• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi

För att glida in på det tjatiga ämnet Vaccinationer....... Milea fick MPR-sprutan sist vi åkte och hon var då 9 månader. Nu har vi en litet Lucas inför nästa resa och jag funderar på om man verkligen behöver ta den?! Han är ca 10 månader då vi reser. Men jag har hört ganska många säga att mässlingsrisken är så gott som obefintlig i Thailand, men vill man riskera? Hur gör ni andra?

Milea 080217 Lucas 100202
  • resemamman
    Tullemi skrev 2010-04-07 20:40:42 följande:
    För att glida in på det tjatiga ämnet Vaccinationer....... Milea fick MPR-sprutan sist vi åkte och hon var då 9 månader. Nu har vi en litet Lucas inför nästa resa och jag funderar på om man verkligen behöver ta den?! Han är ca 10 månader då vi reser. Men jag har hört ganska många säga att mässlingsrisken är så gott som obefintlig i Thailand, men vill man riskera? Hur gör ni andra?
    Vi har inte vaccinerat våra när de varit bebisar (6 resp 10 mån vid avresor). Mässlingsvaccinationsstatistiken är i princip lika hög i Thai som i Sverige. Så risken att smittas med mässling i Thailand är nog lika hög som en vanlig lördag i ett köpcentrum i Sverige... I omkringliggande länder däremot ser det helt annorlunda ut, så ska vi till Laos etc kommer jag vaccinera först. Här finns massor av kul statistik: www.unicef.org/infobycountry/index.html Enl Unicef så är 98% av Thailändska 1-åringar vaccinerade mot mässling. Samma siffra i Sverige är 96%.
  • am76
    nadi skrev 2010-04-07 14:44:54 följande:
    Hej! Någon som har haft en ergo baby carrier sele till sina små? Funderar på att köpa en sån med tillhörande ryggsäck att ha med på resan, men undrar om det kanske blir för varm ... ska iofs bara ha den på flygplatsen och vid transfern eventuellt vid någon utflykt där nere ... //Nadja
    hade en sån i Thailand när dottern var 14 månader, kolla mina foton. Perfekt vid alla utflykter !
  • am76
    benjamin 040722 skrev 2010-04-07 19:31:17 följande:
    Det var ingen som varit på Koh Tao? Bara det boendet som saknas och det på phi phi  Fick samtal av min kära familj som är på Lnata nu, dem har det underbart, men varmt Jag lääängtar!
    vi var på koh tao 3 nätter för att sambon ville dyka, bodde på koh tao resort. Bra hotell, jätte stort rum, trevliga egna uteplatrser, egen utedusch mm, fanns pool men faktiskt första o enda stället vi inte använde poolen. Riktigt god prisvärd mat och mkt barnkär personal ! Stranden var väl "sådär" i thailandsmått mätt.  
  • am76
    benjamin 040722 skrev 2010-04-07 19:31:17 följande:
    Det var ingen som varit på Koh Tao? Bara det boendet som saknas och det på phi phi  Fick samtal av min kära familj som är på Lnata nu, dem har det underbart, men varmt Jag lääängtar!
    så fort man stiger av båten på phiphi hoppar hotellförsäljarna på en... bra då att veta vad man vill betala per natt så hittar de rum i den prisklassen till en. Så gjorde vi och det blev helt okej.
  • Thegran

någon som varit på Klong Muang?
    finns så lite info om det på nätet, är nyfiken på mer!

• MansonDust
    MansonDust skrev 2010-04-07 15:25:30 följande:
    Svar: Flyget känns i sej inte lika viktigt som boendet, vilket är det vi i första hand skulle vilja ha hjälp med. Vi vill hitta ett boende på Koh Samui som passar framförallt för barnen. Jag har ingen som helst erfarenhet av Thailand och än mindre av Koh Samui och behöver nu alla tips och idéer jag kan få. Vi ser helst att boendet inte kostar mer än 500 sek/natt, och vi är inte särskilt kräsna. Huvudsaken är att det är lämpligt för barnen och finns det pool är det bara ett plus! Gärna fina och barnampassade stränder. Är det någon som vet om det möjligtvis är ett billigare alternativ att hyra en villa avsedd för ca. 8-10 pers? (Och vart i sådant fall man kan kolla på dessa villor?) Alla tips och idéer är hjärtligt välkomna och enormt uppskattade! 
    Ingen som har bott billigt på Koh Samui med barn?
  • MammanZ

Tack alla för svar =) Vi hade tänkt att vara borta runt 6 veckor, det fanns inga biljetter hos varken fritidsresor eller apollo (ving bojkottar jag efter en förstörd bröllopsresa)
    Det får bli thai air, underhållningen är mindre viktig än direktflyg. Tar med oss nån pocket och nintendon =) Charterflygen brukar ju inte heller ha den bästa underhållningen, oftast gamla filmer, så man är van att roa sig själv ;)

• benjamin 040722
    am76 skrev 2010-04-07 21:11:56 följande:
    vi var på koh tao 3 nätter för att sambon ville dyka, bodde på koh tao resort. Bra hotell, jätte stort rum, trevliga egna uteplatrser, egen utedusch mm, fanns pool men faktiskt första o enda stället vi inte använde poolen. Riktigt god prisvärd mat och mkt barnkär personal ! Stranden var väl "sådär" i thailandsmått mätt.  
    Tack ska genast kolla upp det =)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)