• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-05-26 10:25:53 följande:
    Om man köper extra bagagevikt brukar man väl få det åt båda håll, så brukar det väl vara på charter iaf. Men man brukar ju oftast bara behöva det på vägen hem! :)
    ja, det är fullt möjligt att det är så :) jag frågade inte, och i svaret stod det inget om det heller men det är säkert åt båda hållen :)

ska bara bestämma om vi ska ha 10 eller 20 kg extra...hm...vad tror ni? hur mycket är 10 kg eg?
    60 eller 70 kg totalt? hur mycket shoppar man?
  • Thegran
    winters skrev 2010-05-26 10:45:39 följande:
    Sist vägde våra två resväskor 70 kg ihop, vågar inte riktigt tänka på hur det ska bli den här gången när vi är borta en vecka extra och har med oss barn oxå...Jag skulle ta så mycket extra man får! :)
    vi klarade oss på 40 kg plus 14 kg handbagage sist, och då tog vi med oss sakerna vi hade med oss dit hem igen, vilket vi inte ska göra nu.

nån som har koll på vad en sån där triangelmadrass väger? :) vill ha med iaf en sån hem...
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-05-26 11:16:26 följande:
    TessaMeddela gärna svaret..Har ni bokat så ni har resa ARL - Krabi på nerresan (mellanlandning typ)Vi har iof betalat redan men det kanske går att ordna ändå..Hur mycket kostar Överlass på flygplatsen då??
    vi flyger arl-bkk-krabi, på vägen hem stannar vi dock några dygn i bkk innan vi åker hem.
    maila Leck och hör om det går att ordna :)

läste nånstans att det kostar strax över 300 kr/kg vid övervikt när man checkar in...vet dock många som sluppit betala alls, men man vet ju inte. läste också att de blivit hårdare med vägningen.
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-26 15:44:44 följande:
    VAD har ni med er, som behöver alla dessa kilon?? Sist vi reste på långresa, i 3 månader med bebis + 2-åring, så checkade vi in 35 kg (+paraplyvagn).... Fullt tillräckligt tyckte vi ;) På hemvägen hade vi säkert det dubbla, shoppade rejält. Men det kan man ju skicka hem med tex Dhl oxå! Det kommer vi göra på kommande resan eftersom vårt shoppingstopp (i Chiang Mai) ligger i början av resa

det är på vägen hem jag vill ha måååånga kilo :) vi ska shoppa i bkk, och vill ha med oss allt hem på en gång och slippa skicka.
  • Thegran
    winters skrev 2010-05-26 19:56:27 följande:
    Frågade förresten hon vi bokade båtutfärden till Similan om kontantkort och hon tyckte 1-2-Call som köps på Seven Eleven var billigast för att ringa hem.
    jag har fått tips om true move, eller liknande, det ska kosta 1 bath/minut till sverige.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-26 22:25:17 följande:
    Vi tar med blöjor, de är dyrare och sämre i Thailand. Dessutom tar vi med mat till bebisen. Vi har lyckats fylla våra ca 70 kg utan problem. Vi köper inte så mkt kläder, det är ju usel kvalitet utan tar med rätt mycket ombyte.
    då har ni haft otur. de kläder vi köpt har hållt jättebra! det är tre år sen och många linnen och t-shirts ser fortfarande fina ut, efter bra många tvättar! Kan tillägga att vi handlade i flera olika butiker, och så gott som alla har varit likvärdiga i kvalitén.
    vi kommer absolut förnya garderoberna, i bkk finns det ju dessutom gott om äkta varor om man föredrar det.

nu har jag inte rest med barn, men momy poky eller liknande så vara likvärdiga våra svenska blöjor. vi kommer absolut inte släpa med blöjor, bara så vi har första dagarna, att de inte är billigare än här gör inget. Känns överkurs att ta med sådant till andra sidan klotet.
  • Thegran

lite tips önskas! :)

Vi ska fira två födelsedagar i thailand. Sambon fyller 32, och tre dagar efter fyller dottern 2 år.

sambon är ju rätt enkel; skicka iväg honom på massage, äta god mat på något ställe och så någon liten present el så :)

dottern känns svårare. det blir såklart tårta och lite paket. våra familjer har åkt hem några dagar innan men vi vill ändå göra hennes egen dag lite speciell.
    något tips?
    iof är väl en dag med tårta, paket, bus i poolen och stranden en rätt bra dag :)
    vi hoppas på att våra vänner är på plats så vi kan ha ett minikalas med dem.

Jag har praktik båda födelsedagarna, så kan inte åka iväg nånstans eftersom jag slutar först på em.

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-28 21:24:35 följande:
    Om ni är på Lanta tar ni elefantturen då, mkt uppskattat. Och glass....
    elefanttur med en tvååring vet jag inte om jag vågar mig på faktiskt. vi red elefant förra resan, smala otäcka stigar som blev hala i ösregnet. turen skulle vara på två timmar (totalt, från hotellet till hotellet) men tog nog iaf 5. känns överkurs med liten plutt :)

men tack för tipset! :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-05-28 21:22:10 följande:
    TessaG: Er dotter är ju ännu ganska liten så en dag med supermycket uppmärksamhet och bus tror jag blir toppen . Och några paket så klart
    ja, det räcker nog så :) känns bara lite tråkigt att inte kunna dela dagen med hennes mormor/morfar etc. de åker hem några dagar innan. men vi får fira henne med dem innan de åker helt enkelt :)
    sen blir det kalas hemma, typ 3 veckor innan avresa för resten av de som vill kalasa...känns lite dumt så långt i förväg men vet att de vill uppvakta henne så vad gör man...

haha, vilka bekymmer man har va ;)

du har rätt. en dag med massa bus och uppmärksamhet och lite paket blir nog utmärkt.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-28 21:31:59 följande:
    Det finns en tur på 30 minuter. Jag red själv med alla mina barn.
    ok, fast jag tycker ändå det känns otäckt med en så liten knodd.
    iaf där vi red fick man hålla i sig för att inte glida runt i sitsen på elefanten.
    kanske var andra slags sitsar där du red?
    de här var som  bänkar utan något framtill, man hade kunnat ramla av alltså. jag kände att jag ville hålla i mig, och med en två åring brevid/i famnen är det svårt att både hålla i henne och sig själv.

ett par red iof med sitt spärdbarn i sele på magen, tyckte det såg otäckt ut.

på tal om ridande, över till något helt annat ;) vet nån om det finns möjlighet att hyra häst en timme eller två på lanta?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)