MansonDust skrev 2010-04-06 11:16:26 följande:
Frågar åt en vän: Vi är en familj på två vuxna och tre barn som har planer på att resa till Thailand i december nästa år och vi vill vara där i minst en månad. Vi vill vara borta över jul och nyår så att åka i början av december är troligtvis ingen idé, utan närmare mitten/slutet. Barnen är då i åldrarna 9 (fyller 10 tidigt i januari, när vi förhoppningsvis är i Thailand), 7 och 3 år. Vi vill åka till Koh Samui ifrån Stockholm Arlanda. Nu behöver vi hjälp och vägledan - tips på hur man kommer billigt undan med framförallt boende. Vi behöver absolut inte bo på samma ställe resan igenom, utan är öppna för förslag. Vi har kikat runt hos de vanliga resebolagen så som bl.a Fritidsresor och Ving, och allt vi hittar ligger kring 6-siffrig slutsumma och då enbart för flyg och boende, alltså inte mat. Vilket känns alldeless för dyrt för våran del. Mat och shopping har vi förstått är otroligt billigt där så vi vill inte ha All inclusive. Är ni en familj på fem personer eller fler som har varit till Thailand på långsemester och kommit billigare undan än en 6-siffrig slutsumma, eller är du någon som har koll på bra priser för boende och flyg, så skulle vi bli väldigt glada om ni delade med er av det! Tack på förhand. /Ressugen trebarnsmamma.
Då ska de resa mitt i dyraste högsäsongen = priserna på både flyg och boende sticker i taket! Kolla flygpriser på t ex Kelkoo är mitt tips, då flyg STO-BKK. Sen får man flyga inrikesflyg till Koh Samui (ganska dyrt då det är bara Bangkok Airways som flyger dit) alt flyga till Surat Thani (mkt billigare) och ta båt över till Samui. Ett ännu billigare alternativ är buss från Bangkok till Koh Samui.
Ju fler mellanlandningar och långa väntetider man kan tänka sig på resan STO-BKK desto billigare blir oftast flygbiljetterna.
Boende finns i alla prislägen, kolla t ex
www.sawadee.com för olika alternativ. Samui är en stor ö som är väldigt olika beroende på vilken strand man väljer. Så där blir mitt tips att läsa på lite om ön och se vilken/vilka stränder som passar familjens behov och önskemål.
Ang pris så räknar vi med att vår 4mån långa resa nov - mars kommer kosta strax över 100tkr för vår familj på 5 pers. Men då blir våra flygbiljetter betydligt billigare eftersom vi flyger ut/hem när det inte är värsta högsäsongen.