• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-07 12:43:52 följande:
    Svårt att svara på hur barnen klarar den långa resan. Vi har gjort liknande långa resor, men med mindre barn (under 4 år), det har alltid gått jättebra, det blir som ett äventyr att resa i sig! Ett annat alternativ är att stanna en natt i Bangkok innan bussresan ner till Samui. Perfekt tillfälle att billigt shoppa på sig allt man inte velat köpa hemma till resan! Alla bolag du nämner är helt ok. De enda JAG undviker är Aerosvit och Aeroflot. Men det kan mycket väl bero på gamla numera föråldrade fördomar...
    Svar:

Flyget känns i sej inte lika viktigt som boendet, vilket är det vi i första hand skulle vilja ha hjälp med. Vi vill hitta ett boende på Koh Samui som passar framförallt för barnen. Jag har ingen som helst erfarenhet av Thailand och än mindre av Koh Samui och behöver nu alla tips och idéer jag kan få. Vi ser helst att boendet inte kostar mer än 500 sek/natt, och vi är inte särskilt kräsna. Huvudsaken är att det är lämpligt för barnen och finns det pool är det bara ett plus! Gärna fina och barnampassade stränder. Är det någon som vet om det möjligtvis är ett billigare alternativ att hyra en villa avsedd för ca. 8-10 pers? (Och vart i sådant fall man kan kolla på dessa villor?)

Alla tips och idéer är hjärtligt välkomna och enormt uppskattade! 
  • MammanZ

Hoppar in i tråden =) Har varit i thailand flera gånger på latcharter, har inte orkat boka själva. Hade nu tänkt att åka till vintern med sonen som kommer att vara ett år (blev till i thailand {#lang_emotions_laughing}) Kommer att hyra ett hus, och kollar nu lite på flyg. Har bestämmt att prioritera direktflyg framför att komma undan några tusenlappar. Så frågan är, är det någon som flygit med Thai Air? De är ju de enda som flyger direkt och vad tyckte ni om dem??

• Jensa1973
    nadi skrev 2010-04-07 15:21:47 följande:
    Han kommer vara 15 månader när vi åker och han väger ca 10kg nu ... 500 spänn låter ju bra .. helt klart billigare än ergobaby .. Vore jättesnällt om du kan kolla vad det var för märke så kan jag ju googla den! Tack!
    Tror det finns en bild på babyproffsens sida..

Ska försöka sätta dit nåt litet mjukar skydd över den axeln som man har själva "axelremmen" på...

Längst ner till höger på sidan 21..

http://www.babyproffsen.se/katalog_2010/index.html
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Golfmamman

FruNz:

Hoppar in i tråden och svarar.. =) Vi åkte med Thai air i oktober 2008 till Bangkok från Arlanda och vi har absolut inget att klaga på när det gäller service eller liknande. Det var jättebra personal och vi åkte med våra två små barn som då var 2 o 4 år gamla.
    Det enda som var lite synd var att det inte fanns tv-skärm i sätena så man själv kunde välja film m.m, men barnen var ändå inte så intresserade av att titta på tv, så för oss spelade det inte så stor roll, var kanske mer för oss vuxna när barnen sov som det hade varit smidigt..

Men vi ska åka till Thailan i april nästa år igen och vi kommer absolut åka med Thai igen, då de ofta har kampanjpriser på sina biljetter vissa perioder också..=)

Ludvig - 2004, Ebba-2006, BF 2010-07-04, mywaitingonbaby.blogspot.com/
  • MammanZ

I väntan på trean
    Tack för svaret, det blir nog thai air. Plockar med mig en bra pocketbok så är problemet löst =)

• Smilla75
    MammanZ skrev 2010-04-07 16:09:26 följande:
    I väntan på treanTack för svaret, det blir nog thai air. Plockar med mig en bra pocketbok så är problemet löst =)
    Thai är bäst men dyrast.
  • Golfmamman
    Smilla75 skrev 2010-04-07 17:30:59 följande:
    Thai är bäst men dyrast.
    Fast har man möjlighet att åka under de perioder som de har sina kampanjpriser, vilket brukar vara när det inte är direkt högsäsong så håller jag inte med om att de är dyrast.. Vi hittade biljetter i oktober för 2 vuxna och 2 barn för 18900:- inkl skatter och allt, och det tycker inte jag är särskilt dyrt!!!!
    Ludvig - 2004, Ebba-2006, BF 2010-07-04, mywaitingonbaby.blogspot.com/
  • Mawe123

Vi bokade enbart flygbiljetter med fritidsresor när vi reste nu i dec och för nästa vinter har vi gjort likadant. Sen har vi hyrt ett eget hus på lanta där vi bor. Vi flyger direkt till Krabi utan minsta lilla mellanlandning =)

Detta underhållningssystem som de erbjuder på Tuifly tycker jag är värt allt, gjorde resan enkel och trevlig för alla sex i familjen.

http://www.tuiflynordic.se/News.asp?ID=128&UID=40ADA801-ED9E-4818-81BD-DC34A845C663&levelID=0

William 000213, Lowe 070712
  • Thegran
    MammanZ skrev 2010-04-07 15:33:17 följande:
    Hoppar in i tråden =) Har varit i thailand flera gånger på latcharter, har inte orkat boka själva. Hade nu tänkt att åka till vintern med sonen som kommer att vara ett år (blev till i thailand ) Kommer att hyra ett hus, och kollar nu lite på flyg. Har bestämmt att prioritera direktflyg framför att komma undan några tusenlappar. Så frågan är, är det någon som flygit med Thai Air? De är ju de enda som flyger direkt och vad tyckte ni om dem??
    vi gillar thai. bra service, trevlig personal och fördelen att komma direkt till BKK utan mellanlandning, och med inrikesflyg i priset om man ska vidare.

däremot är det ju inget vidare underhållningssystem på planen, och vi upplevde planen lite halvslitna sådär. Men det bortser vi från, sånt är inte så viktigt för oss
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-04-07 18:29:44 följande:
    Vi bokade enbart flygbiljetter med fritidsresor när vi reste nu i dec och för nästa vinter har vi gjort likadant. Sen har vi hyrt ett eget hus på lanta där vi bor. Vi flyger direkt till Krabi utan minsta lilla mellanlandning =)Detta underhållningssystem som de erbjuder på Tuifly tycker jag är värt allt, gjorde resan enkel och trevlig för alla sex i familjen.www.tuiflynordic.se/News.asp?ID=128&UID=40ADA...
    fast åker man med fritidsresor eller annat charterbolag så kan man inte stanna borta så länge. Det är nackdelen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)