• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-06 11:16:26 följande:
    Frågar åt en vän: Vi är en familj på två vuxna och tre barn som har planer på att resa till Thailand i december nästa år och vi vill vara där i minst en månad. Vi vill vara borta över jul och nyår så att åka i början av december är troligtvis ingen idé, utan närmare mitten/slutet. Barnen är då i åldrarna 9 (fyller 10 tidigt i januari, när vi förhoppningsvis är i Thailand), 7 och 3 år. Vi vill åka till Koh Samui ifrån Stockholm Arlanda. Nu behöver vi hjälp och vägledan - tips på hur man kommer billigt undan med framförallt boende. Vi behöver absolut inte bo på samma ställe resan igenom, utan är öppna för förslag. Vi har kikat runt hos de vanliga resebolagen så som bl.a Fritidsresor och Ving, och allt vi hittar ligger kring 6-siffrig slutsumma och då enbart för flyg och boende, alltså inte mat. Vilket känns alldeless för dyrt för våran del. Mat och shopping har vi förstått är otroligt billigt där så vi vill inte ha All inclusive. Är ni en familj på fem personer eller fler som har varit till Thailand på långsemester och kommit billigare undan än en 6-siffrig slutsumma, eller är du någon som har koll på bra priser för boende och flyg, så skulle vi bli väldigt glada om ni delade med er av det! Tack på förhand. /Ressugen trebarnsmamma.
    Då ska de resa mitt i dyraste högsäsongen = priserna på både flyg och boende sticker i taket! Kolla flygpriser på t ex Kelkoo är mitt tips, då flyg STO-BKK. Sen får man flyga inrikesflyg till Koh Samui (ganska dyrt då det är bara Bangkok Airways som flyger dit) alt flyga till Surat Thani (mkt billigare) och ta båt över till Samui. Ett ännu billigare alternativ är buss från Bangkok till Koh Samui.

Ju fler mellanlandningar och långa väntetider man kan tänka sig på resan STO-BKK desto billigare blir oftast flygbiljetterna.

Boende finns i alla prislägen, kolla t ex www.sawadee.com för olika alternativ. Samui är en stor ö som är väldigt olika beroende på vilken strand man väljer. Så där blir mitt tips att läsa på lite om ön och se vilken/vilka stränder som passar familjens behov och önskemål.

Ang pris så räknar vi med att vår 4mån långa resa nov - mars kommer kosta strax över 100tkr för vår familj på 5 pers. Men då blir våra flygbiljetter betydligt billigare eftersom vi flyger ut/hem när det inte är värsta högsäsongen.
  • YlvaD
    Mawe123 skrev 2010-04-06 09:34:05 följande:
    Vi hyrde ett hus på southern i dec. Det tog ca 2 h att ta sig dit från Krabi flygplats. Vi hade bokat transfer via LantaDiver. Southern ligger mkt bra till på Klong Dao stranden. Det är verkligen barnvänligt där. Allt är inte toppfrächt på hotellet, men jag tycker det var bra standard. Vi åker tillbaka nästa vinter. Bra restaurang, med god spagetticarbonara och spagettibolognese som barnen älskade, en liten lekpark vid restaurangen, en liten barnpool. Ett gym, en pool i anslutning till gymet, en tennisbana, mycket svenska barn att leka med.
    Tackar!

Prutade ni på priset vid bokningen?

Vad betalade per natt?

Är denna strand bra? Läste att "long beach" skulle vara bättre:)

Tusen frågor!

Mvh// Ylva
  • MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-06 11:41:39 följande:
    Då ska de resa mitt i dyraste högsäsongen = priserna på både flyg och boende sticker i taket! Kolla flygpriser på t ex Kelkoo är mitt tips, då flyg STO-BKK. Sen får man flyga inrikesflyg till Koh Samui (ganska dyrt då det är bara Bangkok Airways som flyger dit) alt flyga till Surat Thani (mkt billigare) och ta båt över till Samui. Ett ännu billigare alternativ är buss från Bangkok till Koh Samui. Ju fler mellanlandningar och långa väntetider man kan tänka sig på resan STO-BKK desto billigare blir oftast flygbiljetterna. Boende finns i alla prislägen, kolla t ex www.sawadee.com för olika alternativ. Samui är en stor ö som är väldigt olika beroende på vilken strand man väljer. Så där blir mitt tips att läsa på lite om ön och se vilken/vilka stränder som passar familjens behov och önskemål. Ang pris så räknar vi med att vår 4mån långa resa nov - mars kommer kosta strax över 100tkr för vår familj på 5 pers. Men då blir våra flygbiljetter betydligt billigare eftersom vi flyger ut/hem när det inte är värsta högsäsongen.
    Hon svarar:

Nu har vi dessvärre inte samma möjlighet som ni att vara borta i 4 månader, utan endast i 4 v möjligtvis 6 v. När beräknas högsäsongen vara, är det i december? När skulle vi kunna flyga dit som senast för att komma undan billigare, slutet av november? Vi är välmedvetna om att vi måste ta inrikesflyg från Bangkok till Kou Samui och det är vad vi enligt planerna hade tänkt göra. Men eftersom du skrev andra billigare alternativ är jag nyfiken på hur lång tid det skulle ta med båt och buss? Hur mycket beräknar ni i matkostnader för 2 vuxna och 3 barn under de 4 månader ni ska vara borta? (I vilka åldrar är era barn?)

