• Tant T

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej,

nån som bott på Chada Beach Resort (Blue Village) på Koh Lanta?
    Vi väljer på det och Lanta Resort Bungalows på Long Beach, men eftersom vi förstått att Klong Dao är det absolut bästa för en 4,5-åring så lutar det mer åt det första alternativet men det kostar ju lite mer...

• Tant T
    Ariella skrev 2010-04-22 15:45:52 följande:
    Vi bodde där när vi var i Thailand nu. Jättefint, fräscht, trevlig personal, Bamseklubb etc. Vad vill du veta?
    Hej! Jag har kollat lite nu, vi ska åka i slutet av jan-början av feb nästa år och de alternativ som finns nu är dubbelrum med balkong och svit med direktutgång till poolen (som inte får bokas av oss som har en fyraåring med oss) samt rum för 4 pers. Så det enda som funkar är alltså dubbelrum, är dessa värda pengarna?
    Som jag skrivit tidigare, är hotellet "omysigt" för att vara Thailand? Läste nån som skrev det på ett annat forum...
    Hur är stranden vid hotellet? Jag har förstått att det inte finns några solstolar, finns det nån skugga öht, tar man med sig en strandhandduk och ligger direkt i solen eller ligger man inte alls, bara badar och gräver i sanden (om man är 4 år... ) och sen går tillbaka till poolen? Hur gjorde ni?
  • Tant T

Sitter och hade tänkt boka det jag såg igår kväll, två dubbelrum superior, nu är alla dessa slut på Fritidsresor mellan datumen 21 jan och 18 feb! Måste boka resan nu under dagen, det verkar som om hotellet kommer att bli fullbokat under helgen!

Tror ni att man kan boka en svit med direktutgång till poolen som står på min mamma (som då inte har barn under 12 år) och ett dubbelrum (för mig, sambon och dottern) och sen byta med varann väl på plats? Hon behöver ju inte alls det stora rummet ensam. Jag menar, begränsningen som Fritidsresor har gäller väl ändå inte när man väl kommit på plats, då borde man ju kunna byta?

Ariella skrev 2010-04-23 22:35:42 följande:
    Tror absolut att dubbelrummen är värda pengarna. Ni kan ju, om ni vill, göra ett försök att uppgradera till svit på plats. Thailändarna verkar som sagt inte bry sig om man bor med småbarn i de rum som har direkt utgång till poolen. Men det blir ju ett evigt passande då förstås. Jag tycker inte att hotellet är omysigt alls. Det är ganska typiskt för ett thailändskt hotell i den prisklassen tycker jag. Det är stort, vilket kanske gör att det blir lite opersonligt, men det ligger fint, precis vid stranden och inbäddat i grönska.  Den delen av stranden är jättefin. Solstolar finns det inte, men jag såg flera som drog ner hotellets solsängar till stranden nu när vi var där. Man kan ju köpa eget parasoll om man vill ha skugga. Längst in, närmast hotellet skuggar palmerna lite. Vi var en del på stranden (reste med en 4-åring och en 11-månaders) men hängde faktiskt mest vid poolerna, eftersom vår dotter (4-åringen) gillade bättre att bada i pool än i havet. Det finns ju många andra boendealternativ som kanske är mysigare, mindre och personligare än Chada. Det beror lite på vad man är ute efter. För vår del var det Bamseklubben som lockade, plus att vi ville ha ett boende som vi visste var fräscht (vi har varit på Chada och tittat tidigare när vi hade släkt som bodde där). Andra ställen som vi ofta åt på och som verkade vara mysiga alternativ även för boende var Noble House (ligger precis bredvid Chada) och Southern Lanta.
  • Tant T

Blir supernojig nu när jag ser att fler o fler rum försvinner iväg från hotellet för varje timme som går, tror ni att man kan byta rum med varann när man väl kommer ner eller ska vi ta det säkra före det osäkra och boka två vanliga dubbelrum nåt datum som det finns kvar?!

• Tant T
    Ariella skrev 2010-04-24 19:16:21 följande:
    Tror inte det är några problem att byta rum när ni är på plats. Det är ju hotellet som hanterar det, inte Fritidsresor. De lär ju inte kolla vem som sover i vilket rum ändå
    Nu har jag bokat två dubbelrum trots allt, undrar om man kan ändra nu? Eller så ska jag låta det vara? Det blir säkert bra med dubbelrum oxå...
  • Tant T

Hej!

Var hittar man badskor?! Rekommenderas det både till barn och vuxna när man ska till Koh Lanta eller är det  mest till barn?

• Tant T

Hej,
    jag har ställt frågan tidigare men fick inget svar så jag provar igen:
    badskor, till  barn och vuxna, när man ska till Koh Lanta, är det nödvändigt? Har hört de som säger att det är det (åtminstone till barn) men vad säger ni, har ni haft det? Vilken sort i så fall? Det huvudsakliga syftet är skydd mot maneter...

