• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-05 15:02:12 följande:
    En till fråga. Fick ni ett bra pris på en gång eller fick du maila igen och pruta?
    har mailat dig :)
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-05 15:01:19 följande:
    Jag gör det just nu efter att du skrev det Jag är nervös för hur vi ska ta oss dit efter att ha hoppat av flyget, man är ju så van vid att det står en buss och väntar och tar en direkt till hotellet, haha.Hur gör ni andra? Tar ni taxi från flygplatsen?
    Nemas problemas! Smidigast är att boka en minibuss som hämtar er! Då står det en förare med en skylt med ert namn på och väntar när ni kommer ut i ankomsthallen och kör er till hotellet.
    På lanta kan jag rekomendera lantadiver. Vi betalade 2500 bath för en minibuss, och de har även bilbarnstolar med svensk standard.
  • Thegran
    YlvaD skrev 2010-04-05 14:13:00 följande:
    Hej alla thaifans!Vi (jag å min lilla familj) är lite "rädda" av oss och brukar boka charter där allt är bokat och klart:)Man läser ju mer och mer att de flesta bokar var för sig och det ska bli "billigare", vilket alltid låter bra.Nu till min fråga: Vi är lite sugna på Kho Lanta och har hittat flygbiljetter med Fritidsresor för 24.000 den 5 mars, direktflyg till Krabi.Har även varit inne på lanta.se och det fanns ju en rad hotell som typ kostade runt 300:-/ natt, är det väldigt dålig standard då?Vilket hotell rekommenderar Ni till en familj (2 vuxna och en 4:a åring)?Priserna som är utsatta är det / person?Var ska man bo?Kändes som det blev tusen frågor!Tack på förhand,mvh// Ylva
    boendepriserna är utsatta är per rum, inte per person.
    läs om stränderna på nätet, tex lanta.se som du redan varit inne på, eller googla lite så ser du skillnaderna och kan avgöra vart ni vill bo. Aftonbladet har haft en resebilaga om Lanta som var rätt bra nyligen. Du måste dock vara plusmedlem för att kunna läsa den.

vilka resorter har du kollat på?
  • YlvaD

Tack för svaret!

TessaG:

boendepriserna är utsatta är per rum, inte per person.
    läs om stränderna på nätet, tex lanta.se som du redan varit inne på, eller googla lite så ser du skillnaderna och kan avgöra vart ni vill bo. Aftonbladet har haft en resebilaga om Lanta som var rätt bra nyligen. Du måste dock vara plusmedlem för att kunna läsa den.

vilka resorter har du kollat på?

Har bara varit inne på denna sida och kollat. Går det att pruta på redan utsatta priser?

Kollade på Southern... tror jag det hette, men googlade recentioner och det var ganska mycket negativt...

Vilken strand är bäst att bo vid?

Vad kostar färjan över? är det långt från Krabi flygplats?

// Ylva

• mattispadd

om ni inte behöver lyx så kan jag varmt rekomendera Banana garden home en familjebunge kostar 1200 bath och då ingår frukost och vatten .
    stort kylskåp och framför allt fräscht...!!
    ingen pool

• syster j

Vet du om man kan använda poolen på nåt närliggande ställe om man bor på bananagarden? 

• Mawe123
    YlvaD skrev 2010-04-05 16:48:42 följande:
    Tack för svaret!TessaG:boendepriserna är utsatta är per rum, inte per person.läs om stränderna på nätet, tex lanta.se som du redan varit inne på, eller googla lite så ser du skillnaderna och kan avgöra vart ni vill bo. Aftonbladet har haft en resebilaga om Lanta som var rätt bra nyligen. Du måste dock vara plusmedlem för att kunna läsa den.vilka resorter har du kollat på?Har bara varit inne på denna sida och kollat. Går det att pruta på redan utsatta priser?Kollade på Southern... tror jag det hette, men googlade recentioner och det var ganska mycket negativt...Vilken strand är bäst att bo vid?Vad kostar färjan över? är det långt från Krabi flygplats?// Ylva
    Vi hyrde ett hus på southern i dec. Det tog ca 2 h att ta sig dit från Krabi flygplats. Vi hade bokat transfer via LantaDiver. Southern ligger mkt bra till på Klong Dao stranden. Det är verkligen barnvänligt där. Allt är inte toppfrächt på hotellet, men jag tycker det var bra standard. Vi åker tillbaka nästa vinter. Bra restaurang, med god spagetticarbonara och spagettibolognese som barnen älskade, en liten lekpark vid restaurangen, en liten barnpool. Ett gym, en pool i anslutning till gymet, en tennisbana, mycket svenska barn att leka med.
    William 000213, Lowe 070712
  • lucky65

Lite shopping- och ta-med-tips:

Ang myggmedel till barn: Jag köpte Johnson Baby Clear Lotion anti-mosquito. Finns på alla Pharmacys och kostar drygt 100 baht. Det är en lite oljig lotion som man kan smörja överallt utom i ansiktet. (Hade myggnät med mig men använde endast 1 gång. Om ni har AC på rummet så behövs inte myggnät. Spraya gärna myggspray i rummet innan ni går ut på kvällen.

Blöjor: Ta inte med för mycket... bara jobbigt att släpa! Jag hade ett halvt paket typ och det finns utmärkta blöjor där, Mamy Poko t ex.

Välling (och gröt) är bra att ha med lite extra. Ibland var det svårt att få i sonen vatten så jag brukade börja dagen med en stor flaska välling så fick han direkt i sig några dl vatten :) Jag hade inte med någon gröt men fick av några som skulle åka hem. Det var kanon att ge ibland i stället för lunch/middag. Kan vara knepigt att få i barn mat i den galna värmen.

Bra mat var annars fried rice med ägg, banana pancake, mild kycklingrätt med cocosmjölk och ris och så klart pommes frites! Han fick även en del chips (som han aldrig får annars) för saltet är bra i värmen + att det gjorde att han drack mycket vatten :)

Fler tips? Fråga på :) Var där ensam med en 2-åring i 3 veckor... inte mycket semester men fantastiskt härligt!

• MansonDust

Frågar åt en vän:

Vi är en familj på två vuxna och tre barn som har planer på att resa till Thailand i december nästa år och vi vill vara där i minst en månad. Vi vill vara borta över jul och nyår så att åka i början av december är troligtvis ingen idé, utan närmare mitten/slutet. Barnen är då i åldrarna 9 (fyller 10 tidigt i januari, när vi förhoppningsvis är i Thailand), 7 och 3 år. Vi vill åka till Koh Samui ifrån Stockholm Arlanda. Nu behöver vi hjälp och vägledan - tips på hur man kommer billigt undan med framförallt boende. Vi behöver absolut inte bo på samma ställe resan igenom, utan är öppna för förslag. Vi har kikat runt hos de vanliga resebolagen så som bl.a Fritidsresor och Ving, och allt vi hittar ligger kring 6-siffrig slutsumma och då enbart för flyg och boende, alltså inte mat. Vilket känns alldeless för dyrt för våran del. Mat och shopping har vi förstått är otroligt billigt där så vi vill inte ha All inclusive. Är ni en familj på fem personer eller fler som har varit till Thailand på långsemester och kommit billigare undan än en 6-siffrig slutsumma, eller är du någon som har koll på bra priser för boende och flyg, så skulle vi bli väldigt glada om ni delade med er av det!

Tack på förhand.
    /Ressugen trebarnsmamma.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)