• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-04-23 18:03:45 följande:
    mycket strul i thailand nu.protesterna i bkk, och så flygkaoset som varit (som varit överallt iof..) är faktiskt rätt skönt att inte vara där just nu.
    Ja, det gör ju att avresa i dec känns helt OK
  • Tant T
    Ariella skrev 2010-04-22 15:45:52 följande:
    Vi bodde där när vi var i Thailand nu. Jättefint, fräscht, trevlig personal, Bamseklubb etc. Vad vill du veta?
    Hej! Jag har kollat lite nu, vi ska åka i slutet av jan-början av feb nästa år och de alternativ som finns nu är dubbelrum med balkong och svit med direktutgång till poolen (som inte får bokas av oss som har en fyraåring med oss) samt rum för 4 pers. Så det enda som funkar är alltså dubbelrum, är dessa värda pengarna?
    Som jag skrivit tidigare, är hotellet "omysigt" för att vara Thailand? Läste nån som skrev det på ett annat forum...
    Hur är stranden vid hotellet? Jag har förstått att det inte finns några solstolar, finns det nån skugga öht, tar man med sig en strandhandduk och ligger direkt i solen eller ligger man inte alls, bara badar och gräver i sanden (om man är 4 år... ) och sen går tillbaka till poolen? Hur gjorde ni?
  • Thegran

någon som vet hur det är med converse (äkta eller inte) i thailand? Jag är ute efter små barnstorlekar, strl 23 och uppåt. Någon som vet om det går att få tag i i bangkok, och var? kan det finnas på lanta eller i krabi kanske dessutom?

• Jensa1973

Har du mera info om Norrköping Tessa?
    Vi är ju nere i där en helg i aug!!! Men vi har väl inte den turen att det är just "våran" helg

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Ariella
    Tant T skrev 2010-04-23 19:35:00 följande:
    Hej! Jag har kollat lite nu, vi ska åka i slutet av jan-början av feb nästa år och de alternativ som finns nu är dubbelrum med balkong och svit med direktutgång till poolen (som inte får bokas av oss som har en fyraåring med oss) samt rum för 4 pers. Så det enda som funkar är alltså dubbelrum, är dessa värda pengarna? Som jag skrivit tidigare, är hotellet "omysigt" för att vara Thailand? Läste nån som skrev det på ett annat forum...Hur är stranden vid hotellet? Jag har förstått att det inte finns några solstolar, finns det nån skugga öht, tar man med sig en strandhandduk och ligger direkt i solen eller ligger man inte alls, bara badar och gräver i sanden (om man är 4 år... ) och sen går tillbaka till poolen? Hur gjorde ni?
    Tror absolut att dubbelrummen är värda pengarna. Ni kan ju, om ni vill, göra ett försök att uppgradera till svit på plats. Thailändarna verkar som sagt inte bry sig om man bor med småbarn i de rum som har direkt utgång till poolen. Men det blir ju ett evigt passande då förstås.

Jag tycker inte att hotellet är omysigt alls. Det är ganska typiskt för ett thailändskt hotell i den prisklassen tycker jag. Det är stort, vilket kanske gör att det blir lite opersonligt, men det ligger fint, precis vid stranden och inbäddat i grönska.  Den delen av stranden är jättefin. Solstolar finns det inte, men jag såg flera som drog ner hotellets solsängar till stranden nu när vi var där. Man kan ju köpa eget parasoll om man vill ha skugga. Längst in, närmast hotellet skuggar palmerna lite.

Vi var en del på stranden (reste med en 4-åring och en 11-månaders) men hängde faktiskt mest vid poolerna, eftersom vår dotter (4-åringen) gillade bättre att bada i pool än i havet.

Det finns ju många andra boendealternativ som kanske är mysigare, mindre och personligare än Chada. Det beror lite på vad man är ute efter. För vår del var det Bamseklubben som lockade, plus att vi ville ha ett boende som vi visste var fräscht (vi har varit på Chada och tittat tidigare när vi hade släkt som bodde där). Andra ställen som vi ofta åt på och som verkade vara mysiga alternativ även för boende var Noble House (ligger precis bredvid Chada) och Southern Lanta.
  • Tullemi
    Jensa1973 skrev 2010-04-23 21:24:29 följande:
    Har du mera info om Norrköping Tessa?Vi är ju nere i där en helg i aug!!! Men vi har väl inte den turen att det är just "våran" helg
    Jag vill oxå veta mer. Försökte googla men fick inga träffar.

Idag har jag växlat till mig ytterligare 2500 Baht - goody goody .
  • Champagne77
    Suzybo skrev 2010-04-22 13:29:39 följande:
    Hej!Vilken klockren tråd jag hittar här!Vi håller just på att planera vår Thailandresa nästa vinter. Vi tänkte åka en månad omkring februari. Det är jag, mannen, 13-åringe och 1-åringen. Och det är Phuket som gäller, av rena bekvämlighetsskäl :) Orkar inte långa transefers eller ö-resor.Planen så här långt är först 2 veckor i Kata, och då har vi kollat på Centara Kata Beach. De sista två veckorna är vi sugna på Khao Lak och har kollat på Bayfront hotell.Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenheter från något av dessa hotell? Eller som tycker att vi borde kolla på något annat också?Tack tack tack i förväg!
    Vi har precis varit 2 veckor i Kata och bodde på just Centara Kata Beach. Toppenhotell som verkligen rekommenderas!! Superhärligt poolområde där vi var varje dag!! SÅ skönt ha nära till rummet, ha en dusch tillgänglig vid poolen, barnpool etc. Rekommenderas .
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-23 21:24:29 följande:
    Har du mera info om Norrköping Tessa?Vi är ju nere i där en helg i aug!!! Men vi har väl inte den turen att det är just "våran" helg
    tyvärr, har ingen info alls mer än att det ska vara i aug.
    här är iaf förra årets inbjudan :) : http://www.thaihouse.nu/fest.pdf
    där finns telenr som man borde kunna ringa till och höra mer.
  • Suzybo
    Champagne77 skrev 2010-04-24 08:15:26 följande:
    Vi har precis varit 2 veckor i Kata och bodde på just Centara Kata Beach. Toppenhotell som verkligen rekommenderas!! Superhärligt poolområde där vi var varje dag!! SÅ skönt ha nära till rummet, ha en dusch tillgänglig vid poolen, barnpool etc. Rekommenderas .
    Åh vad roligt att höra!
    Vad hade ni för typ av rum? Jag antar att det fanns mycket barnfamiljer där så att ungarna lätt kunde hitta kompisar? Fanns det även lite äldre barn? Vår äldsta kommer ju att vara 13 när vi åker pch har ju vuxit ur bamseklubbar och sånt .

Gillade ni Kata i övrigt? Har ni några speciella tips?
    Var det enkelt att ta sig till stranden förretsen? Barnvänlig strand?

Ja, du får gärna berätta hur mycket som helst. Vi är precis i bokartagen och drömmer oss bort hela dagarna ....
  • Thegran

Nu har jag fyllt på dotterns "till thailand garderob" :) HM hade jättebra rea här med massa t-shirts och några shorts i rätt strl :)
    vågar inte lita på att det finns barnkläder som vi tycker är fina på lanta så vi tar med oss, sen ger vi bort det vi har med oss innan vi åker till bangkok och shoppar väskorna fulla ;)
    Nån vill väl säkert ha kläder och flytväst antar jag.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)