• Tant T

Vi åker till Koh Lanta om 1 1/2 månad och ska vara borta i tre veckor. Nu börjar kontroll- och planeringsmänniskan i mig fundera över såna saker som: ska man ha resevagn med till en 4 1/2 åring? Det hade vi senast men då var hon ju bara 2 1/2... Vagnen skulle i så fall användas på kvällarna när och om dottern inte orkar gå så man ska slippa bära henne...

Har era barn i ungefär samma ålder sovit middag om dagarna i Thailand? Fast det var länge sen hon slutade med det här hemma (hon slutade när hon var 3) så kanske det är nödvändigt för att hon ska orka i värmen och hon inte ska behöva gå och lägga sig kl 20...? Det blir ju rätt långa dagar annars, man vaknar vid 8-tiden och sen är det ju full kastrull till kvällen...Och förra gången var vi ju tvungna att gå ut rätt tidigt på kvällen för att äta, redan vid 17.30-18 för att  inte kvällen skulle bli så sen för dottern, vi brukade vara hemma igen senast 21, och det är ju så galet varmt fortfarande vid den tiden så vi hade hoppats att slippa gå ut så tidigt denna gång. Hur gör ni?
    Såna här fåniga saker har jag börjat fundera över! Cool

• Tant T

Hej, vi kom hem från Koh Lanta, Chada beach resort, för en vecka sen och det har varit helt fantastiskt! Det värsta är bara att så fort man kommer hem så vill man åka igen...! Vi (öh... jag iaf... )  har redan funderat på nästa vinter, kanske ett annat Bamsehotell i Thailand (det är ju så suveränt när dottern får ha kul på Bamseklubben två timmar och vi får göra vad vi vill i två timmar), eller kanske ett Sunwing i Thailand. Koh Lanta var ju sagolikt men det känns lite så där att åka tillbaka till samma hotell så snart... I så fall så skulle man bott på ett annat hotell men då får man å andra sidan ingen Bamseklubb...

Har ni nåt tips eller några tankar? Hur funkar Sunwing? Bokar man in barnen som på en "klubb" där oxå eller är det mer att man som förälder måste vara med barnen på aktiviteterna/lekplatserna? Vår dotter är nu 4,5 år och kommer i så fall att vara 5,5 år när/om vi åker nästa vinter...
    Vad gäller Blue village så finns det ju även i Khao Lak (där vi var för 2 år sen, dock ej på Bamsehotellet), i Tri Trang (utanför Patong, Phuket, om jag förstått det rätt) och i Si Kao (nytt utanför Krabi). Är det nån som varit på nån av dessa och har nån uppfattning?

• Tant T
    Millans hustru skrev 2011-03-04 23:37:10 följande:
    åh vad kul att veta, vi ska snart dit!! Har du tips? saker att tänka på? Undvika? Passa på att göra/uppleva så mottages allt tacksamt! Jag undrar, funkade flygtider o dyl bra? Vilken tid var bamseklubben om dagarna? Det är inte alla dagar i veckan va? Jo sen undrar jag, när man kommer fram till hotellet, får man en försenad frukost då eller ska man sticka ut o hitta någonstans att äta tro? Gissar man är rätt hungrig när man komemr fram?
    Jag har varit på sunwinghotell på teneriffa och på kreta och tycker det varit fantastsikt bra!!
    Flygtiden till Krabi var bra, man landade ca 8.30 thailändsk tid och var på hotellet 11.30 tror jag, hem var det värre, bussen hämtade oss vid hotellet 5.30 och väskorna hämtades på rummet strax före 5 så jag tror vi klev upp kl 4 på morgonen!

Bamseklubben var mellan 10 och 12 fem dagar i veckan, toppen att man som vuxen (det var jag, sambon och min mamma) kunde göra vad man ville, läsa, sola, promenera, ta massage, osv.

Nä, ingen försenad frukost, vi beställde roomservice (vi var svinhungriga) och tog spaghetti bolognese och chicken satay, tror jag. Det var det värt, tyckte vi. Sen sov vi! Efter det gick vi o badade lite i poolen, dottern hade tjatat ihjäl oss annars.

Svinmycket mygg, är väl det enda negativa! Vi gjorde av med tre flaskor thailändsk myggspray på tre veckor, och ändå blev vi grymt myggbitna de två första veckorna särskilt.

Man lever ett otroligt lätt liv därnere och de bekymmer man har kretsar mest kring huruvida man ska åka tuk-tuk till Saladan och äta på kvällen eller gå längs stranden...

Utflykterna vi gjorde var elefantridning, longtailbåt i mangroove-träsken med apmatning och en dag med speedboat till bl a Phi-phi, Maya bay, osv. Super, även för 4,5-åring! Hade gärna även åkt till Koh Mook, hörde att det skulle vara bra, men det blev inte av, ville inte att dottern skulle missa alltför många ggr på Bamseklubben.

Ni kommer att få det toppen därnere! Och om nån vet nåt om Sunwing i Thailand och deras barnaktiviteter så är jag jättetacksam för info! Blue village i Khao Lak, hur är det förresten, nån som vet? Vi har helt snöat in på de här med barnklubbar, dottern var så förtjust i det och vi med!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)