• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Trulis78

Min snart 2-åring älskar sin ritplatta! Och dvd-spelaren sysselsatte henne ganska långa stunder på planet. Jag hade också köpt ett sånt där kittyhus som man ska bygga ihop och klistra klistermärken på och det gjorde vi tillsammans på planet. Mycket uppskattat och tog säkert en timme eller en och en halv.

• Mawe123
    Thegran skrev 2010-04-21 20:36:44 följande:
    tips på hur man underlättar flygresan för en två åring? är ute i god tid - men tankarna snurrar ju :)vi har tänkt köpa en bärbar dvd för att försöka roa henne iaf korta stunder med film. kanske en sån där ritplatta? brukar två åringar gilla sådant? russin, små leksaker..men vad?
    Reste med två åring i dec, på vårt flyg hade alla egen skärm och valde tv program så när han inte sov såg han på kalle o långben och gänget på tv:n.

Men jag hade köpt med mig tre små böcker från barnens hus, med massor av klistermärken/stickers, böckerna hette typ fordon och djur och bondgården. Han älskar dessa böcker, de har roat honom många timmar. Sen köpte jag med 4-5 st små pixieböcker, några klubbor och några tablettaskar, som små mutor -fungerade toppen!
    William 000213, Lowe 070712
  • benjamin 040722

Äntligen är min familj hemma från Thailand =) lååång tågresa och sedan sista biten med bil. Nu efterlyser dem sina väskor...

• Thegran

Tack för tipsen! Då ska jag kika efter ritplatta och sådana där böcker med klistermärken och annat smått och gott när vi åker till Ullared i sommar :)

har också bestämt att det blir en tur till Norrköping och Thaifestivalen där i aug!

• Suzybo

Hej!
    Vilken klockren tråd jag hittar här!
    Vi håller just på att planera vår Thailandresa nästa vinter. Vi tänkte åka en månad omkring februari. Det är jag, mannen, 13-åringe och 1-åringen. Och det är Phuket som gäller, av rena bekvämlighetsskäl :) Orkar inte långa transefers eller ö-resor.

Planen så här långt är först 2 veckor i Kata, och då har vi kollat på Centara Kata Beach.
    De sista två veckorna är vi sugna på Khao Lak och har kollat på Bayfront hotell.

Nu undrar jag om det finns någon här som har erfarenheter från något av dessa hotell? Eller som tycker att vi borde kolla på något annat också?

Tack tack tack i förväg!

• Ariella
    Tant T skrev 2010-04-16 21:17:18 följande:
    Hej, nån som bott på Chada Beach Resort (Blue Village) på Koh Lanta? Vi väljer på det och Lanta Resort Bungalows på Long Beach, men eftersom vi förstått att Klong Dao är det absolut bästa för en 4,5-åring så lutar det mer åt det första alternativet men det kostar ju lite mer...
    Vi bodde där när vi var i Thailand nu. Jättefint, fräscht, trevlig personal, Bamseklubb etc. Vad vill du veta?
  • leson76
    Ariella skrev 2010-04-22 15:45:52 följande:
    Vi bodde där när vi var i Thailand nu. Jättefint, fräscht, trevlig personal, Bamseklubb etc. Vad vill du veta?
    Något speciellt man ska tänka på vid val av rum?
    Kan man bo 4 i dreas billigaste rumsalt?
    Någon byggnad som är trevligare att bo i än någon annan?

Hur är frukosten?
    Servicen?
    SPA:n?

:)
  • Ariella
    leson76 skrev 2010-04-22 22:10:01 följande:
    Något speciellt man ska tänka på vid val av rum? Kan man bo 4 i dreas billigaste rumsalt?Någon byggnad som är trevligare att bo i än någon annan?Hur är frukosten?Servicen?SPA:n? :)
    Vi valde den "dyrare" varianten med rum när vi bokade hemifrån (kostade inte särskilt mycket mer), men uppgraderade sedan ännu ett snäpp på plats. Det kostade inget extra, eftersom det var i slutet av säsongen och långt ifrån fullt. Då fick vi ett jättestort rum som bestod av 2 rum med mellanliggande badrum och balkong ut  mot den stora poolen. Bokar man bottenvåningen så får man direkt utgång till poolen från balkongen, d v s man kan hoppa i och bada direkt från sin balkong. Dock får man inte det om man har barn under 11 eller 12 år enligt Fritidsresor. Men byter man rum på plats så bryr de sig inte, vi såg flera småbarnsfamiljer som bodde så. Den här rumstypen heter Grand Suite.

Deras billigaste rumsalternativ är helt okej också, men inte lika stort och med mycket mindre badrum.

Frukosten är jättebra, det finns allt man kan tänka sig. Bra service är det och jag tycker personalen var hyfsat bra på engelska. Städningen funkade kanon, vår städerska lärde sig snabbt våra rutiner och passade på att städa då vi var och åt frukost. Vet inte om det kanske berodde på att vi flitigt gav henne dricks

Testade aldrig deras SPA, eftersom det finns så många billigare ställen på stranden. Vi åt inte på hotellets restaurang heller, förutom att vi en gång tog room service, så den kan jag inte bedöma. Men överlag ett bra hotell och jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Den enda nackdel jag kan komma på är att sängarna är grymt obekväma. Stenhårda, och varje gång man ska vända sig så knarrar det så att det känns som att man ska väcka alla på hela hotellet
  • Karolina75
    Ariella skrev 2010-04-23 08:30:12 följande:
    Vi valde den "dyrare" varianten med rum när vi bokade hemifrån (kostade inte särskilt mycket mer), men uppgraderade sedan ännu ett snäpp på plats. Det kostade inget extra, eftersom det var i slutet av säsongen och långt ifrån fullt. Då fick vi ett jättestort rum som bestod av 2 rum med mellanliggande badrum och balkong ut  mot den stora poolen. Bokar man bottenvåningen så får man direkt utgång till poolen från balkongen, d v s man kan hoppa i och bada direkt från sin balkong. Dock får man inte det om man har barn under 11 eller 12 år enligt Fritidsresor. Men byter man rum på plats så bryr de sig inte, vi såg flera småbarnsfamiljer som bodde så. Den här rumstypen heter Grand Suite. Deras billigaste rumsalternativ är helt okej också, men inte lika stort och med mycket mindre badrum. Frukosten är jättebra, det finns allt man kan tänka sig. Bra service är det och jag tycker personalen var hyfsat bra på engelska. Städningen funkade kanon, vår städerska lärde sig snabbt våra rutiner och passade på att städa då vi var och åt frukost. Vet inte om det kanske berodde på att vi flitigt gav henne dricks Testade aldrig deras SPA, eftersom det finns så många billigare ställen på stranden. Vi åt inte på hotellets restaurang heller, förutom att vi en gång tog room service, så den kan jag inte bedöma. Men överlag ett bra hotell och jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Den enda nackdel jag kan komma på är att sängarna är grymt obekväma. Stenhårda, och varje gång man ska vända sig så knarrar det så att det känns som att man ska väcka alla på hela hotellet
    Blir nyfiken på vad ett sånt här alternativ kan kosta! Det låter ju toppen, om än gissningsvis dyrt... Vi letar också efter hotell eller bungalow med två rum på Khlong Dao.
  • Thegran

mycket strul i thailand nu.
    protesterna i bkk, och så flygkaoset som varit (som varit överallt iof..) är faktiskt rätt skönt att inte vara där just nu.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)