• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2010-07-03 09:14:17 följande:
    jo jag skulle ju skriva ang hur stor väskan var.
    Vi ställde en 70 liters duffelbag bredvid och den är kanske någonstans mellan 100-120 liter..??

Tror inte den blir så stor som 2 duffelbagar... men betydligt mer än 1st...
    tack för svaret!
    tror nog att vi kanske också köper en sån! Hjul vill vi ha, och ryggsäcksfunktion också så den verkar ju perfekt!
    Har en bra ryggsäck på 70 l redan som vi tar med, och sen den där på hjul som du visade..det räcker nog på vägen dit iaf. Kan ju dessutom packa i vagnväskan.
    var ju helt ok pris på den också :) Ska åka och kolla in den nästa helg!
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-03 09:14:17 följande:
    jo jag skulle ju skriva ang hur stor väskan var.
    Vi ställde en 70 liters duffelbag bredvid och den är kanske någonstans mellan 100-120 liter..??

Tror inte den blir så stor som 2 duffelbagar... men betydligt mer än 1st...
    116 liter ungefär ska den vara på, enligt sambons uträkning :) så din uppskattning verkar stämma bra
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-07-04 17:32:30 följande:
    Jag undrar också ifall man kan dela på babagevikten mellan 2 vuxna och 1 barn över 2 år.
    Kan man packa mera (över tillåtet bagagevikt för 1 väska) i 2 väskor och checka in dem utan övervikt?
    En 4-åring kan ju inte dra en hel resväska... Och det går ju åt packning till barnet också...
    Vi reser med Fritidsresor (TUIFly Nordic). Boeing 747.
    ja, du kan packa i två väskor.

man kan dessutom, om man har packning över viktgränsen, ragga upp några/någon passagerare med lite bagage och be om att få väga in i grupp tillsammans med dem och på så sätt klara sig från övervikt.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-07-04 17:41:40 följande:
    ja, du kan packa i två väskor.

man kan dessutom, om man har packning över viktgränsen, ragga upp några/någon passagerare med lite bagage och be om att få väga in i grupp tillsammans med dem och på så sätt klara sig från övervikt.
    vet inte riktigt om jag förstod frågan rätt. men säg att du har rätt till 20 kg bagage.
    då kan du antingen ha en väska som väger 20 kg, eller två väskor som tillsammans väger 20 kg.
  • Thegran
    winters skrev 2010-07-04 17:55:39 följande:
    Det verkar som det, men jag har inte testat ännu, återkommer om det är sådana utan behov av dammsugare som de har på Gekås i morgon, annars tänkte jag försöka hitta de här, verkar som att Mekonomen säljer dem:
    www.attendra.se/produkt/spacebag#travel
    finns på biltema också.
    rusta ska också ha/ha haft
  • Thegran
    Jackie85 skrev 2010-07-05 10:11:49 följande:
    Okej så nu är det bestämt. Jag och sambon satt och pratade igår kväll på balkongen och kom fram till att när barnet kommer så skall vi INTE sluta resa. Vi skall fortsätta precis som vanligt. Vi har beräknad förlossning den 7 januari 2011, med andra ord kan vi inte åka någonstans i vinter eftersom man inte får flyga efter en viss vecka och jag vill inte riskera att föda utomlands då jag antagligen skall göra kejsarsnitt här i Sverige. När kan vi tidigast åka och vad skall vi tänka på? Vi kommer nog max kunna ta ut semester 4 veckor på sommaren 2011 och jag har aldrig vart i Thailand under sommaren, rekommenderas det? Får man flyga med spädbarn i förstaklass på långflygningar? Barnet är ju 6 månader vid denna tidpunkt.
    Thailand under sommaren funkar fint, främst den östra sidan. Vi åker till thai nu i vinter och planerar ytterligare en resa under nästa sommar. Under sommaren är det dessutom en del kampanjer som gör att man kan ta sig dit billigt.

