Inlägg från: MansonDust |Visa alla inlägg
  • MansonDust

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Frågar åt en vän:

Vi är en familj på två vuxna och tre barn som har planer på att resa till Thailand i december nästa år och vi vill vara där i minst en månad. Vi vill vara borta över jul och nyår så att åka i början av december är troligtvis ingen idé, utan närmare mitten/slutet. Barnen är då i åldrarna 9 (fyller 10 tidigt i januari, när vi förhoppningsvis är i Thailand), 7 och 3 år. Vi vill åka till Koh Samui ifrån Stockholm Arlanda. Nu behöver vi hjälp och vägledan - tips på hur man kommer billigt undan med framförallt boende. Vi behöver absolut inte bo på samma ställe resan igenom, utan är öppna för förslag. Vi har kikat runt hos de vanliga resebolagen så som bl.a Fritidsresor och Ving, och allt vi hittar ligger kring 6-siffrig slutsumma och då enbart för flyg och boende, alltså inte mat. Vilket känns alldeless för dyrt för våran del. Mat och shopping har vi förstått är otroligt billigt där så vi vill inte ha All inclusive. Är ni en familj på fem personer eller fler som har varit till Thailand på långsemester och kommit billigare undan än en 6-siffrig slutsumma, eller är du någon som har koll på bra priser för boende och flyg, så skulle vi bli väldigt glada om ni delade med er av det!

Tack på förhand.
    /Ressugen trebarnsmamma.

• MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-06 11:41:39 följande:
    Då ska de resa mitt i dyraste högsäsongen = priserna på både flyg och boende sticker i taket! Kolla flygpriser på t ex Kelkoo är mitt tips, då flyg STO-BKK. Sen får man flyga inrikesflyg till Koh Samui (ganska dyrt då det är bara Bangkok Airways som flyger dit) alt flyga till Surat Thani (mkt billigare) och ta båt över till Samui. Ett ännu billigare alternativ är buss från Bangkok till Koh Samui. Ju fler mellanlandningar och långa väntetider man kan tänka sig på resan STO-BKK desto billigare blir oftast flygbiljetterna. Boende finns i alla prislägen, kolla t ex www.sawadee.com för olika alternativ. Samui är en stor ö som är väldigt olika beroende på vilken strand man väljer. Så där blir mitt tips att läsa på lite om ön och se vilken/vilka stränder som passar familjens behov och önskemål. Ang pris så räknar vi med att vår 4mån långa resa nov - mars kommer kosta strax över 100tkr för vår familj på 5 pers. Men då blir våra flygbiljetter betydligt billigare eftersom vi flyger ut/hem när det inte är värsta högsäsongen.
    Hon svarar:

Nu har vi dessvärre inte samma möjlighet som ni att vara borta i 4 månader, utan endast i 4 v möjligtvis 6 v. När beräknas högsäsongen vara, är det i december? När skulle vi kunna flyga dit som senast för att komma undan billigare, slutet av november? Vi är välmedvetna om att vi måste ta inrikesflyg från Bangkok till Kou Samui och det är vad vi enligt planerna hade tänkt göra. Men eftersom du skrev andra billigare alternativ är jag nyfiken på hur lång tid det skulle ta med båt och buss? Hur mycket beräknar ni i matkostnader för 2 vuxna och 3 barn under de 4 månader ni ska vara borta? (I vilka åldrar är era barn?)

Tack för ditt svar.
  • MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-06 18:20:25 följande:
    Högsäsong brukar vara från november. Peakseason från mitten av december. Testa på en söksite när priserna blir billigare/dyrare. Jag fick en skillnad i pris på totalt ca 6000kr genom att välja avresa 1 nov istället för 3 nov! Flyg direkt till Koh Samui kostar uppåt 4000bath / pers. Flyg till Surat Thani bör man kunna få för ca 1500bath/pers, sen kostar transport till färjan + färja en slant, osäker på hur mkt. Buss tar ca 12h inkl färjan, beroende på vilket bussbolag man väljer. Bäst och bekvämast är de statliga VIP bussarna, kostar närmare 1000 bath/pers (men då är det inkl färja o ofta inkl mat). Man kan resa mycket billigare med minibuss som kör från Khao San Road (men se upp för stölder på de billigaste alterantiven!) Mat... vi räknar inte så noga. Kanske ca 100 bath/pers/måltid för thaimat. Dyrare med västerländsk mat och billigare i matstånd/på matmarknader.
    Hon svarar:

Om vi skulle åka 1 november så skulle vi behöva åka hem igen i mitten av december och då blir det inte alls som planerat. Vi vill gärna vara borta just under jul och nyår. Det vi vill veta är billigaste alternativen just under den perioden - mitten/slutet av december och en månad framåt, max 6 v.

Efter att ha funderat igenom det du har skrivit om transportmedel så känns det både säkrare och snabbare att ta inrikesflyg. Och då kan det nog vara värt att betala 5000 sek (4000 bath/pers borde bli 1000 sek/pers om jag har räknat rätt?)

