Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

benjamin 040722 skrev 2010-03-30 09:31:08 följande:
    vi bokade för drygt en månad sedan, åker den 12 dec till 4 februari och fick betala 26000 för 2 vuxna och 2 betalande barn =) ett stopp på ca 2 timmar i turkiet, men det ser jag mer som en fördel än nackdel =) skönt att få sträckas på sig ordentilgt och låta barnen springa av lite energi så dem sover gott resten av resan
    Åh vilka bra priser! Var bokade ni? Letar liknande biljetter och vill gärna har av/ombokningsbart utan att behöva betala utlöst mkt mer. Men det verkar vara svårt att hitta... Åker nov-mars!
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-03-31 08:29:44 följande:
    Vi bokade direkt via turkishairlines sida. priset som anges är inte det man får, det blir billigare när man går några steg fram i bokningen, dock är inte det lägsta priset det som är ombokningsbart... tittade snabbt, 10 nov- 10 mars blir för 2 vuxna och 1 barn, med helt av och ombokningsbara 37511 och då flyger ni ut båda gångerna på em/kvällen, vilket e bra med barn =)
    Supertack!! Har kollat på Turkish, men får bara upp priser över 50 tkr för oss. Och då blir det tom billigare att flyga Sas eller Thai.
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-03-31 09:16:12 följande:
    Men vilka datum ska ni åka?
    Inte helt spikat än, troligen 2 nov - 2 mars, eller däromring. 2 vuxna, 2 barn + 1 infant. Kollade nu med Turkish och fick pris på 41 000 kr. Dyrt tycker jag! Det billigaste jag hittat är Air China, 26tkr men usla tider. Sen ligger Finnair bäst till, på drygt 30tkr. Men ingen ombokningsmöjlighet... Sååå svårt att veta NU hur länge vi vill stanna. Så jag vill ha en option på ombokningsbar hemresa om vi ändrar oss när vi är där...
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-03-31 09:32:46 följande:
    tycker inte att 41 tusen låter jätte dyrt för 4 betalande då ni ändå är "sent ute" ska var borta läääänge (biljetterna blir dyrare först när man passerar 1 månad och sen 3 då biljetterna ofta är 1 månad eller 3 månaders biljetter....) sen är den ju ombokningsbar oxå så tycker det är ok pris =) men ni måste juh känna efter själv. Air china har jag hört ska vara bra så varför inte chansa att ni trivs i Thailand i 4 månader och tar dem biljetterna det var juh jätte billigt! Inte roligt att flygtiderna är dåliga, men man överlever det barn är mer tåliga än man tror och bara man inte "hänger upp" sig för mkt på sina trötta barn brukar det gå väldigt bra
    Haha, barnen är tåliga och resvana som attan. Det är JAG som är lite kinkigare

Nja, sent ute vet jag inte. Returbiljetterna för mars har precis släpts! Men verkar gå åt fort så vi ska boka snart... måste bara bestämma oss!
  • resemamman
    Hellen skrev 2010-04-01 19:33:53 följande:
    Tänkte höra mer er här om ni har rest från Phuket hamn till Koh Lanta med båt? Den som går via Phi-phi? Kommer åka nästa vinter och funderar på hur vi smidigast ska ta oss från Phuket till Koh Lanta och hittade denna båt. Har två barn, en kommer vara 2 1/2 år och den andra lite över 1 år. Tog ni med flytvästar till barnen? Är det små båtar? Alternativet är att anlita "kids on board" men det är ju ganska stor skillnad på pris. Vill inte åka bil långt utan att barnen är fastspända. Tacksam för svar
    Ta med flytvästar! Det finns inte till barn. Skönt att ha sina egna riktiga räddningsvästar. Båtarna är relativt stora, tänk storlek typ Waxholmsbåt. I varierande skick, en del kan vara ganska sunkiga en del fräscha. Helt ok är de iallafall!
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-04-03 10:11:55 följande:
    Är det någon som har ett bra boende att rekommendera alldeles nere på Koh Samuis syd spets? max 800/natt
    Vi har bott här: www.samuiorchid.com/

Ett smått galet ställe med ett tiger zoo, akvarium och mycket djur på anläggningen. Två stora pooler och egen strand. Boende från 1800bath/natt inkl frukost. Gratis inträde till alla shower och akvariet. Dvs en hel del för barnen att göra... Vi var nästan de enda hotellgästerna - tror det berodde på att stället ligger lite off långt söderut på Samui.

