• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Jensa1973

Jag skulle ha följt med dej om jag inte hade behövt spara allt till nästa resa!!
    Tror H och din dotter hade kunna haft kul!!!

Dessutom jobbar jag ju så det ska sparas så många semesterdagar som det bara går också till mars nästa år!!

Men om inte MEN funnits så...

Jag skulle ha chansat på flygresan då jag inbillar mig att barnen faktiskt sover?? hehheheee

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Lycka 1

TessaG: Jag har rest ett flertal gången ensam med mina barn, dock inte till Thailand men andra länder.
    Har rest med ett eller två barn åt gången. Jag tycker det är otroligt mysigt att resa med ett barn!
    Kommer jag att göra många gånger till!
    I sommar blir det dock sverige. Jag och mina tre barn ska till dalarna i två veckor

Sen i vinter blir det thailand med yngsta dottern och hennes pappa.

• Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-18 19:14:39 följande:
    TessaG: Jag har rest ett flertal gången ensam med mina barn, dock inte till Thailand men andra länder.Har rest med ett eller två barn åt gången. Jag tycker det är otroligt mysigt att resa med ett barn! Kommer jag att göra många gånger till!I sommar blir det dock sverige. Jag och mina tre barn ska till dalarna i två veckor Sen i vinter blir det thailand med yngsta dottern och hennes pappa.
    har du rest så långt på egen hand med ett så litet barn? :) hur gick det?
    är man två på flyget kan man ju hjälpas åt lite, men är man ensam kan det ju bli otroligt tufft om det inte riktigt går som man vill.

alternativet att ta en resa till något annat land finns ju med, för att korta restiden, men länderna kring medelhavet och så lockar inte speciellt mycket...
  • Lycka 1
    Thegran skrev 2010-04-18 19:25:14 följande:
    har du rest så långt på egen hand med ett så litet barn? :) hur gick det?är man två på flyget kan man ju hjälpas åt lite, men är man ensam kan det ju bli otroligt tufft om det inte riktigt går som man vill.alternativet att ta en resa till något annat land finns ju med, för att korta restiden, men länderna kring medelhavet och så lockar inte speciellt mycket...
    Nej jag har inte rest så långt. Har rest till Kreta, Skiathos, Turkiet, Tunisien och Gran Canaria ensam med barn. Barnen har varit från 8 månader och uppåt.
    Men jag skulle inte tveka på att åka på en längre resa. Det är mest pengarna som styrt.
    Jag är så van med att vara ensam med barn endå så en flygreasa skrämmer mig inte.
  • benjamin 040722
    Thegran skrev 2010-04-17 10:47:03 följande:
    för en gångs skull är jag lite glad att jag inte är ute och reser.en bekant är i bangkok, skulle åkt hem igår. har fått besked om tidigast hemresedatum 2/5.inte kul. man vill ju gärna komma hem som man ska, speciellt om man har jobb och annat som väntar.
    Min mamma och syster sitter fast i Moskva! Dem kommer ingenstans, dem är som "inlåsta" får inte sina väskor, sover på sten golv, köar 4 timmar för matkupponger och det finns inga uttagsautomater så dem kan få ut pengar till att ansöka om visum så dem kan ta sig därifrån... Dem har nu mutat en rysk flicka att gå ut med  mammas visas kort för att hämta pengar så dem sen ska kunna ansöka om visum och ta sig ut från flygplatsen och sedan förhoppningsvis vidare med tåg till Finland...

De har varit i Thailand, flygit med ett ryskt bolag. Tror inte dem väljer ryskt fler gånger... många andra resenärer med andra bolag har fått hjälp med visum och bokning av tex tåg... med mamma och syster har inte ens fått ngn info från deras bolag, inte ens ambassaden får tag i dem... tycker så synd om familjen, men gånger som dessa visar det sig att man får vad man betalar för.

Hoppas dem kommer hem snart.
  • benjamin 040722
    Thegran skrev 2010-04-18 07:38:03 följande:
    har lite beslutsångest.har hittat billiga flygbiljetter i sommar, men då kan inte sambon åka med...så. åka ensam med dottern (1.5 år) i två veckor, eller spara pengarna och åka på en resa efter vinterresan istället, kanske nästa sommar, alla tre?vi åker ju till thailand 1 nov, så frågan är om man ska åka iväg en sväng innan det eller inte. kanske blir jobbigt att åka själv med ett så litet barn? hur skulle ni ha gjort?
    spännande =) vad har du hitta för pris?

Jag hade nog rest Älskar att resa! Men visst kan det juh vara roligt att spara pengarna och åka alla tre senare oxå... svårt val. Jag har varit själv med mina barn dem senaste 2 åren till Abu Dhabi/ Dubai riktigt härligt med egen tid (tog med ett barn åt gången)
  • Pelex

Nu är de "bara" 7 månader kvar tills vi ska åka {#lang_emotions_cool}

Räcker det med att ha reseksyddet som ingår i hemförsäkringen eller bör man teckna en extra reseförsäkring när man nu ska resa med ett barn?

Hur tänker ni andra göra?

Jag har inte hunnit kolla skillnanderna mellan vår hemförsäkring och ett extra reskydd äänu. Kanske borde börja där {#lang_emotions_smile}

• mattispadd

det räcker gott och väl med hemförsäkringen och om du har betalt med visa korttet så ingår det försäkring där...
    du får dock beta allt på plats men får tillbaka pengarna sedan av försäkringsbolaget...
    vi tecknar aldrig extra försäkring

• Tullemi
    mattispadd skrev 2010-04-19 13:39:44 följande:
    det räcker gott och väl med hemförsäkringen och om du har betalt med visa korttet så ingår det försäkring där...du får dock beta allt på plats men får tillbaka pengarna sedan av försäkringsbolaget...vi tecknar aldrig extra försäkring
    Vi har oxå bara hemförsäkringen. Vi ringde t.o.m till vårt försäkringsbolag innan vi reste sist, men dom sa att vi inte behövde nåt extra. Bra det! Det är nog med utgifter ändå : vaccinationer, solskyddskläder, sommarskor/kläder mitt i vår egna vinter osv osv (roliga utgifter dock).
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Pelex
    Tullemi skrev 2010-04-19 13:46:44 följande:
    Vi har oxå bara hemförsäkringen. Vi ringde t.o.m till vårt försäkringsbolag innan vi reste sist, men dom sa att vi inte behövde nåt extra. Bra det! Det är nog med utgifter ändå : vaccinationer, solskyddskläder, sommarskor/kläder mitt i vår egna vinter osv osv (roliga utgifter dock).
    Det var precis det jag kände när jag senast slängde en snabb blick på resebudgeten {#lang_emotions_tongue_out}

Antingen får lillkillen gå i väldigt stora sommarkläder i sommar eller så får jag försöka hitta kläder som kan passa i november på rean som brukar vara när sommaren är slut här.

Sokläder lyckades jag ju fynda på Sunblocks rea i vintras :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)