• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

vi kör havrix på oss vuxna, får se vad de på rekomenderar till dottern, som är 1.5 nu. tänkte ta tag i det där i sommar...kanske ska ringa och höra imorgon redan förresten, är bra o veta :)

• Thegran
    crispy skrev 2010-04-28 16:11:37 följande:
    Hej alla!Min man, jag och vår 10 månaders dotter har planerat att resa till Thailand tillsammans med mina föräldrar i december i år (HuaHin pga golfutbudet). Nu börjar vi dock vackla lite med tanke på oroligheterna i Bangkok... Dels pga säkerheten, men även den ekonomiska aspekten. Hur har ni andra tänkt kring detta? Med charter-/paketresa får man ju tillbaka pengarna om UD avråder från resa, men vi tänkte åka reguljärt...Ingen annan som har funderat kring detta? Har inte sett något i tråden när jag har kikat in.
    december är det långt till, och ingen vet nog hur det kommer se ut i thailand då. Jag skulle absolut boka. Vi åker 1 nov, och har bokat hotell i bangkok 10-13 december innan vi flyger hem.
    Litar på att det lugnat ner sig tills dess, det är 6 månader kvar.
    Då oroar jag mig mer för att kungen skulle dö, då lär det bli kaos i landet.

Vi har bokat reguljärt, via Jorden resor och flyger med Thai. Vi har bokat sådana biljetter som vi betalar en månad innan avresa, avbokar vi innan dess förlorar vi inte en krona. När betalningen är lagd kommer vi teckna en försäkring på ett par hundralappar, då kan vi avboka oavsett orsak fram till avgång och förlorar enbart1500 kr per biljett.

Jag vet att några som bokat med Thai får tillbaka pengarna på resan de avbokat, som skulle gå till bangkok nu i dagarna just pga oroligheterna.
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-04-28 20:37:51 följande:
    Nu pratas det optiker.Jag undrar finns det någon bra på Lanta??Samt att jag verkligen skulle vilja prova att gå till tandläkaren..
    har tänkt besöka både optiker och tandläkare på lanta jag med :)
  • Thegran
    lolo21 skrev 2010-04-30 11:15:46 följande:
    Hej igen! Nu när jag läser mer o mer så blir jag ännu mer förvirrad;P Jag tycker koh lanta verkar jättemysigt, men är det för lugnt? Vi är en rastlös liten familj=) Jag såg en jättebra film på youtube om khao lak, det verkar ju jättemysigt där också. Vilket ska man välja, vi ska bo två veckor. Koh lanta eller khao lak? Och vi vill välja ett ställe, inte flytta runt;P Har en son som gillar rutiner.. Tips tack:)
    visst är lanta lungt, men det finns gott om aktiviteter för den som vill.
    dyk el snorkelutflykt, rida elefant, paddla kajak, undersöka hela ön, kika på apor, besöka fyren, old town och sea gipsy town. Åk på dagsutlfykter till öarna runt om. gå matlagningskurs m.m. ja, som sagt, det finns massor.
  • Thegran
    lolo21 skrev 2010-04-30 12:04:41 följande:
    Åh det låter ju väldigt bra förstås=) Som jag har förstått så är det inte jättetätt med turister? Vi har ju bara åkt till "turistfällor" innan som mallorca osv, och är lite trötta på att ligga som sillar på stranden;P Hur är maten, finns det många restauranger?
    ja, det finns massor med matställen! spec om du bor vid klong dao eller long beach. du kan utan problem testa en ny varje dag.
    lite shopping finns det också, inte så stort utbud men det var tillräckligt för oss.

det som vi gillar med lanta är att det inte får förekomma jetskis, bananbåtar och solstolsuthyrning och annat hemskt. det gör att stränderna är lugna och sköna.
    vi har enbart varit på lanta under november, och då har vi haft long beach nästan för oss själva..men nej, du slipper nog ligga som en sill även under den absoluta högsäsongen också av vad jag har förstått.
  • Thegran
    lolo21 skrev 2010-04-30 12:16:14 följande:
    Men det låter ju hur mysigt som helst=) Vi hade isf tänkt åka under nov eller början av dec. När är det högsäsong? Finns det bra mat för barnen att äta också? Vi hade isf tänkt bo på fritidsresors exotic village vid klong dao.
    Högsäsongen börjar 1 nov. Peak typ mitten av dec tror jag.
    vi kommer vara på klong dao 1 - 27 nov :) sen åker vi vidare de sista två veckorna.
    då kanske vi ses där :)

det finns västerländsk mat om barnen vill ha det. har ingen koll på utbudet på klong dao, men antar att det finns sån mat där med. Lailas café, Gafae Aroy finns vid klong dao iaf och hon säljer bl.a våfflor.
    pizza, köttbullar etc finns att beställa på många ställen också. det ska nog inte vara några problem :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-30 14:31:21 följande:
    Jag har aldrig varit på Koh Lanta och jag vet att alla pratar gott om ön, men.....alla dessa svenskar som åker dit....hur kul verkar det då? Kanske praktiskt om det är viktigt att barnen ska hitta kompisar tex men annars tycker jag det är den negativa saken med Lanta, det lockar inte alls att ha massa svenskar runt omkring sig. Att det är mycket turister gör mig inget (ska ju själv till karon så.. .
    när vi var på lanta upplevde vi inte alls att vi stördes av att det var mycket svenskar. Tvärtom så tyckte vi att det var extremt lite turister, vi var så gott som ensamma på stranden varje dag, och ofta nästan ensamma på restaurangerna också.

Vi är förälskade i ön. I stämningen och lugnet.
    För oss lockar inte kata och karon det minsta. Jag är allerigsk mot stränder där det står uppradade solstolar och där det körs vattenskotrar etc.

Men, som tur är lockas man av olika saker :) Huvudsaken är att man själv trivs dit man kommer.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-04-30 16:43:43 följande:
    Och jag som äälskar att ligga i en solstol med parasol jämfört med att ligga på en handduk i sanden, haha . Sååå många jet skies är det faktiskt inte heller . Men visst är stränderna i Karon/Kata ganska så omysiga, jaaa.
    jag är inte mycket för att ligga på stranden i huvudtaget :) men en strandpromenad, kika på snäckor, bada lite o bygga sandslott går bra ;) men bara ligga, då får jag spader och miljoner myror i badbyxorna :)
  • Thegran

någon som har koll på vad ett true move simkort kan kosta på ett ungefär? lär väl inte vara dyrt med simkort?
    ska köpa två thaikort, och true move ska man ju kunna ringa till sverige för 1 bath/minut med.

• Thegran

Nu händer det grejer i Thailand:
    Thailands regering är redo att hålla val den 14 november, meddelade premiärminister Abhisit Vejjajiva på måndagen. Men han tillade också att en förutsättning för val är att "vissa villkor" uppfylls.

Han har också utlovat en försoningsplan, en "vägkarta", för att få stopp på kraftmätningen med rödskjortorna, regeringens kritiker som hela våren har demonstrerat i huvudstaden Bangkok. Rödskjortorna har krävt nyval omedelbart.
    TT-AFP

de röda kommer ge besked senast ons om de accepterar det eller inte.

undra vad valet kan innebära för oss som är där när det sker?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)