• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-06-22 20:56:11 följande:
    Det är jättestor skillnad på de svenska arrangörerna och de thailändska vad gäller standard så ni har säkert valt rätt.

Vi har klarat oss på 400 kr dag på Lanta. Då har vi själva köpt alla måltider (alla ute utom frukost) för 2 vuxna och 2 barn under 4 år. Samt lokala utflykter utom dykning, som är dyr i Thailand. Men vi är inte så spendersamma. Här ingår inte shopping men på Lanta finns inget att shoppa ändå.
    vi kommer också äta ute alla mål, frukosten ingår dock i boendekostnaden.
    vi gör nog inte så värst mycket utflykter, jag har ju praktik tre av de sex veckorna så då blir det inte så mycket utsvävningar. de sista två veckorna kommer vi dock åka runt en del, tror vi. har även tänkt åka på utflykter under helgerna de veckor jag har praktik.

shopping kommer vi ju dock göra av en del med, vi avslutar med några dygn i bkk :)

ang dykningen, vi var ute och dök en heldag med egen instruktör.
    båt, frukost, lunch och två dyk på en timme vardera för ca 1000 kr skalle, det tyckte jag var billigt!

jaja. ska bli intressant o se hur mycket pengar som går åt :)
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-06-23 09:27:28 följande:
    Äääääntligen ska vi snaaaaart boka en resa!!!! Glad

Funderar på koh lanta. men vilken strand är bäst där???
    ★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
    vi gillar Long Beach! helt fantastisk! v
    har också en förkärlek till klong kong, som dock är stenig.

i år blir det klong dao för oss, egentligen är vi mest sugna på long beach, men nu vill vi ha nära min praktik av praktiska skäl, och då blir det den stranden.
    det är den stranden som klassas som mest barnvänlig, då den är långgrund. det är även den mest exploaterade stranden.
    gott om boenden och restauranger, och nära in till saladan, som är "stan" på Lanta
  • Thegran
    syster j skrev 2010-06-23 09:36:16 följande:
    Har några funderingar som kanske ni vart på lånresa i Thailand tidigare kan svar på. Många skriver att de ska ta med hjälmar till sina barn. Att ta med sig 3 hjälmar, kanske 5 om man ska ta till sig själv också tar ju ganska mycket plats. Finns det ok hjälmar att köpa där? eller vågar man inte lite på deras kvalitet/säkerhet? En annan sak jag funderar över är välling, nån som vet hur den Thailändska vällingen är? Det funkar ju inte att ta med välling för 2 barn i 3 månader. Annars får vi köra avvänjning här i sommar!!!!
    välling finns inte i thailand, iaf inte sådana vi har här hemma.

hjälmar finns att köpa på Tesco Lotus, av vad jag fått höra så ska de vara bra.
    vi  tar dock med oss hjälm ner, men lämnar kvar den i thailand sen.
    likaså flytväst - vilket är ett måste att ha med om man ska åka båt.
  • Thegran
    Frosk skrev 2010-06-23 17:56:46 följande:
    Är det bättre att ta med egen sulky? Jag kollade lite och priset blir ungefär samma om man köper en billig som om man hyr. Är det nåt man bör undvika i matväg för att minimera risken att bli dålig?
    sulkyn tar du ju med gratis på flyget (iaf om du åker reguljärt, hur det är med charter vet jag inte)
    vi tar med oss sulky till vår dotter, köpte en smidig resesulky förra veckan som vi hunnit prova lite och är jättenöjda med.

i matväg så undviker vi bufféer, annars äter vi allt.
  • Thegran
    paxa skrev 2010-06-24 22:26:21 följande:
    hjälm? varför?

köper ni flytväst där nere? till hur små barn finns det? Är det för när ni åker till andra öar eller till vad?

Undrar,
    Paxa.

Ps, trevlig midsommarpå er alla!
    hjälm är ett måste om man ska åka tuktuk! är även bra att ha om man tex tänkt rida elefant eller liknande.

flytväst köper i hemma, så vi vet att vi får en BRA sådan. Har läst tester och utgått från dem när vi köpt. Vet inte hur utbudet är om man vill köpa i thailand. Men en väst väger inte mycket så det är inget bök att ta med sig från sverige.
     Vi kommer åka på en del utflykter, och då vill jag ha flytväst på dottern. De som finns att låna på båtarna är ytterst sällan av barnstorlek.
    Vi gör så att vi tar med oss flytväst ner, och lämnar kvar den när vi åker hem så vi får plats med mer shopping :)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-25 11:03:19 följande:
    Det är första gången jag hör om hjälm i tuktuk. Aldrig sett nån som har det heller, även om man förstår att det kanske skulle behövas. Tokkörning!
    Milea 080217 Lucas 100202

ja, tyvärr skippar många det. Jag personligen skulle inte sätta dottern i en tuktuk utan hjälm på huvudet, iaf inte i sådan modell som finns på lanta och många andra ställen. Där är det mestadels moppar med sidovagn.
    Finns ju andra mer billiknande tuktuk också, inbillar mig att de är säkrare då man sitter lite mer skyddad.

vi såg faktiskt en hel del som hade hjälmar på sina barn i tuktuk sist.
    sen har vi sett skräckexempel på hur man åker med barn på moppe också...men det kan vi ta nån annan gång :)

• Thegran

klart man kan ha baddräkt! själv kör jag med badshorts och bikini, avskyr att känna mig för naken och shorts känns lite mer påklätt :) sen är ja iof ingen som hänger på stranden heller för den delen och shorts funkar fint på restauranger o annat :)

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-27 09:04:04 följande:
    Ja, badshorts skulle man ju kunna ha . Och det känns onekligen trevligare att var a liiite mer påklädd när man ska gå från stranden för att luncha.
    Milea 080217 Lucas 100202
    ja, drar man bara på sig ett linne så är man i helt ok skick för att sätta sig på restauranger :)
  • Thegran

Jag lovade en rapport när jag provpackat chiccon i vagnväskan. Testade precis, den får utan problem plats bara man tar av framhjulen (vilket är superlätt) Man får också utan tvekan plats med flytväst och en hel del blöjor eller annat :)
    den passar ganska precis på längden, men i övrigt är väskan STOR!

• Thegran
    winters skrev 2010-06-27 13:33:48 följande:
    Åh, toppen, då ska jag köpa en sådan oxå! :)
    Oscar 091001
    kan tillägga att bilden på väskan inte stämmer riktigt med hur den eg ser ut..
    sidorna är "slappa", på bilden ser de ju stadiga ut vilket de inte är. den är ingen direkt vaddering i den heller, men packar man ner flytväst o sådan blir den ju lite skyddad av sånt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)