ju inte hamna mitt i smeten iaf)?
    Tri Trang beach resort, ska ligga någon km från själva patong om jag fattat rätt.
    har läst lite mer om stället och har fått både jättedåliga och bra omdömen. Det ligger på egen strand, och ska vara en bit till övriga restauranger och sånt.
    just nu lutar det nog åt att skippa phuket. De andra två hotellen som man kunde välja där låg en bit från havet.

vi kör nog på ursprungsplaneringen, skulle jag tro...Kan ju vara skönt att inte ha något bokat efter lanta och innan bkk, och kunna åka dit man känner för.
  • Suzybo
    Champagne77 skrev 2010-04-24 11:51:22 följande:
    Vi hade ett vanligt dubbelrum, men vår son var endast 10-11 månader när vi var där... . Till er rekommenderar jag nog att boka en lägenhet istället, då har ni ju två rum . Det fanns en promenadväg att gå till stranden, men vi var faktiskt bara på stranden en gång... Eftersom sonen inte är så gammal var det mycket smidigare att vara vid det härliga poolområdet. Vi har varit i Thailand många ggr - och även jobbat där under lägre perioder - och tyckte faktiskt att stranden hade blivit ganska smutsig och dålig, men det är väl för att vi har sett den under så många år. Ni kommer tycka den är bra . Eftersom ni har äldre barn så kommer ni nog att vara på stranden mer. Den är långgrund och det passar ju bra för er . Sedan hyr ni ju solstolar och parasoll på stranden . Det var MYCKET barn på hotellet i alla möjliga åldrar, så sonen kommer inte ha problem att hitta kompisar . Alla restauranger runt omkring har kanongod mat . Fråga på om du vill veta mer .
    Jag frågar gärna på lite mer
    Kata Noi, känner ni till den stranden något? Vi kikade på hotell där, men hittade bara Katathani, som verkar groteskt stort, och Mama Tri's, som ser lite väl dyrt ut.

Nu har vi bokat en tvårumslägenhet på Centara, och mycket lutar väl åt att vi behåller det. Men jag undrar om ni som varit mycket i Kata känner till andra bra hotell i området? Egentligen måste det inte vara så stort och lyxigt, men gärna ha ett fint poolområde och nära till stranden.

Vi velar lite mellan att åka enligt den preliminära bokningen (Centara + Bayfront) eller att bara boka ett par nätter och sedan boka resten på plats. Vad har du för tankar kring det alternativet? Vet du hur mycket man kan spara och om det är värt besväret?

Tack igen, på förhand
  • Tullemi

Vi har varit på Kata Noi, men inte bott där. Tyckte det var ganska mysigt, men har ingen åsikt om boendet som finns där. Mama Tri's...är det dom som har Boathouse restaurant tex? Dyr mat och dyrt boende, men såååå fint *drömmer*......

• Suzybo
    Tullemi skrev 2010-04-25 19:57:50 följande:
    Vi har varit på Kata Noi, men inte bott där. Tyckte det var ganska mysigt, men har ingen åsikt om boendet som finns där. Mama Tri's...är det dom som har Boathouse restaurant tex? Dyr mat och dyrt boende, men såååå fint *drömmer*......
    Ja, just precis det stället! Det ser grymt lyxigt ut på sajten.
    Jaja. Centara går nog det med. Tusen tack för all hjälp! Om det är okej kanske jag frågar om något mer om det dyker upp något. Är jätteglad att ag hittade någon som nyss varit just på det hotellet vi bokat!
  • Champagne77
    Suzybo: jag rekommenderar verkligen Centara. Det tar förvisso ca 10 minuter att gå till stranden, men det är det värt och dessutom har de en "beach-shuttle" som går gratis varje halvtimme mellan 8.30-10.30 tror jag det är... Kata Noi stranden var vi mycket på när vi jobbade därnere och även när vi var där på semester för ca 2,5 år sedan. Sååå fin strand och jag tror den är lika bra idag!! "Tyvärr" tror jag endast att det är finare hotell som ligger där. Katathani som du nämnde och Mama Tri's som - precis som mileas mamma skrev - är de som har restaurangen Boathouse. Superfin, exklusiv restaurang med en gigantisk vinlista och så god mat!!! Det kostar så klart, men inte mer än en svensk restaurang. Den är väl värd ett besök . Däremot rekommenderar jag inte er att bo på Mama Tri's med barn. Det brukar mer vara par och äldre som bor där... Välj hellre Centara och ta tuktuk eller taxi till Kata noi stranden . Kata Seabreeze (Ving har det hotellet!) är också ett toppenbra hotell!! Där kan man bl a få med direkt access till poolen om man vill lyxa till det . Även här är det ett härligt poolområde!! De har också sin "massageavdelning" alldeles intill poolen. Lite dyrare än på stranden/gatorna men ack så skönt och dessutom slipper man sanden . Jag hade bokat allt hemifrån. Det är så skönt när man väl kommer ner att ha boende. När är det ni ska åka *glömsk*?
  • Ancilla

Centara på Kata beach är ett JÄTTEFINT hotell och har ni lägenhet är det perfekt för barnfamiljer. Vi prioriterade det sist vi var i Thailand och bodde där. Vi köpte faktiskt hem frukost och åt innan vi gick ner och badade. Poolerna är jättefina men det är en anings längt till stranden. Man springer liksom inte tillbaka för att hämta något man glömt men poolerna kommer vi aldrig att glömma.

Ancilla

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)