Martina 76 skrev 2010-11-18 13:48:11 följande:
Är det någon här som varit på långresa i Thailand? Vi planerar att åka till Thailand och/eller Malaysia om ca 1 år med våra barn, då 2,5 och 5,5 år gamla. Vi räknar med att vara borta 6-7 veckor. Begränsningen blir väl hur länge vi kan vara borta utan att tappa dagisplatserna.
Är det någon här som varit på längre resor med sina barn i dessa områden? Var/hur bodde ni? Vad blev kostnaden? Vill inte åka till de mest turisttäta områdena, typ Phuket, men vill ändå ha hyfsat nära till civilisationen utifall något händer barnen. Jag behöver tips på platser, orter, hotell/bungalows etc! Vi har ingen lyxbudget och vill inte bo på någon Ving Bamse-resort utan vill ha det lite mer spartansk.
Kan ni tipsa om någon blogg etc där jag kan hitta info?
Vi har gjort två långresor med barn i Thailand och Malaysia, på 2 resp 3 månader. Packar frenetiskt nu för 3e resan med 3 barn, avresa om knappt två veckor! Denna resa blir vi borta 3 månader. Inga problem för dagis/skola, har fått ok från rektor. Vi har bott enkelt ibland och lyxigare ibland, och på senaste resan då vi hade med två barn (bebis och en nästan 3åring) så gjorde vi av med 1000kr/dygn, allt inräknat. Vi brukar inte boka i förväg utan ordnar boende och sånt på plats oftast. Jag gillar öarna utanför Trang och Sukorn, där finns en del fina pärlor utan allt för mycket utbyggt turism.