• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-04-06 20:28:16 följande:
    kring 270 kr
    223 kr enligt valuta.se och då ligger väl bathen rätt högt också...
  • Jensa1973

HEj

Jag har ju som sagt tidigare mailat och försökt prua på utgångspriset men bara fått till svar att de inte kan ge bättre pris.. Lite ledsamt att de inte ger et bud tillbaka att vi kan gå ner till XXXTHB... Men NJET 10% inte mer..

Jag brukar tänka XXXXTHB / 4 Så är man på rätt sida..

1000 THB = 250:-

Jag har mailat några resorter till då vi har ¨fått sänka våran tänkta standard avsevärt för att ha råd att åka.

Vi kommer troligen också vara på Lanta i mars 2011

Åker med kille som fyller 2 den 14:e mars

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Lycka 1
    Lycka 1 skrev 2010-04-06 21:31:14 följande:
    Jensa1973: Men dom går ner 10% iaf då?Vad har ni tänkt er för standard?När i mars ska ni åka? Vi har bokat till den 18:e, dottern kommer då att vara 2½år.
    Nu ljög jag, hon är ju 3½ år då!
  • benjamin 040722

Någon här som varit på Koh tao och kan rekommendera ett boende

• MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-06 18:20:25 följande:
    Högsäsong brukar vara från november. Peakseason från mitten av december. Testa på en söksite när priserna blir billigare/dyrare. Jag fick en skillnad i pris på totalt ca 6000kr genom att välja avresa 1 nov istället för 3 nov! Flyg direkt till Koh Samui kostar uppåt 4000bath / pers. Flyg till Surat Thani bör man kunna få för ca 1500bath/pers, sen kostar transport till färjan + färja en slant, osäker på hur mkt. Buss tar ca 12h inkl färjan, beroende på vilket bussbolag man väljer. Bäst och bekvämast är de statliga VIP bussarna, kostar närmare 1000 bath/pers (men då är det inkl färja o ofta inkl mat). Man kan resa mycket billigare med minibuss som kör från Khao San Road (men se upp för stölder på de billigaste alterantiven!) Mat... vi räknar inte så noga. Kanske ca 100 bath/pers/måltid för thaimat. Dyrare med västerländsk mat och billigare i matstånd/på matmarknader.
    Hon svarar:

Om vi skulle åka 1 november så skulle vi behöva åka hem igen i mitten av december och då blir det inte alls som planerat. Vi vill gärna vara borta just under jul och nyår. Det vi vill veta är billigaste alternativen just under den perioden - mitten/slutet av december och en månad framåt, max 6 v.

Efter att ha funderat igenom det du har skrivit om transportmedel så känns det både säkrare och snabbare att ta inrikesflyg. Och då kan det nog vara värt att betala 5000 sek (4000 bath/pers borde bli 1000 sek/pers om jag har räknat rätt?)

-Ingen som har tips på bra och billigt boende med barn i åldrarna 9 (10), 7 och 3 i Koh Samui?
    -Hur mycket skulle en familj på två vuxna och tre barn behöva ha med sej i matpengar på ett ungefär, för 4 alt. 6 v?
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-07 08:40:42 följande:
    Hon svarar: Om vi skulle åka 1 november så skulle vi behöva åka hem igen i mitten av december och då blir det inte alls som planerat. Vi vill gärna vara borta just under jul och nyår. Det vi vill veta är billigaste alternativen just under den perioden - mitten/slutet av december och en månad framåt, max 6 v. Efter att ha funderat igenom det du har skrivit om transportmedel så känns det både säkrare och snabbare att ta inrikesflyg. Och då kan det nog vara värt att betala 5000 sek (4000 bath/pers borde bli 1000 sek/pers om jag har räknat rätt?) -Ingen som har tips på bra och billigt boende med barn i åldrarna 9 (10), 7 och 3 i Koh Samui? -Hur mycket skulle en familj på två vuxna och tre barn behöva ha med sej i matpengar på ett ungefär, för 4 alt. 6 v?
    Jag menade inte att ni ska åka 1 nov, men högsäsongen brukar börja där någonstans. Ju tidigare avresa, desto billigare biljetter gäller oftast. Testa att söka på olika datum på någon biljettsite för att hitta optimala pris/datum kombon. Jag provade några olika datum nu  på Pricerunner, för 2 vuxna, 3 barn avresa 14/12 hem 17/12 startar någonstans strax under 30tkr, då med Turkish, Air China eller Aerosvit.

Om inrikesflyg är värt det kan bara ni avgöra. Men det blir väsentligt dyrare, 10 000 kr för flyg t/r jämfört med drygt 2000 kr t/r för buss.
  • Lycka 1

Jag mailade 5 hotell på koh lanta igår och har idag fått svar från 3 av dom.

Det bästa priset jag fått är 1900bath/natt för bungalow nära stranden och med pool.
    Är det ett bra pris?
    Är det de priset som gäller eller ska man försöka pruta med ett nytt mail?
    har ju ingen erfarenhet av att bokahotell själv så här så det är inte så lätt att veta.

• Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-07 09:37:46 följande:
    Jag mailade 5 hotell på koh lanta igår och har idag fått svar från 3 av dom. Det bästa priset jag fått är 1900bath/natt för bungalow nära stranden och med pool.Är det ett bra pris?Är det de priset som gäller eller ska man försöka pruta med ett nytt mail?har ju ingen erfarenhet av att bokahotell själv så här så det är inte så lätt att veta.
    om det är bra pris eller inte beror på vad det kostar egentligen :)
    vilket hotell är det?

Visst kan du försöka pruta mer, men om du är nöjd är det bara att nappa.
  • Lycka 1
    Thegran skrev 2010-04-07 09:40:15 följande:
    om det är bra pris eller inte beror på vad det kostar egentligen :)vilket hotell är det?Visst kan du försöka pruta mer, men om du är nöjd är det bara att nappa.
    Kollade i deras prislista nu och där skulle det gå på 2100bath.
    Då blev det ju inte speciellt mycket billigare...

Det var Southern. Har inte fått något svar från DRlanta ännu.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)