• Pelex

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nu är de "bara" 7 månader kvar tills vi ska åka {#lang_emotions_cool}

Räcker det med att ha reseksyddet som ingår i hemförsäkringen eller bör man teckna en extra reseförsäkring när man nu ska resa med ett barn?

Hur tänker ni andra göra?

Jag har inte hunnit kolla skillnanderna mellan vår hemförsäkring och ett extra reskydd äänu. Kanske borde börja där {#lang_emotions_smile}

• Pelex
    Tullemi skrev 2010-04-19 13:46:44 följande:
    Vi har oxå bara hemförsäkringen. Vi ringde t.o.m till vårt försäkringsbolag innan vi reste sist, men dom sa att vi inte behövde nåt extra. Bra det! Det är nog med utgifter ändå : vaccinationer, solskyddskläder, sommarskor/kläder mitt i vår egna vinter osv osv (roliga utgifter dock).
    Det var precis det jag kände när jag senast slängde en snabb blick på resebudgeten {#lang_emotions_tongue_out}

Antingen får lillkillen gå i väldigt stora sommarkläder i sommar eller så får jag försöka hitta kläder som kan passa i november på rean som brukar vara när sommaren är slut här.

Sokläder lyckades jag ju fynda på Sunblocks rea i vintras :)
  • Pelex

Idag är det "bara" 6 månader kvar tills vi ska åka. Tiden går fort, det var 10 månader när vi bokade :) *längtar* {#lang_emotions_cool}

• Pelex
    winters skrev 2010-06-17 09:00:54 följande:
    I går var jag inne på Fritidsresor och frågade vad som gällde för bagage för oss som ska vara borta en månad med Thomas Cook. Vi vuxna får 10 kg extra, alltså 30 kg per person, men barn utan eget säte får bara ha med sin barnvagn. På Fritidsresors egna flyg fick även dessa ha med 10 kg.

Hade hoppats på 10 kg även för Oscar, men 20 kg extra är ju inte fy skam, får ju handla upp vikten för alla hans blöjor, gröt o välling som vi har med ner oxå! :)
    Oscar 091001
    Så bra, då får vi som åker med TUI Fly Nordic ta med 10 kg i bagage till sonen som ska sitta i vårt knä under resan. Det visste jag inte, så skönt :)
  • Pelex
    Thegran skrev 2010-07-21 18:58:44 följande:
    Imorgon är det dags för dotterns första twinrix dos. Tråkigt såklart, då hon blir ledsen, men ändå är sådana här små steg på vägen sköna för då märker man att tiden tickar!
    Hur lång tid innan bör man vaccineras? Gäller samma sak för Havrix?
  • Pelex
    Mawe123 skrev 2010-08-24 10:05:12 följande:
    Fick mail nyss om att det var dags att boka platser.. härligt härligt :)

Vi flyger med tuifly och där finns en bra skiss, vill man ha särskilda platser är det nog bäst att vara alert,
    dom tar slut super fort Tungan ute

Vi kunde ine uppgradera våra biljetter till bluecomfort eftersom vi inte bokat hotell via fritidsresor, så vi får nöja oss med att sitta i avdelningen längst bak. Där bokade jag de främre platserna, precis bakom vägg/nödutgång och toaletterna, tror att de blir bra för oss!
    Vi fick samma mail idag (åker 12/11 från Arlanda) och vi bokade platserna 34A och 34B. Precis där du beskrev. Det kostade 800 kr för både dit och hemresa. Kommer helt klart vara värt de pengarna. Då kan vi lägga ner Alexander framför oss när han somnat :)
  • Pelex
    Millans hustru skrev 2010-09-26 15:12:45 följande:
    Jag är nyfiken på detg här med filmvisning på planen. vi har valt att åka med fritidsresors direktflyg, blue cpomfort som innebär egen skärm för varje stol. Finns det då ett stort antal filmer för barn att välja på eller bör man ha med egen dvd-spelare? finns ström i stolen eller måste dvd-spelaren gå på batteri?
    Vi åker också med Fritidsresor och flyger då med Tuifly Nordic. Det finns info om det på deras hemsida:

www.tuiflynordic.se/News.asp&UID=40ADA801-ED9E-4818-81BD-DC34A845C663&levelID=0
  • Pelex
    Simbaa skrev 2010-09-29 14:19:51 följande:
    hur mycket blir det för 100 svenska då (kass på att räkna)
    och var växlade du nånstans

Ett enkelt sätt att räkna, även om det inte är på ören rätt kurs men det är att dela med 5.

Kostar något tex 100 Bath så blir det 20 SEK. (100/5)

(Det blir exakt 23,63 med dagens växlingskurs från Forex)

• Pelex

Då var resan slutbetald, 6 veckor och 1 dag kvar :)

Fick brev för någon vecka sedan at flighten var ändrad med 10 minuten. Tur att det inte var mer. Passar oss bra att åka på kvällen så att lilla A kan sova hela vägen :)

• Pelex

Funderar lite på om man ska ta med cykelhjälmen till lilla A som han kan använda när vi åker Tuk tuk.

Någon annan som har samma funderingar? Den tar ju rätt så stor plats i resväskan men det är nog värt det..

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)