• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • winters

Tack för tipsen!

Vi åker 15 november, först två veckor i AoNang och sedan två veckor i Khao Lak.

Då ska vi nog bo på samma hotell, Blue Village Exotic Khao Lak Seaview heter det vi ska bo på.

Ja, det får nog bli en långsam båt till Similan, kan ju vara lite blåsigt i december har jag förstått. Kanske blir en tripp till Surin oxå, ska ju vara fantastiskt att snorkla där. Frågan är om man ska ta båda, eller satsa på flera dagar på Similan...

Naturreservatet gjorde vi förra gången vi var i Ao Nang, så det hoppar vi nog den här gången, men det var fint och väl värt ett besök. Vad var det för marknad ni var på?

Vad gick taxin på förresten till White Sand Beach?

Oscar 091001
  • mee79

hej hej, jag är en flitig trådläsare men skriver sällan! vi åker till phuket om en vecka med 11 månaders dotter. vi åker från kastrup och undrar om nån vet vad en sån påse till vagnen kostar där, har hört alltifrån 40 dkk till 175 dkk, lite skillnad, så om nån vet är jag tacksam!

• Mawe123
    lolo21 skrev 2010-04-28 17:16:47 följande:
    Åhh detta är tråden jag har sökt! Ska läsa o läsa=) Har nån av er vart här www.fritidsresor.se/boka-resa/HotelAbout.aspx... ??Tycker det verkar helt underbart men tvekar inför den låånga resan med en 3-åring. Vi har tidigare åkt till mallorca och gran canaria med sonen o det har gått bra, men det är ju bara halva res-tiden..
    På tuifly som ni då flyger med..? finns ett toppen underhållningssystem vid varje säte. Där finns massor av filmer, tv program, spel o musik, det roade vår två åring måååånga timmar.
    William 000213, Lowe 070712
  • Thegran
    crispy skrev 2010-04-28 16:11:37 följande:
    Hej alla!Min man, jag och vår 10 månaders dotter har planerat att resa till Thailand tillsammans med mina föräldrar i december i år (HuaHin pga golfutbudet). Nu börjar vi dock vackla lite med tanke på oroligheterna i Bangkok... Dels pga säkerheten, men även den ekonomiska aspekten. Hur har ni andra tänkt kring detta? Med charter-/paketresa får man ju tillbaka pengarna om UD avråder från resa, men vi tänkte åka reguljärt...Ingen annan som har funderat kring detta? Har inte sett något i tråden när jag har kikat in.
    december är det långt till, och ingen vet nog hur det kommer se ut i thailand då. Jag skulle absolut boka. Vi åker 1 nov, och har bokat hotell i bangkok 10-13 december innan vi flyger hem.
    Litar på att det lugnat ner sig tills dess, det är 6 månader kvar.
    Då oroar jag mig mer för att kungen skulle dö, då lär det bli kaos i landet.

Vi har bokat reguljärt, via Jorden resor och flyger med Thai. Vi har bokat sådana biljetter som vi betalar en månad innan avresa, avbokar vi innan dess förlorar vi inte en krona. När betalningen är lagd kommer vi teckna en försäkring på ett par hundralappar, då kan vi avboka oavsett orsak fram till avgång och förlorar enbart1500 kr per biljett.

Jag vet att några som bokat med Thai får tillbaka pengarna på resan de avbokat, som skulle gå till bangkok nu i dagarna just pga oroligheterna.
  • Suzybo

YlvaD
    Tipp topp-tack!!
    Vi åker i februari 2011, 2 veckor i Kata och 2 i Khao Lak. Bra med era restaurangtips, ska spara dem!
    Längre båtuflykter är nog inget för oss heller eftersom vår yngsta bara är ett och ett halvt år när vi reser.

Jag undrar också över marknaden.

• YlvaD
    Suzybo å Winter;

Ni kommer att få en toppenresa:). Längtar redan tillbaks...

Marknaden var på "vägen", är bara att säga till chauffören att Ni vill till marknaden. Jag har för mig att det var må, on och lör (denna var det mest utställare). Det finns ALLT... thailändare som säljer. Grillar hela grisar, haha:)

Nästan mitt emot ligger en stor polisbåt (i plåt) som flög upp och lade sig där i tsunamin, helt otroligt, men sant.

Jag har för mig att Vi betalade 600 bth tur/retur till white sand.

För övrigt fanns det MASSOR av optiker, så jag inhandlade två par glasögon för ca, 2000 sek. Är jättenöjd med dem!

Vi upplevde det lite mera svårprutat än Ao nang, eller så är vi dåliga...:) Fanns ett par försäljare vid stranden (lite skillnad från Ao nang, där det fanns massor) och de är roligare att göra bra affärer med:)

// Ylva
  • Jensa1973

Nu pratas det optiker.

Jag undrar finns det någon bra på Lanta??

Samt att jag verkligen skulle vilja prova att gå till tandläkaren..

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-28 20:37:51 följande:
    Nu pratas det optiker.Jag undrar finns det någon bra på Lanta??Samt att jag verkligen skulle vilja prova att gå till tandläkaren..
    har tänkt besöka både optiker och tandläkare på lanta jag med :)
  • Jensa1973

men då kan ju du rapportera!!!
    PERFEKT
    Jag vill ha bedövning hos tandläkaren, samt veta vad det kostar..

Hos oprikern vill jag ha såna glasögon som blir mörka av starkt ljus

HEHEHE

men kolla gärna va det kostar och om det är värt det såklart. Kanske finns mera att välja på i Krabi också??

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)