• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Simbaa
    mitapita71 skrev 2010-05-07 12:22:08 följande:
    Simbaa - För att få 30 nya dagar så måste man komma med flyg tillbaka till Thailand så det funkar inte längre att åka landvägen någonstans. Sök visum på 60 dagar hemifrån! Tidigare har man kunnat förlänga detta visum på plats 30 dagar - hör med ambassaden i Stockholm alt konsulatet i Göteborg.
    HAr skickat en fråga till ambassaden så vi får se
  • Thegran
    leson76 skrev 2010-05-07 19:02:34 följande:
    Usch, det var tråkigt att läsa. "Hemskt"...:(
    kan du inte ta något annat boende? eller har du redan bokat?
  • Mawe123
    Vi gick förbi där flera gånger, bodde på southern, säkert fina rum och underbar pool, med bra läge på barnvänlig strand. Att de har lite dyrare priser gör nog inte så mycket för det finns en uppsjö av restauranger efter stranden att välja mellan.
    Blir säkert lyckat!

äldsta sonen brukade smita iväg med kompisar och tjuvbada i deras pool på natten {#lang_emotions_tongue_out}
    William 000213, Lowe 070712
  • Ariella
    Jag tycker inte du ska oroa dig. Vi boddde på Chada nu i april och vi tycker inte alls att det var hemskt, utan snarare trevligt och mysigt. Fräscha rum, trevlig personal, lagom mycket folk (vissa dagar var man nästan ensam i den stora poolen) bra frukost, bra Bamseklubb och andra aktiviteter för barn, nära stranden med alla restauranger, nära Saladan etc. Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter och vad man gillar.

Deras restaurang är "dyr" relativt sett, men det gör ju inte så mycket då det finns en hel uppsjö andra restauranger att välja mellan på kort gångavstånd. Vi åt inte på hotellet en enda gång, förutom att vi tog room service till lunch en dag när vi inte kände för att gå ut.
  • Smilla75
    Ariella skrev 2010-05-08 12:49:06 följande:
    Jag tycker inte du ska oroa dig. Vi boddde på Chada nu i april och vi tycker inte alls att det var hemskt, utan snarare trevligt och mysigt. Fräscha rum, trevlig personal, lagom mycket folk (vissa dagar var man nästan ensam i den stora poolen) bra frukost, bra Bamseklubb och andra aktiviteter för barn, nära stranden med alla restauranger, nära Saladan etc. Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter och vad man gillar. Deras restaurang är "dyr" relativt sett, men det gör ju inte så mycket då det finns en hel uppsjö andra restauranger att välja mellan på kort gångavstånd. Vi åt inte på hotellet en enda gång, förutom att vi tog room service till lunch en dag när vi inte kände för att gå ut.
    Mawe123 skrev 2010-05-07 21:10:44 följande:
    Vi gick förbi där flera gånger, bodde på southern, säkert fina rum och underbar pool, med bra läge på barnvänlig strand. Att de har lite dyrare priser gör nog inte så mycket för det finns en uppsjö av restauranger efter stranden att välja mellan.Blir säkert lyckat! äldsta sonen brukade smita iväg med kompisar och tjuvbada i deras pool på natten
    Jag instämmer. Har gått på området och det är trevligt om än lite fancy. Läget är super. Restaurangen dyr som sagt.
  • Tuss84

Nån som bott på Phuket Orchid Resort och Spa i Karon Beach?
    Vad tyckte ni isf om hotellet?
    Var det prisvärt och bra?

Vi har bokat resa till Thailand i mars nästa år och eftersom vi kommer att ha 3 små barn med i resesällskapet (vår dotter 14 månader, hennes två kusiner 3,5 år samt 12 månader gamla) så valde vi Orchid resort och spa pga dess rykte om att vara väldigt barnvänligt och bra.

Vad finns det för slags barnmat (framförallt gröt och välling) i Thailand?
    Finns det badblöjor numera?
    Förra året fanns det inte vet jag när jag och svägerskan letade som galningar!

• YlvaD

Hej på Er alla!

Jag har två frågor:

Är det någon som varit på Khanom?

Hur lång är resvägen mellan Krabi och Khao Lak?

Tack på förhand!

