• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tequilaa

Nu är resan äntligen bokad och betalad. Vi åker iväg 2 månader, Januari till mars! Känns helt underbart.. Bara resan nu och fundera över hur de ska gå med 2 vilddjur på 4 och 2 år ;P hehe

• Trulis78

Halloj!

Nu är vi tillbaka från Thailand. Två veckor i Kamala på Phuket blev det denna gång och det var såklart helt underbart. Men mycket vill ha mer eller hur man säger...

Nu är vi jätte sugna på att ge oss ut på en långresa med våra två barn nästa vinter (typ sex månader nov-april). Frågan är bara hur mycket pengar man ska budgetera? Antingen ska vi åka "bara" i sydostasien eller egentligen helst kombinera med australien och nya zealand.

Finns det någon som har bra tips angående lite längre resor med barn? Hur mycket pengar, vart åka, hur ofta flytta sig etc etc. Tips om allt möjligt mottages gärna, men särskilt tips angående hur mycket pengar man ska räkna med för en familj på fyra personer (barnen är 2 och 4 år)  på olika ställen?

Jag startade en egen tråd om just långresa också. Jag vore jätte tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter!

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51901091.html

Resemamman: Har förstått att du har gjort flera långresor med dina barn. Hur mycket pengar har ni räknat med? Andra tips och råd? All info mottages tacksamt!

• resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-11 18:40:15 följande:
    Halloj! Nu är vi tillbaka från Thailand. Två veckor i Kamala på Phuket blev det denna gång och det var såklart helt underbart. Men mycket vill ha mer eller hur man säger... Nu är vi jätte sugna på att ge oss ut på en långresa med våra två barn nästa vinter (typ sex månader nov-april). Frågan är bara hur mycket pengar man ska budgetera? Antingen ska vi åka "bara" i sydostasien eller egentligen helst kombinera med australien och nya zealand. Finns det någon som har bra tips angående lite längre resor med barn? Hur mycket pengar, vart åka, hur ofta flytta sig etc etc. Tips om allt möjligt mottages gärna, men särskilt tips angående hur mycket pengar man ska räkna med för en familj på fyra personer (barnen är 2 och 4 år)  på olika ställen? Jag startade en egen tråd om just långresa också. Jag vore jätte tacksam om ni ville dela med er av era erfarenheter! www.familjeliv.se/Forum-3-105/m51901091.html Resemamman: Har förstått att du har gjort flera långresor med dina barn. Hur mycket pengar har ni räknat med? Andra tips och råd? All info mottages tacksamt!
    Vilka härliga planer!! Vi har gjort några längre resor med barnen, sist var vi 3 månader i Thailand och Malaysia då barnen var 6 mån resp 2,5 år vid avresa. Vi gjorde av med ca 1000kr/dygn. Och då är ALLT inkluderat. Flyg, inrikesflyg, övriga transporter, mat, boende, massor av shopping etc etc. Vi gjorde inte särskilt mycket utflykter, men hyrde bil ibland, red elefant några gånger, åkte på snorkeltur och sånt. Vi åt mest ganska billigt, thaimat och ofta från gatustånd som är extremt billiga.

Det går att resa billigare än så och det går såklart att lägga extremt mycket mer pengar. Det som kostar mest är nog flyget och boendet. Vi snittade på 300kr/natt, oftast inkl frukost. Vi flyttade på oss ganska ofta, det passade oss men passar kanske inte alla. Nästa resa kommer barnen vara större och då räknar vi med att de vill stanna lite längre på varje ställe och knyta kompiskontakter mer. Vi funderar förresten vi oxå på att åka till Nya Zeeland i kombination med Thailand nästa resa. Tvekar lite då det blir mycket dyrare, och kanske vill vi spara den resan till barnen är större och kan ha mer utbyte av det. Men man kan ju även åka fler gånger, nu och sen igen när barnen är större !
  • Trulis78

Resemamman: Tack för info! Ja, Thailand och länderna däromkring lockar ju just för att det är så himla billigt. Och kanske ganska tacksamt med små barn eftersom det då blir mycket bad och sådär. Undrar hur mycket pengar man måste räkna per dygn för Australien/Nya Zealand? Hur har ni gjort med försäkringar när ni varit borta länge? Har ni haft kvar er bostad i sverige och försäkrat som påbyggnad på hemförsäkring?

• resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-11 20:50:18 följande:
    Resemamman: Tack för info! Ja, Thailand och länderna däromkring lockar ju just för att det är så himla billigt. Och kanske ganska tacksamt med små barn eftersom det då blir mycket bad och sådär. Undrar hur mycket pengar man måste räkna per dygn för Australien/Nya Zealand? Hur har ni gjort med försäkringar när ni varit borta länge? Har ni haft kvar er bostad i sverige och försäkrat som påbyggnad på hemförsäkring?
    Ingen koll alls på kostnader för Aus/NZ. Minst det dubbla gissar jag, men som sagt, det är bara en gissning!

Vi har tecknat förlängd reseförsäkring (efter de första 45 dagarna) via vårt vanliga försäkringsbolag. Boendet hemma har vi hyrt ut en gång och haft stående tomt övriga. Nästa resa kommer vi försöka hyra ut igen, hoppas hitta vettiga hyresgäster!
  • Trulis78

resemamman: Jag gissade också på ungefär det dubbla men är lite rädd att man räknar för lågt då. Så svårt att veta! Samtidigt borde det räcka om man köper bil som man sen säljer och då bara har förlusten på bilen samt kostnaderna för campingavgift som boendekostnad. Kollade campingsiter från australien och avgifterna för en campervan verkar ligga på 300-500 per natt med två vuxna och två barn i bilen.

Vi tänkte också försöka hyra ut bostaden i så fall, men bra att veta att man förmodligen kan ha förlängd reseförsäkring trots att bostaden så att säga är uthyrd. Måste ringa och kolla lite med vårt försäkringsbolag!

• resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-11 22:58:29 följande:
     Vi tänkte också försöka hyra ut bostaden i så fall, men bra att veta att man förmodligen kan ha förlängd reseförsäkring trots att bostaden så att säga är uthyrd. Måste ringa och kolla lite med vårt försäkringsbolag!
    Oj, så har jag inte ens tänkt, att man inte skulle kunna förlänga reseförsäkringen om bostaden är uthyrd? Vi äger ju fortfarande vår bostad och försäkrar den som vanligt, men med 2a hands hyresgäster som bor där. Så jag har nog utgått från att det funkar som vanligt med reseförsäkringen iallafall. Vi ställde aldrig frågan sist vi reste... Kanske borde kolla upp det!
  • Trulis78

resemamman: Så länge man är folkbokförd på adressen borde det ju inte vara några problem?! Men jag tänkte kolla för säkerhets skull!

Nu har jag i alla fall pratat med förskolan som sagt att de nog kan "blunda" för att vi i så fall är lediga längre än vad man får och låta oss behålla barnens platser ändå. Skönt!

• resemamman
    Trulis78 skrev 2010-04-12 09:53:20 följande:
    resemamman: Så länge man är folkbokförd på adressen borde det ju inte vara några problem?! Men jag tänkte kolla för säkerhets skull! Nu har jag i alla fall pratat med förskolan som sagt att de nog kan "blunda" för att vi i så fall är lediga längre än vad man får och låta oss behålla barnens platser ändå. Skönt!
    Så sa vår rektor oxå. Skönt att de har förståelse för långresor!!
  • noggis

Hej hej!

Ja hoppar in här och har inte haft möjlighet att läsa denna sjuuuuukt långa tråd! ;)

Min son är 11 månader och vi åker till thailand den 25e april! Ska bli ruggigt spännande då han e en väldigt bråkig sate som inte kan sitta still mer än 2minuter.
    så 11 timmar på ett å samma ställe ska bli en utmaning för hela familjen. Och alla andra på planet ;)
    Någon som har bra tips?? Detta är första gången han flyger och jag är sjuuuukt nervös. Men d kommer nog gå bra..

Men har ett litet dilemma för stunden.. han är genomförkyld och jag hoppas för guds skull att han inte blir sämre, får öroninflammation lr något sådant..
    Vad kan man göra för att undvika en inställd flygresa?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)