• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • am76

Vi har haft med våran urban jungle vid 2 resor, tar med den igen i januari - gått bra trots att den är stor . I taxi har de satt den i framsätet ibland *s*. Skönt att kunna köra oavsett underlag. När vagn inte funkar har vi ergo bärsele.

• leson76
    Thegran skrev 2010-04-09 19:47:19 följande:
    vi tänkte köpa en sån där vagnväska, och också packa flytväst och lite blöjor :) på vägen hem tänkte vi dumpa flytvästen på något hotell eller hos nån som vill ha den och lägga saker vi shoppat där i stället :)
    Planering på hööög nivå. Har mycket att lära av dig, hör jag det ;)
    Så man ska alltså ta med egen flytväst...hade hoppas de skulle ha det på båtarna.

Provkörde Babytravels sulky och tyckte den verkade kanon. Bra liggläge, rejäl sufflett och varukorg. Lätt att fälla ihop, vägde lite, rejäl och kändes  lättkörd. Mycket lik en MacLaren Quest, vi tidigare haft.
  • Thegran
    leson76 skrev 2010-04-09 19:55:23 följande:
    Planering på hööög nivå. Har mycket att lära av dig, hör jag det ;)Så man ska alltså ta med egen flytväst...hade hoppas de skulle ha det på båtarna. Provkörde Babytravels sulky och tyckte den verkade kanon. Bra liggläge, rejäl sufflett och varukorg. Lätt att fälla ihop, vägde lite, rejäl och kändes  lättkörd. Mycket lik en MacLaren Quest, vi tidigare haft.
    flytväst ska du absolut ta med! Iallafall till barnen! oftast finns det inte i barnstorlekar, och skulle du ha tur och titta någon så är det ofta sådana seglarvästar..så, flytväst med är ett måste om man ska åka båt!
    Vi har fyndat två baltic flytvästar, en för 35 kr (helt ny! - 15 kg) och en för 150 kr (15- 30 kg) gissar på att det är 35 krs västen som hänger med, dottern hinner nog inte upp i 15 kg...så den lämnar vi med glädje kvar till någon annan.

de vagnar ni rekomenderat, kan man öppna någon form av ventialation så det inte blir jättevarmt att sitta där i?
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-09 19:46:28 följande:
    Vi har rest med denna Chicco Liteway'en och vi är jättenöjda . Passar ypperligt i en BabyTravel reseväska (plus massa blöjor). Lättstyrd och nästan 100%-igt liggläge.
    just ja, du rekomenderade den tidigare med och det var ju en av dem jag var intresserad av :)

hur är det med ventilation i den?
  • resemamman
    am76 skrev 2010-04-09 19:18:57 följande:
    * Ni som bott på Koh Mook  & Koh Kradan & Koh Sukorn har ni boenden att rekommendera med pool? Vi är inte så kräsna men AC vill vi ha . * Khanom beach - nån som varit där, hur är det? * Nån som har koll på vaccinationerna för barn - minns inte hur vi gjorde med ettan... Våra kommer vara 4 år och 1 år när vi åker - vad ska 1-åringen ha för vaccinationer?
    På Koh Sukorn finns det, vad jag vet, inget boende med pool. Bra tycker jag på de mindre öarna som har begränsat med sötvatten!! Helt förkastligt att turister badar i det lilla vatten som finns när det finns underbara stränder och fantastiskt hav...

Ett av de värsta exemplen är på Koh Lipe där det numera finns ställen med pool - trots en extrem brist på sötvatten!

Vi har bott på Sukorn Cabana och trivdes väldigt bra med det. Även Sukorn Beach Bungalows är bra och har gott rykte.
  • syster j

Tycker att Acta Graco brukar ha bra sulkys, har haft en sådan på tidigare Thailandsresa. De är rejäla och brukar ha nästan fult liggläge. Annars skille jag nog rekommendera Carena Easy. Påminner lite om Actas. nästan fullt liggläge, känns stabil och har ganska gott om packutrymme. Kolla blocket.... Har fyndat vagnar där till resor förut. Köpt för några hundra och sen lämnat kvar dom på flygplatsen när vi åkt hem.

Vi velar också mellan olika ställen. Har inte bestämt om vi ska boka för 1-2 mån hemifrån eller bara boka nån vecka för att sen när man väl är där gå runt och se vad som känns bäst till bäst pris. Vi har också mailat oc fått ok pris från bla dr. Lanta, Southern Lanta, Banana Garden, Escape cabins och det är nog fler men jag kommer inte på vilka just nu. Är lite sugen på Banana Garden. Men vet inte om det är bra att vara på en längre tid med småbarn då de ej har någon pool. Har mailat för att höra om man kan låna nån pool i närheten men ej fått nåt svar än. De har ju fått så fina omdömen på Tripadvisor. Vi åker ju redan i september och då kan man få ganska bra priser!!! Det är svåra beslut att fatta..... Men man behöver ju inte bestämma sig än. Det är ju ett tag kvar..... 
  • Thegran
    syster j skrev 2010-04-09 22:53:16 följande:
    Tycker att Acta Graco brukar ha bra sulkys, har haft en sådan på tidigare Thailandsresa. De är rejäla och brukar ha nästan fult liggläge. Annars skille jag nog rekommendera Carena Easy. Påminner lite om Actas. nästan fullt liggläge, känns stabil och har ganska gott om packutrymme. Kolla blocket.... Har fyndat vagnar där till resor förut. Köpt för några hundra och sen lämnat kvar dom på flygplatsen när vi åkt hem. Vi velar också mellan olika ställen. Har inte bestämt om vi ska boka för 1-2 mån hemifrån eller bara boka nån vecka för att sen när man väl är där gå runt och se vad som känns bäst till bäst pris. Vi har också mailat oc fått ok pris från bla dr. Lanta, Southern Lanta, Banana Garden, Escape cabins och det är nog fler men jag kommer inte på vilka just nu. Är lite sugen på Banana Garden. Men vet inte om det är bra att vara på en längre tid med småbarn då de ej har någon pool. Har mailat för att höra om man kan låna nån pool i närheten men ej fått nåt svar än. De har ju fått så fina omdömen på Tripadvisor. Vi åker ju redan i september och då kan man få ganska bra priser!!! Det är svåra beslut att fatta..... Men man behöver ju inte bestämma sig än. Det är ju ett tag kvar..... 
    Man brukar kunna låna pool från andra resorter om man köper något i restaurangen så det är säkert inga problem. fast å andra sidan är det kanske skönt att ha det på området.
  • Jensa1973

Vi vill gärna ha pool på Lanta där vi kommer vara ca 16 nätter.
    Var ju ett tag inne på att bo på Banana och sedan andra veckan flytta oss till ex Good Days..
    Sedan på Lipe vill vi absolut bada i havet. När vi kommer till Langkawi blir det ställe med pool eftersom vi där känner att vi vill kika runt lite på saker omkring på ön.
    Detsamma gäller ju Kuala Lampur. mitt i storstan måste vi ha pool.

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-04-09 20:04:17 följande:
    just ja, du rekomenderade den tidigare med och det var ju en av dem jag var intresserad av :)hur är det med ventilation i den?
    Det är en dragkedja baktill så man kan öppna upp.
    Milea 080217 Lucas 100202
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)