• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Champagne77
    Suzybo skrev 2010-04-24 11:25:07 följande:
    Åh vad roligt att höra!Vad hade ni för typ av rum? Jag antar att det fanns mycket barnfamiljer där så att ungarna lätt kunde hitta kompisar? Fanns det även lite äldre barn? Vår äldsta kommer ju att vara 13 när vi åker pch har ju vuxit ur bamseklubbar och sånt . Gillade ni Kata i övrigt? Har ni några speciella tips? Var det enkelt att ta sig till stranden förretsen? Barnvänlig strand?Ja, du får gärna berätta hur mycket som helst. Vi är precis i bokartagen och drömmer oss bort hela dagarna ....
    Vi hade ett vanligt dubbelrum, men vår son var endast 10-11 månader när vi var där... . Till er rekommenderar jag nog att boka en lägenhet istället, då har ni ju två rum . Det fanns en promenadväg att gå till stranden, men vi var faktiskt bara på stranden en gång... Eftersom sonen inte är så gammal var det mycket smidigare att vara vid det härliga poolområdet. Vi har varit i Thailand många ggr - och även jobbat där under lägre perioder - och tyckte faktiskt att stranden hade blivit ganska smutsig och dålig, men det är väl för att vi har sett den under så många år. Ni kommer tycka den är bra . Eftersom ni har äldre barn så kommer ni nog att vara på stranden mer. Den är långgrund och det passar ju bra för er . Sedan hyr ni ju solstolar och parasoll på stranden .

Det var MYCKET barn på hotellet i alla möjliga åldrar, så sonen kommer inte ha problem att hitta kompisar . Alla restauranger runt omkring har kanongod mat .

Fråga på om du vill veta mer .
  • korvmamman

Hej!!

Sitter och tittar på hus i koh lanta för långtidsboende... vi tänkte åka 2 månader, nov-dec 2011. ute i god tid, ja vet... men till denna vinter är det mesta uppbokat redan.

Vi åker med en 1,5 åring och en 2,5 åring.... Känns lite risky att ha egen pool, en 1,5 åring lär ju trilla i den titt som tätt?

Är Klong Dao Beach den bästa stranden med tanke på åldern på barnen? MAn vill ju inte ha flytväst på dom hela tiden!

Har ni några tips på hus? Nån som gjort likadan resa ungefär?

• Tant T

Sitter och hade tänkt boka det jag såg igår kväll, två dubbelrum superior, nu är alla dessa slut på Fritidsresor mellan datumen 21 jan och 18 feb! Måste boka resan nu under dagen, det verkar som om hotellet kommer att bli fullbokat under helgen!

Tror ni att man kan boka en svit med direktutgång till poolen som står på min mamma (som då inte har barn under 12 år) och ett dubbelrum (för mig, sambon och dottern) och sen byta med varann väl på plats? Hon behöver ju inte alls det stora rummet ensam. Jag menar, begränsningen som Fritidsresor har gäller väl ändå inte när man väl kommit på plats, då borde man ju kunna byta?

Ariella skrev 2010-04-23 22:35:42 följande:
    Tror absolut att dubbelrummen är värda pengarna. Ni kan ju, om ni vill, göra ett försök att uppgradera till svit på plats. Thailändarna verkar som sagt inte bry sig om man bor med småbarn i de rum som har direkt utgång till poolen. Men det blir ju ett evigt passande då förstås. Jag tycker inte att hotellet är omysigt alls. Det är ganska typiskt för ett thailändskt hotell i den prisklassen tycker jag. Det är stort, vilket kanske gör att det blir lite opersonligt, men det ligger fint, precis vid stranden och inbäddat i grönska.  Den delen av stranden är jättefin. Solstolar finns det inte, men jag såg flera som drog ner hotellets solsängar till stranden nu när vi var där. Man kan ju köpa eget parasoll om man vill ha skugga. Längst in, närmast hotellet skuggar palmerna lite. Vi var en del på stranden (reste med en 4-åring och en 11-månaders) men hängde faktiskt mest vid poolerna, eftersom vår dotter (4-åringen) gillade bättre att bada i pool än i havet. Det finns ju många andra boendealternativ som kanske är mysigare, mindre och personligare än Chada. Det beror lite på vad man är ute efter. För vår del var det Bamseklubben som lockade, plus att vi ville ha ett boende som vi visste var fräscht (vi har varit på Chada och tittat tidigare när vi hade släkt som bodde där). Andra ställen som vi ofta åt på och som verkade vara mysiga alternativ även för boende var Noble House (ligger precis bredvid Chada) och Southern Lanta.
  • Tant T

Blir supernojig nu när jag ser att fler o fler rum försvinner iväg från hotellet för varje timme som går, tror ni att man kan byta rum med varann när man väl kommer ner eller ska vi ta det säkra före det osäkra och boka två vanliga dubbelrum nåt datum som det finns kvar?!