Om man har pengar och vill lyxa så är detta ställe underbart: www.kamalaya.com, ligger några minuter längre söderut än Orchid...
  • resemamman
    benjamin 040722 skrev 2010-04-03 12:29:58 följande:
    Tack för tipsen, har sparat dem =) skulle dock behöva komma ännu mer söderut åt vänster men om jag inte hittar ngt bra alt kan samiorchid vara ett alt i några nätter iaf =) Vilket rum valde ni?
    Vi bodde i det "enklaste", reste med barn som var ca 8 mån resp ca 3 år då. Stort, fint och fräscht med AC. Markplan med utgång direkt till poolen. Det är inget ställe man bor för länge på, då tröttnar man. Men vi var strandade på Samui några dagar (ville eg inte alls vara där, var på väg mot Chiang Mai men fastnade några dagar...) och då funkade detta ställe perfekt!
  • resemamman
    Yoyna skrev 2010-04-04 07:12:32 följande:
    Vi ramlade in på orchid när vi var och kollade på zoo-delen (ca en månad sen) . Det var helt folktomt och så vackert! Av någon anledning var restaurangen stängd och hela stället kändes lite öde. Vi lät barnen bada i poolen och min sambo fotade en massa för det var så fint. Stranden var fin oxå, väldigt långgrund. Där hade vi gärna bott några dagar!
    Visst är det lite konstigt att det är så tomt?! Vi var där 2007 så tydligen har det inte ändrats. Borde ju egentligen vara superpopulärt bland barnfamiljer! Bo fräscht och billigt mitt i ett zoo med två stora pooler alldeles vid stranden och så bäst av allt (tycker jag) en bit bort från den hysteriska kommersen och nattlivet som härjar på många av Samuis stränder...
  • resemamman
    am76 skrev 2010-04-05 08:33:08 följande:
    Hej! * Nån som hyrt bil och bilat i Thailand? Hur gick det? Vad kostade bilen att hyra? Gick det bra att köra osv? * Nån som åkt tåg, hur var det? Vi ska åka till Thailand januari 2011, har 2 barn (kommer va 1 & 4 år).   
    Vi hyrde bil några dagar i norra Thailand (Chiang Mai) för att köra upp i bergen. Minns inte hyrpris, men det var billigt, bra bil och det fanns många bilmodeller att välja på (och även många uthyrningsfirmor). Vi hyrde även babyskydd (helt nytt, jättebra!), men när vi frågade om bilstol till vår 3-åring så fattade de ingenting... tydligen inte så vanligt att ha så "stora" barn i bilstol...

Har även hyrt bil på Samui och på Lanta. Även det med god erfarenhet. Pris står helt i relation till bilens skick är min erfarenhet! Kolla hur vägarna är dit ni ska åka, om ni behöver 4-hjulsdrift eller inte.

Tåg har vi oxå åkt. Funkar jättebra. Men tågen är ganska långsamma och ofta försenade. Så man får inte ha bråttom! Långfärdsbuss brukar vara snabbare (välj VIP-buss), men inte lika mysigt. Tågbiljetterna till populära destinationer tar ofta slut, så boka i tid!
  • resemamman
    MansonDust skrev 2010-04-06 11:16:26 följande:
    Frågar åt en vän: Vi är en familj på två vuxna och tre barn som har planer på att resa till Thailand i december nästa år och vi vill vara där i minst en månad. Vi vill vara borta över jul och nyår så att åka i början av december är troligtvis ingen idé, utan närmare mitten/slutet. Barnen är då i åldrarna 9 (fyller 10 tidigt i januari, när vi förhoppningsvis är i Thailand), 7 och 3 år. Vi vill åka till Koh Samui ifrån Stockholm Arlanda. Nu behöver vi hjälp och vägledan - tips på hur man kommer billigt undan med framförallt boende. Vi behöver absolut inte bo på samma ställe resan igenom, utan är öppna för förslag. Vi har kikat runt hos de vanliga resebolagen så som bl.a Fritidsresor och Ving, och allt vi hittar ligger kring 6-siffrig slutsumma och då enbart för flyg och boende, alltså inte mat. Vilket känns alldeless för dyrt för våran del. Mat och shopping har vi förstått är otroligt billigt där så vi vill inte ha All inclusive. Är ni en familj på fem personer eller fler som har varit till Thailand på långsemester och kommit billigare undan än en 6-siffrig slutsumma, eller är du någon som har koll på bra priser för boende och flyg, så skulle vi bli väldigt glada om ni delade med er av det! Tack på förhand. /Ressugen trebarnsmamma.
    Då ska de resa mitt i dyraste högsäsongen = priserna på både flyg och boende sticker i taket! Kolla flygpriser på t ex Kelkoo är mitt tips, då flyg STO-BKK. Sen får man flyga inrikesflyg till Koh Samui (ganska dyrt då det är bara Bangkok Airways som flyger dit) alt flyga till Surat Thani (mkt billigare) och ta båt över till Samui. Ett ännu billigare alternativ är buss från Bangkok till Koh Samui.

Ju fler mellanlandningar och långa väntetider man kan tänka sig på resan STO-BKK desto billigare blir oftast flygbiljetterna.

Boende finns i alla prislägen, kolla t ex www.sawadee.com för olika alternativ. Samui är en stor ö som är väldigt olika beroende på vilken strand man väljer. Så där blir mitt tips att läsa på lite om ön och se vilken/vilka stränder som passar familjens behov och önskemål.

Ang pris så räknar vi med att vår 4mån långa resa nov - mars kommer kosta strax över 100tkr för vår familj på 5 pers. Men då blir våra flygbiljetter betydligt billigare eftersom vi flyger ut/hem när det inte är värsta högsäsongen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)