Tack för ditt svar.
  • Mawe123
    YlvaD skrev 2010-04-06 12:04:34 följande:
    Tackar!Prutade ni på priset vid bokningen?Vad betalade per natt?Är denna strand bra? Läste att "long beach" skulle vara bättre:)Tusen frågor!Mvh// Ylva
    Vi hyrde en av de privata villorna ovanför hotellet, inne på resortområdet. Vi hyrde då genom Lanta Diver. I år hade jag tänkt att hyra en bungalow via hotellet och har mailat fram och tillbaka med dem flera gånger, tycker det gått bra att pruta via mailen. Men det slutade ändå med att jag hyrde en av villorna i år via lantahideaways. Stranden är fin hårt packad så att det går bra att styra barnvagn på den. Det är lång grunt och lämpligt för barn. Kanske att longbeach är vackrare men för oss som reser med barn passade klong dao bäst.
    William 000213, Lowe 070712
  • Ancilla

Någon som vet om det finns sjukhus på Koh Lanta eller måste man åka långt om något skulle hända?

Ancilla

• Smilla75
    Ancilla skrev 2010-04-06 18:00:36 följande:
    Någon som vet om det finns sjukhus på Koh Lanta eller måste man åka långt om något skulle hända?Ancilla
    Det finns för enklare skador o sjukdomar. Avancerad vård Phuket.
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-06 15:41:50 följande:
    Hon svarar: Nu har vi dessvärre inte samma möjlighet som ni att vara borta i 4 månader, utan endast i 4 v möjligtvis 6 v. När beräknas högsäsongen vara, är det i december? När skulle vi kunna flyga dit som senast för att komma undan billigare, slutet av november? Vi är välmedvetna om att vi måste ta inrikesflyg från Bangkok till Kou Samui och det är vad vi enligt planerna hade tänkt göra. Men eftersom du skrev andra billigare alternativ är jag nyfiken på hur lång tid det skulle ta med båt och buss? Hur mycket beräknar ni i matkostnader för 2 vuxna och 3 barn under de 4 månader ni ska vara borta? (I vilka åldrar är era barn?) Tack för ditt svar.
    Högsäsong brukar vara från november. Peakseason från mitten av december. Testa på en söksite när priserna blir billigare/dyrare. Jag fick en skillnad i pris på totalt ca 6000kr genom att välja avresa 1 nov istället för 3 nov!

Flyg direkt till Koh Samui kostar uppåt 4000bath / pers. Flyg till Surat Thani bör man kunna få för ca 1500bath/pers, sen kostar transport till färjan + färja en slant, osäker på hur mkt. Buss tar ca 12h inkl färjan, beroende på vilket bussbolag man väljer. Bäst och bekvämast är de statliga VIP bussarna, kostar närmare 1000 bath/pers (men då är det inkl färja o ofta inkl mat). Man kan resa mycket billigare med minibuss som kör från Khao San Road (men se upp för stölder på de billigaste alterantiven!) Mat... vi räknar inte så noga. Kanske ca 100 bath/pers/måltid för thaimat. Dyrare med västerländsk mat och billigare i matstånd/på matmarknader.
  • Lycka 1

Tycker det är så svårt att hitta mailadresser till hotellen.

Någon som vill hjälpa mig med hotell på Koh lanta på klang dao stranden?
    Inget lyx utan hellre någon litet och mysigt där man kan få ett bra pris på boendet, samt mailadress då.

Hur länge brukar ni få vänta innan ni får något svar?
    Jag mailade DR lanta resort igår men har ännu inte fått något svar.

• Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-06 18:54:29 följande:
    Tycker det är så svårt att hitta mailadresser till hotellen.Någon som vill hjälpa mig med hotell på Koh lanta på klang dao stranden?Inget lyx utan hellre någon litet och mysigt där man kan få ett bra pris på boendet, samt mailadress då.Hur länge brukar ni få vänta innan ni får något svar?Jag mailade DR lanta resort igår men har ännu inte fått något svar.
    vilka hotell vill du ha mailadress till? om du ger mig några namn så kollar jag upp det, har tråååååkigt och är rastlös ;)

DR brukar svara rätt snabbt, vi har fått svar under natten när vi har mailat dem. Ibland har det dock tagit två nätter. Avvakta lite så har du säkert ett mail i lådan imorgon bitti eller så.
  • YlvaD
    Mawe123 skrev 2010-04-06 15:59:23 följande:
    Vi hyrde en av de privata villorna ovanför hotellet, inne på resortområdet. Vi hyrde då genom Lanta Diver. I år hade jag tänkt att hyra en bungalow via hotellet och har mailat fram och tillbaka med dem flera gånger, tycker det gått bra att pruta via mailen. Men det slutade ändå med att jag hyrde en av villorna i år via lantahideaways. Stranden är fin hårt packad så att det går bra att styra barnvagn på den. Det är lång grunt och lämpligt för barn. Kanske att longbeach är vackrare men för oss som reser med barn passade klong dao bäst.
    Tackar!

Ska prova maila hotellet och "pruta" till mig ett BRA pris:)

Går det att boka så långt iförväg? Vi åker inte isåfall förrän 7 mars 2010.

Mvh// Ylva
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)