• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • syster j

Har gett mina barn twinrix,. Det är vad de rekommenderade på vaccinationsmott. Vi bor i stockholm och vi betalade ca 475 kr per spruta till barnen och nåt på 500 för oss. Det kanske finns billigare ställen i S-holm, vi gjorde aldrig nån prisjämförelse utan gick till det stället där vi vet att de är pedagogiska mot barnen (då de tycker att det är hemskt att ta sprutor).

• Jensa1973

Kan man ge twinrix från små små barn!!??

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Tullemi

Barn under 1 år får inte Twinrix.
    Twinrix till vuxna/äldre barn ska tas 3 ggr: 0 - 1 - 6 månadersintervaller.
    Vi betalar 450:-/barn och 530:-/vuxen och per tillfälle (Göteborg).

• winters

Vår son kommer att vara 13 ½ månad när vi åker, de ska lägga upp ett vaccinationsprogram på BVC så att han hinner få allt han behöver innan vi åker. Kanske är ett gränsfall med twinrix då, behöver de bara en dos innan man åker och de andra är för att få ett långt skydd, eller behövs två? Får han havrix i stället, eller gäller samma för det? Tänkte att det är bra att veta lite om det är så att vi får välja mellan dem...

Min man o jag har allt vi behöver, behöver bara fylla på med Dukoral och det har jag förstått att Oscar inte får eftersom han inte är 2 år.

Oscar 091001
  • Jensa1973

okej.. min son kommer fylla 2 år medan vi är utomlands och på mitt eminenta bvc sa de att han inte behövde mera än den v anliga vaccineringen

Har dock inte fått svar på frågan vad det kostar än från min vårdcentral

Ja just har jag ju också hört något om att man måste ta 2 turer innan man åker och den sista vid hemkomsten...

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Thegran
    winters skrev 2010-04-28 13:18:02 följande:
    Vår son kommer att vara 13 ½ månad när vi åker, de ska lägga upp ett vaccinationsprogram på BVC så att han hinner få allt han behöver innan vi åker. Kanske är ett gränsfall med twinrix då, behöver de bara en dos innan man åker och de andra är för att få ett långt skydd, eller behövs två? Får han havrix i stället, eller gäller samma för det? Tänkte att det är bra att veta lite om det är så att vi får välja mellan dem...Min man o jag har allt vi behöver, behöver bara fylla på med Dukoral och det har jag förstått att Oscar inte får eftersom han inte är 2 år.
    äh, dukoral klarar man sig lika bra utan.
  • Thegran

vi kör havrix på oss vuxna, får se vad de på rekomenderar till dottern, som är 1.5 nu. tänkte ta tag i det där i sommar...kanske ska ringa och höra imorgon redan förresten, är bra o veta :)

• Tullemi
    winters skrev 2010-04-28 13:18:02 följande:
    Vår son kommer att vara 13 ½ månad när vi åker, de ska lägga upp ett vaccinationsprogram på BVC så att han hinner få allt han behöver innan vi åker. Kanske är ett gränsfall med twinrix då, behöver de bara en dos innan man åker och de andra är för att få ett långt skydd, eller behövs två? Får han havrix i stället, eller gäller samma för det? Tänkte att det är bra att veta lite om det är så att vi får välja mellan dem...Min man o jag har allt vi behöver, behöver bara fylla på med Dukoral och det har jag förstått att Oscar inte får eftersom han inte är 2 år.
    Milea fick en spruta Havrix innan avresa och då var hon 9 månader. I ert fall så borde ni kunna ge er son Twinrix. Det hade jag valt före Havrix, lika bra med skydd mot både HepA och HepB.
    2 doser innan avresa ska man åtminstone hinna med - vad jag hört iaf.
    Dukoralen ska vi också strunta i inför vår dec. resa.
  • YlvaD
    Suzybo och Winters;

Vi bodde på Seaview resort och det ligger ganska "centralt". Vi gick strandpromenaden till Bayfront, för vid deras starnd fanns ett kanon massage ställe som Vi fastnade för:)

Vi var inte ute på så jättemånga utflykter. Det blev elefant-trekking, naturreservat, lite olika stränder, marknaden m.m.

Vi tyckte White sand var den bästa och dit tog det ca, 20 min. från vårat hotell. Det är "fasta" taxipriser som var svåra att pruta. Upplevde taxin/ tuk-tuk dyrare i Khao Lak än Ao nang. Det var inte heller de "riktiga" tuk-tuk som fanns i Ao nang.

Vi pratade med några familjer som hade varit ute vid Similan/ Surin och det var helt fantastiskt, men de hade barn som var över 6 år. Det var nog ganska "stötit" med speedboat och det blåste typ mer eller mindre hela tiden.

Hade våran tjej varit äldre hade inte vi tvekat, men hon är 3½, så det kändes för lite. En långsam båt är nog att föredra:)

Favvorestauranger; Viking (skandinavisk mat- lite dyrare), Happy Lagoon - jättegod thai, Somsri, Peter Pan, -jättegod pizza, Mc Donald`s - våran dotter`s favvo:), fanns även en restaurang som hade serveringen ute på en gräsmatta som hade god thai. Det finns en mängd restauranger som vi inte provade och smaken är som baken.... Viking hade ALLTID kö vid 8- tiden:)

När ska Ni åka?

Mvh// Ylva
  • crispy

Hej alla!

Min man, jag och vår 10 månaders dotter har planerat att resa till Thailand tillsammans med mina föräldrar i december i år (HuaHin pga golfutbudet). Nu börjar vi dock vackla lite med tanke på oroligheterna i Bangkok... Dels pga säkerheten, men även den ekonomiska aspekten. Hur har ni andra tänkt kring detta? Med charter-/paketresa får man ju tillbaka pengarna om UD avråder från resa, men vi tänkte åka reguljärt...

Ingen annan som har funderat kring detta? Har inte sett något i tråden när jag har kikat in.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)