• Ariella
    Tant T skrev 2010-04-24 17:40:08 följande:
    Blir supernojig nu när jag ser att fler o fler rum försvinner iväg från hotellet för varje timme som går, tror ni att man kan byta rum med varann när man väl kommer ner eller ska vi ta det säkra före det osäkra och boka två vanliga dubbelrum nåt datum som det finns kvar?!
    Tror inte det är några problem att byta rum när ni är på plats. Det är ju hotellet som hanterar det, inte Fritidsresor. De lär ju inte kolla vem som sover i vilket rum ändå
  • Tant T
    Ariella skrev 2010-04-24 19:16:21 följande:
    Tror inte det är några problem att byta rum när ni är på plats. Det är ju hotellet som hanterar det, inte Fritidsresor. De lär ju inte kolla vem som sover i vilket rum ändå
    Nu har jag bokat två dubbelrum trots allt, undrar om man kan ändra nu? Eller så ska jag låta det vara? Det blir säkert bra med dubbelrum oxå...
  • leson76
    Ariella skrev 2010-04-23 08:30:12 följande:
    Vi valde den "dyrare" varianten med rum när vi bokade hemifrån (kostade inte särskilt mycket mer), men uppgraderade sedan ännu ett snäpp på plats. Det kostade inget extra, eftersom det var i slutet av säsongen och långt ifrån fullt. Då fick vi ett jättestort rum som bestod av 2 rum med mellanliggande badrum och balkong ut  mot den stora poolen. Bokar man bottenvåningen så får man direkt utgång till poolen från balkongen, d v s man kan hoppa i och bada direkt från sin balkong. Dock får man inte det om man har barn under 11 eller 12 år enligt Fritidsresor. Men byter man rum på plats så bryr de sig inte, vi såg flera småbarnsfamiljer som bodde så. Den här rumstypen heter Grand Suite.Deras billigaste rumsalternativ är helt okej också, men inte lika stort och med mycket mindre badrum.Frukosten är jättebra, det finns allt man kan tänka sig. Bra service är det och jag tycker personalen var hyfsat bra på engelska. Städningen funkade kanon, vår städerska lärde sig snabbt våra rutiner och passade på att städa då vi var och åt frukost. Vet inte om det kanske berodde på att vi flitigt gav henne dricks Testade aldrig deras SPA, eftersom det finns så många billigare ställen på stranden. Vi åt inte på hotellets restaurang heller, förutom att vi en gång tog room service, så den kan jag inte bedöma. Men överlag ett bra hotell och jag skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Den enda nackdel jag kan komma på är att sängarna är grymt obekväma. Stenhårda, och varje gång man ska vända sig så knarrar det så att det känns som att man ska väcka alla på hela hotellet
    Stort tack Ariella!!! :)
  • noggis

Idag bär det av till Phuket!! =)
    Är riktigt nervös då det är första gången vi flyger med barn. Lilla Lukas är 11 månader och har precis haft öroninflammation (pencilinkuren avslutades i torsdags)
    Men han mår betydligt bättre! Dock tror jag det är ännu en tand på g, gnällig å dregglar mer än vanligt.. Å biter på ALLT!

Känns som jag glömt allt ja inte bör glömma! Vad bör jag ha med mig i handbagaget? Det är ju trots allt 11 timmars resa och vill inte sitta på 10.000meters höjd å ha glömt det viktigaste...
    Vad gör jag om han får lock för öronen? Om han får feber??
    Hehehe Supernojjig! haha

Tacksam för massa olika tips! =)

• Thegran

vem var det som mer hade "vunnit" en gratis resortvecka?

Jag har nu läst rapport från en som varit där, och hon säger att det bara är att boka och att det inte var något farligt alls :)

Ska ringa och höra mer med företaget idag, och fungerar det som vi vill så bokar vi nu snart :)

• Tullemi

noggis: du har väl ett minimini-apotek i handbagaget, tex rumppanodil och nezeril?
    Trevlig resa! Inte alls avis *harkel*

Milea 080217 Lucas 100202
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)