Mvh// Ylva

• leson76
    Ariella skrev 2010-05-08 12:49:06 följande:
    Jag tycker inte du ska oroa dig. Vi boddde på Chada nu i april och vi tycker inte alls att det var hemskt, utan snarare trevligt och mysigt. Fräscha rum, trevlig personal, lagom mycket folk (vissa dagar var man nästan ensam i den stora poolen) bra frukost, bra Bamseklubb och andra aktiviteter för barn, nära stranden med alla restauranger, nära Saladan etc. Det beror ju helt och hållet på vad man är ute efter och vad man gillar. Deras restaurang är "dyr" relativt sett, men det gör ju inte så mycket då det finns en hel uppsjö andra restauranger att välja mellan på kort gångavstånd. Vi åt inte på hotellet en enda gång, förutom att vi tog room service till lunch en dag när vi inte kände för att gå ut.
    Tack, det var skönt att höra...började få lite ångest över att lagt så mycket pengar på ett "omysigt" ställe. Man vill ju gärna få lite genuin feeling när man är där och visst hade det varit trevligt att kunna äta var man bor...hrmm....

Jaja, det är förhoppningsvis inte sista gången man åker till Koh Lanta. Kanske får kika  runt efter annat boende inför nästa resa :)

Ariella, du som bott där. Var skulle du boka boende om du skulle resa till Koh Lanta någon mer gång?
  • Ariella
    leson76 skrev 2010-05-08 23:36:28 följande:
    Tack, det var skönt att höra...började få lite ångest över att lagt så mycket pengar på ett "omysigt" ställe. Man vill ju gärna få lite genuin feeling när man är där och visst hade det varit trevligt att kunna äta var man bor...hrmm....Jaja, det är förhoppningsvis inte sista gången man åker till Koh Lanta. Kanske får kika  runt efter annat boende inför nästa resa :) Ariella, du som bott där. Var skulle du boka boende om du skulle resa till Koh Lanta någon mer gång?
    Alltså, det är ju absolut inte så att maten är så dyr att man inte kan äta på hotellet Men vi kände oftast för att gå någon annanstans och äta, skönt med en promenad och mysigt att gå iväg på stranden i solnedgången. Många andra gäster åt på hotellet flera kvällar såg vi, så de verkade ju tycka maten var bra där.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att bo på Chada igen. Det var tredje gången vi var på Lanta och vi kommer säkerligen åka tillbaka. Det finns ju annars flera ställen med bungalows som jag tyckte såg mysiga ut, tror säkert att många som hänger i den här tråden har bott på något av dem. Ett heter Noble House och det ligger precis bredvid Chada. Southern Lanta är ett annat. Vi åt ganska ofta på båda dessa ställen och de har jättebra mat och trevlig personal. Lägre standard på boendet än Chada tror jag, men det verkade rent och fräscht och vi pratade med folk som bodde där och de var nöjda.

Vi såg även ett riktigt schysst ställe när vi var där nu, som låg ännu lite längre norrut på stranden: Costa Lanta. Tror dock att det var i den övre prisklassen, men läckert var det.

Men, som sagt. Jag tror ni kommer bli nöjda med Chada
  • Mawe123
    leson76 skrev 2010-05-08 23:36:28 följande:
    Tack, det var skönt att höra...började få lite ångest över att lagt så mycket pengar på ett "omysigt" ställe. Man vill ju gärna få lite genuin feeling när man är där och visst hade det varit trevligt att kunna äta var man bor...hrmm....Jaja, det är förhoppningsvis inte sista gången man åker till Koh Lanta. Kanske får kika  runt efter annat boende inför nästa resa :) Ariella, du som bott där. Var skulle du boka boende om du skulle resa till Koh Lanta någon mer gång?
    Var glad och förväntasfull inför din bokade resa, tror den kommer bli underbar!

Självklart kan ni äta där ni bor, fast prisläget kanske är lite högre. Vi bodde på southern nu i vintras och kommer att bo där nästa vinter också. Vi åt där många dagar men också på restaurangen på "torget" vid stranden som var bra, picasso var bra, Gong Grit lite längre bort blev vår favoritrestaurang. Hans var bra. Det finns en hel uppsjö restauranger längs stranden och ni hittar säkert snabbt er favorit. På kvällarna tog vi ofta en tuktuk in till saladan och åt på Papas eller så åkte vi till Long Beach och åt på Bayen.
    William 000213, Lowe 070712
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)