-Ingen som har tips på bra och billigt boende med barn i åldrarna 9 (10), 7 och 3 i Koh Samui?
    -Hur mycket skulle en familj på två vuxna och tre barn behöva ha med sej i matpengar på ett ungefär, för 4 alt. 6 v?
  • MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-07 09:07:06 följande:
    Jag menade inte att ni ska åka 1 nov, men högsäsongen brukar börja där någonstans. Ju tidigare avresa, desto billigare biljetter gäller oftast. Testa att söka på olika datum på någon biljettsite för att hitta optimala pris/datum kombon. Jag provade några olika datum nu  på Pricerunner, för 2 vuxna, 3 barn avresa 14/12 hem 17/12 startar någonstans strax under 30tkr, då med Turkish, Air China eller Aerosvit. Om inrikesflyg är värt det kan bara ni avgöra. Men det blir väsentligt dyrare, 10 000 kr för flyg t/r jämfört med drygt 2000 kr t/r för buss.
    Svar:

Jag tänkte inte på att det var 5000 sek enkel resa, givetvis blev det genast bra mycket dyrare med returen och med en slutsumma på 10 000 sek. Då kanske ett billiagare alternativ skulle vara bättre rent ekonomiskt, tidsmässigt vet jag inte hur det skulle funka för barnens del? Först flygresan(orna) kring 20 tim + bussresa 12 tim. Det är det som gör mej osäker, men det är klart att kan man spara in 8000 sek så vore det ju betydligt bättre. Ni andra som har rest på detta vis med barn under så många timmar som 32 och uppåt, hur har det fungerat för er och för era barn? Hur gamla har era barn varit då?

Jag kikade på Kelkoo som du tipsade om och fick fram följande på sökning av 6 v:
    30/11-11/1 ARN-BKK: 31 835 sek.
    5/12-16/1 - ARN-BKK: 33 720 sek.
    7/12-18/1 - ARN-BKK: 33 400 sek.

Så det skiljer sej kring 1500-1900 sek när jag flyttade fram resan 1 v, vilket var mindre än vad jag hade trott. Och som du säger går det att spara in lite grann genom att testa sej fram. Det jag nu är osäker på är vilka flygbolag man bör se upp med och vilka som är ok. Det kom upp flera olika som t.ex Swiss International Air Lines, Lufthansa, Cathay Pacific m.fl. Vissa har jag aldrig hört talas om.
  • MansonDust
    resemamman skrev 2010-04-07 12:43:52 följande:
    Svårt att svara på hur barnen klarar den långa resan. Vi har gjort liknande långa resor, men med mindre barn (under 4 år), det har alltid gått jättebra, det blir som ett äventyr att resa i sig! Ett annat alternativ är att stanna en natt i Bangkok innan bussresan ner till Samui. Perfekt tillfälle att billigt shoppa på sig allt man inte velat köpa hemma till resan! Alla bolag du nämner är helt ok. De enda JAG undviker är Aerosvit och Aeroflot. Men det kan mycket väl bero på gamla numera föråldrade fördomar...
    Svar:

Flyget känns i sej inte lika viktigt som boendet, vilket är det vi i första hand skulle vilja ha hjälp med. Vi vill hitta ett boende på Koh Samui som passar framförallt för barnen. Jag har ingen som helst erfarenhet av Thailand och än mindre av Koh Samui och behöver nu alla tips och idéer jag kan få. Vi ser helst att boendet inte kostar mer än 500 sek/natt, och vi är inte särskilt kräsna. Huvudsaken är att det är lämpligt för barnen och finns det pool är det bara ett plus! Gärna fina och barnampassade stränder. Är det någon som vet om det möjligtvis är ett billigare alternativ att hyra en villa avsedd för ca. 8-10 pers? (Och vart i sådant fall man kan kolla på dessa villor?)

Alla tips och idéer är hjärtligt välkomna och enormt uppskattade! 
  • MansonDust
    MansonDust skrev 2010-04-07 15:25:30 följande:
    Svar: Flyget känns i sej inte lika viktigt som boendet, vilket är det vi i första hand skulle vilja ha hjälp med. Vi vill hitta ett boende på Koh Samui som passar framförallt för barnen. Jag har ingen som helst erfarenhet av Thailand och än mindre av Koh Samui och behöver nu alla tips och idéer jag kan få. Vi ser helst att boendet inte kostar mer än 500 sek/natt, och vi är inte särskilt kräsna. Huvudsaken är att det är lämpligt för barnen och finns det pool är det bara ett plus! Gärna fina och barnampassade stränder. Är det någon som vet om det möjligtvis är ett billigare alternativ att hyra en villa avsedd för ca. 8-10 pers? (Och vart i sådant fall man kan kolla på dessa villor?) Alla tips och idéer är hjärtligt välkomna och enormt uppskattade! 
    Ingen som har bott billigt på Koh Samui med barn?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)