Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi bokar barnmat till våra barn. Även om de äter det allra mesta så är det enklast med lite anpassad mat på flyget. Och så brukar barnens mat serveras först. Smidigt att de får mat och kan sova sen.

• resemamman
    Martina 76 skrev 2010-11-18 13:48:11 följande:
    Är det någon här som varit på långresa i Thailand? Vi planerar att åka till Thailand och/eller Malaysia om ca 1 år med våra barn, då 2,5 och 5,5 år gamla. Vi räknar med att vara borta 6-7 veckor. Begränsningen blir väl hur länge vi kan vara borta utan att tappa dagisplatserna.

Är det någon här som varit på längre resor med sina barn i dessa områden? Var/hur bodde ni? Vad blev kostnaden? Vill inte åka till de mest turisttäta områdena, typ Phuket, men vill ändå ha hyfsat nära till civilisationen utifall något händer barnen. Jag behöver tips på platser, orter, hotell/bungalows etc! Vi har ingen lyxbudget och vill inte bo på någon Ving Bamse-resort utan vill ha det lite mer spartansk.

Kan ni tipsa om någon blogg etc där jag kan hitta info?
    Vi har gjort två långresor med barn i Thailand och Malaysia, på 2 resp 3 månader. Packar frenetiskt nu för 3e resan med 3 barn, avresa om knappt två veckor! Denna resa blir vi borta 3 månader. Inga problem för dagis/skola, har fått ok från rektor. Vi har bott enkelt ibland och lyxigare ibland, och på senaste resan då vi hade med två barn (bebis och en nästan 3åring) så gjorde vi av med 1000kr/dygn, allt inräknat. Vi brukar inte boka i förväg utan ordnar boende och sånt på plats oftast. Jag gillar öarna utanför Trang och Sukorn, där finns en del fina pärlor utan allt för mycket utbyggt turism.
  • resemamman
    resemamman skrev 2010-11-18 14:09:13 följande:
    Vi har gjort två långresor med barn i Thailand och Malaysia, på 2 resp 3 månader. Packar frenetiskt nu för 3e resan med 3 barn, avresa om knappt två veckor! Denna resa blir vi borta 3 månader. Inga problem för dagis/skola, har fått ok från rektor. Vi har bott enkelt ibland och lyxigare ibland, och på senaste resan då vi hade med två barn (bebis och en nästan 3åring) så gjorde vi av med 1000kr/dygn, allt inräknat. Vi brukar inte boka i förväg utan ordnar boende och sånt på plats oftast. Jag gillar öarna utanför Trang och Sukorn, där finns en del fina pärlor utan allt för mycket utbyggt turism.
    Menade inte utanför Sukorn (det är en ö som ligger utanför Trang...) utan utanför Satun!
  • resemamman
    stockrosen skrev 2010-11-18 23:04:12 följande:
    Hjälper det att bada med solkläder mot såna maneter?
    Frågar även för egen skull då vi planerar att dra till Asien i sommar......

Har nämligen för mig att jag läst att det är bara speciella dräkter som skyddar men jag kan ha HELT FEL förstås.
    Det verkar inte som om solskyddsdräkter skyddar.... www.jellyfishfacts.net/methods-of-protection-from-jellyfish-stings.html

Inte ens våtdräkter verkar vara bra skydd mot de mest dödliga maneterna :(. Men tydligen är nylonstrumpor bra?!?! 
  • resemamman

I onsdags beställde jag solskyddskläder, eko-myggmedel och solstift från en brittisk site. Och idag kom dem hem med posten! Billigt var det oxå och super service i mailkontakten!! Kolla in www.minimoonsailors.co.uk/ om ni behöver köpa prylar till resan, de hade en hel del praktiska saker :) 

• resemamman

Hoppsan, provade just killarnas resegarderob. Och de tunna långbyxor jag tänkt att de ska ha är FÖR SMÅ!! De har visst vuxit en del sen i somras... Var 17 hittar jag nya?! Det finns ju bara jeans och fodrade byxor i butiker nu...

• resemamman
    Tindrisen03 skrev 2010-11-21 13:08:29 följande:
    Kolla Tradera el Blocket. Brukar kunna finnas sommarkläder till riktigt billiga priser eftersom inte så många andra köper sådant nu. Annars är det reaflikar i olika nätshopar som gäller.
    Tack för tips! Tradera går bort, vi åker om 9 dagar så det hinns nog inte med. Annars har jag fyllt på med t-shirts från Tradera tidigare. Ska kolla rea i webbshoppar!!
  • resemamman
    han skrev 2010-11-22 10:55:40 följande:
    hejhej ige i tråden, undrar om någon här har testat att ha mygglampa med uv eller myggskrämma? och om det funkar?

www.jula.se/myggskramma-134437 ???
    Vi har inte den, men vi har en liten elektrisk myggskrämma som ger ifrån sig ett ljud som avskräcker mygg. Den är gjord för att sitta på vagnen. Vet inte om den funkar, sonen blev ganska ordentligt myggbiten sist vi var i THailand... men den tar inte så mkt plats så den får följa med igen.
  • resemamman
    babanoos skrev 2010-11-22 12:34:03 följande:
    Har letat lite efter sånna där myggskrämmor, men de är ju slut på både jula och clas olsson... Vem kan annars ha??
    Vad är det för pryl du har till vagnen resemamman?
    Finns myggskrämmor att köpa i Thailand annars? Nån som vet?
    En sån här: shop.babyworld.co.uk/DisplayDetail.aspx&secid=199 Men som sagt, vet inte om det funkar alls... Viktigast är nog myggnät. Både fram och bak på vagnen så att man kan öppna för luftgenomströmning.

Det finns massor av myggskrämmor/myggmedel/myggspiraler i Thailand att köpa. Men de flesta innehåller rätt starka kemikalier :( 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)