Vad jag hört får man ej ha barn under två år i första klass, tror dock åldergränserna kan variera lite mellan flygbolagen.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-05 10:31:50 följande:
    Ja, jag har bott på just den stranden.
    Det är just det: EN massa rykten! MEN ingen fakta. Det enda jag har hittat är att det är svårt att nå fram till turister o lokalbefolkning pga att turistindustrim bromsar informationen av rädsla att förlora pengar. Vilket verkar logiskt.

Ang antihistaminer o myggbett: Du har sannolikt fått en massa myggbett ändå, eller iaf samma mängd som du hade fått ändå. Antihistaminet gör ju att du inte svullnar runt bettet och att det inte kliar. Däremot hjälper det inte mot myggen. Det är grymt bra för att slippa AB kurer och kli, men mot dengefeber o malaria hjälper det ju inte sålänge du blir biten.. I thailand har dom även antihistaminkräm som är grym mot myggbett, om man nu inte käkar allergipiller.

SMÅ BARN I FÖRSTA KLASS? Nej, det får man inte. Vi har flugit nån mellanklass där man får sittai buissniss och där fick inte små barn vara. Det stör ju de somhar betalt för utrymme och lugn. Så det är nog bara att trängas..

SOMMARTID: Vi har varit i Thailand på sommaren och det har varit kalas! Det är högsäsong då, bra att boka hotell innan man anländer till ställena mao. Koh Samui sidan är den sidan man bör välja. Krabi kan fungera men Lanta tex är stängt pga kass väder. På Samui kan det regna på en strand och vara sol på nästa! Men oftast regnar det bara någon timme sådär. VI har då åkt i väg med moppe och kollat på ngt, eller lagt oss platt och fått massage, fikat/ätit och läst lite under tak. Det är faktiskt rätt mysigt det med.  
    Lanta är inte stängt. Man kan fortfarande åka dit.
    Mycket är igenstängt, både en del resorter och restauranger.
    Men självklart finns det ställen som är öppna och vill man åka dit så fungerar det.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-05 10:42:05 följande:
    Ok, jag var i kontakt med en svensk kvinna som äger en dykfirma därnere. Hon sa att det mesta var stängt och att vädret var såpass trist att hon rekomenderade oss att inte åka dit. Men det var nog 2005 tror jag, så mkt kan ju ha ändrats sedan dess! Dykning/snorkling skulle vara rätt trist pga att det blåser upp så vattnet blir grumligt osv. Och mer regn än på andra sidan landet. Sen är det ju hur smidigt omshelt att flyga /krabi-samui så man kanju ångra sig på plats om man vill. Vädret verkar ju var amkt olika från år-år. Vi har varit med om torka och vattenbrist på samui mitt i juli! Man skulle duscha så lite som möjligt det året. Vi var nere i 3 veckor och det regnade inte en enda gång..
    dykutflykter och öturer är inte igång, det stämmer bra. Bilfärjorna går inte heller lika ofta som under högsäsong.
    och ja, mycket är stängt. Men Lanta i sig är inte stängt, såklart. Det finns bofasta på ön som behöver mat och kunna ta sig till fastlandet etc, så självklart går det att åka dit.
    man behöver inte gå hungrig och inte ha något att göra under lågsäsong men utbudet är helt klart begränsat.
    men är man medveten om det, och att havet är opålitligt, så kan man givetvis åka dit ändå.
  • Thegran

det är kul att upptäcka att biljetterna för samma flyg som vi åker med  nu kostar ca 3000 kr mer per person än när vi bokade! :)

• Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-06 08:40:57 följande:
    Tessa
    Får inte ni betala de 3000:- mer eftersom ni inte betalat resan??

Så fattade jag att det var iallafall??
    Nej. Vi har köpt (eller ja, bokat) resan för 6795 + skatt
    idag kostar den runt 10 000 + skatt.

själva biljetten kostar givetvis inte mer för oss, den har vi ju bokat till det pris vi fått och det kan inte ändras. Skatten går ju däremot upp och ner, igår låg den på ca 2700. När vi bokade låg den på runt 2500 tror jag, så det är ju inga stora summor som skatteändringarna handlar om.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)