• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

mattispadd skrev 2010-04-03 13:21:21 följande:
    Hej nu har vi kommit hem från våran resa och vi har haft det jätte bra och runt 40 grader ....puuuuh....vi var på koh lanta och bodde där på Banana garden home på klong dao stranden för 900 bathsen en natt på railey och bodde då på sämre yaya resort....sedan en vecka i Ao nang och då på sabai mansion kanonställe med pool för 1350bathoch 2 nätter på aonangresort för 1000bathfråga gärna om det är ngt ni undrar över.....
    Hur var railey? är det värt att spendera några dygn där?
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-01 16:10:56 följande:
    Ja jag hittar inte bra boende för de pengarna.. Och absolut inte MED pool OCH frukost.Har någon erfarenhet av Good Days?? Verkar vara mera ok priser än de jag kollat på tidigare...
    Good days är underbart! Vi älskade det stället. Har foton därifrån om du vill ha!
    skulle mer än gärna bo där igen, men eftersom vi vill bo på klong dao av praktiska skäl denna gång så går det bort.

vi har hittat boende i bungalow på klong dao, pool på området och frukost för tre ingår för 1300 bath/natt. Då är det ordentligt nerprutat dock.
    åker i nov och har bokat 27 nätter på samma ställe.
  • Thegran
    syster j skrev 2010-04-04 18:23:08 följande:
    Vi ska också vara borta i 3 mån. men vi åker redan i september. Ingen annan som åker i höst? Vi åker till Lanta och öarna omkring i ca 2  mån , sen tror jag att vi åker till Malaysia för att sedan ta oss tillbaka mot Bangkok och spendera sista månaden nånstans i närheten (nån timme) kring Bangkok. Ni som vart på Lanta, är det bäst att vara vid Klong Dao beachen med små barn?? Är long beach inte en barnvänlig strand? (jag har 3 små. 1, 3 och 5 år när vi åker). Hur ska man göra med räkningar? Hur ska ni andra göra?
    ang räkningar är det väl enklast att sätta det som går på autogiro, och de övriga antingen på elektronisk faktura - om det går på alla, och ta med bankdosor etc eller låta någon hemma betala.

vi kommer vara borta så vi inte kan betala räkningarna, mina föräldrar får ansvar över bankdosor etc och får betala räkningar samt föra över pengar från e-spar kontot till vanliga kontot så vi inte har alla pengar åtkomliga från kortet (så vi inte blir av med allt om något skulle hända)
  • Thegran

ang long beach och barn så skulle iaf inte jag tveka på att bo där med barn, speciellt inte så små barn som man ändå inte låter bada själva.
    Long beach är dock inte långgrunt, tvärtom så blir det djupt fort (på vissa ställen nästan stupar bara man kommer en liten bit ut i vattnet) När vi var där var det även en hel del vågor första veckan.
    Men stranden har oerhörd mysfaktor, stämningen är fantastisk och det är vackert. Vi skulle gärna bo där med vår dotter som blir två år under resan, men pga min praktik så blir det klong dao.

• Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-04 20:03:45 följande:
    Vart ifrån va det jag fick bilder. Ja just nu kommer jag ihåg DR...Men du maila gärna bilderna på Good days. Vi funderar nämligen på billigt boende på klong dao (dock utan pool, är det jättedumt) Sedan flyttar vi den andra veckan endera till Good Days eller DR lanta.. för vi ska ju ha råd med Kuala Lampur också ;)
    Har mailat lite foton från Good days nu. Om nån mer vill ha så hojta.
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-04-05 08:09:16 följande:
    En liten varning !Vi hade boka tbungalow  genom en bokningsfirma till ett jättebra pris o betalat det ca 2 månader innan resan men när vi sen checkade ut o skulle ta transfern till flyget så fick min man ett samtal vi utckeckningen att vi var tvunga att betala ca 15.000 bath direkt vilketvi vägrade då inte hade gjort fel utan dom.Åkte sen iallfall till flyget men när sen kom hem hade dom mailat o ville ha pengar.Kändes inte allför kul avslutning på en semester.
    Betalade ni?

Viktigt är att ha alla papper i ordning. Vi har alla mail mellan oss och resorten (och oss och flygbolaget med) sparade, och har tagit kopior på vouchern, där det står precis hur mycket vi har betalat och hur mycket vi ska betala när vi kommer dit.
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-04-05 10:05:55 följande:
    TessaG: Vi betalde inte det dom ville ha o har också sparat allt o hade med oss kopia på det.............................känns ju inte så bra att bli anklagade.
    nä, förstår att det inte är kul att bli anklagade. Men då hade ni iaf "bevis" med er och då har de ju eg inget att komma med. Bra att ni stod på er!

Får man fråga vilken resort det var?
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-04-05 10:37:01 följande:
    Det var Lanta Island Resort/Lanta resort.Visst vi fick ett toppen pris men jag fråga gång på gång om priset stämde så det är ju deras problem.
    ok, tråkigt avslut på resan! Var ni nöjda i övrigt?

vi har också fått ett topenpris (50 % under ord. pris) på resorten vi ska bo på, och därför är vi extra noga med alla papper och  hela konversationen på mail :) har varit övertydlig i formuleringarna i mailen, just för att det inte ska kunna bli några problem på plats.
  • Thegran
    hag7 skrev 2010-04-05 10:46:25 följande:
    Ja ni kan inte vara för noga se på oss, dom menade att eftersom vi hade fått lågsäsongspris så skulle vi betala mellanskillnaden som om det skulle vara vårat fel.Annars så var vi väl nöjde väldigt dött på hotellet o många äldre men fin bungalow med bra läge.tyvärr tyckte jag att det var ganska liten shopping i Saladan o svårprutat .
    svårprutat? då måste det ändrat sig när vi var där (-07). Vi prutade och fick ner priset rejält på allt vi köpte, eller, vissa saker prutade vi inte ens på för ibland var det sådana priser att vi tyckte det var ok ändå, och var fullt nöjda med det utbud som fanns, det är ju inte så värst mycket en det räckte för oss :)
    Den här resan blir det dock bangkok på vägen hem så nu spar vi shoppingen till dess.
  • Thegran
    Lycka 1 skrev 2010-04-05 11:35:44 följande:
    Ni som bokar hotell själva hemifrån. Mailar ni till det hotell ni vill bo på och ber om ett pris eller hur går ni till väga?
    vi mailade och frågade om deras "best price".
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)